خانه / تمدن پژوهی / ایرنا ستاد تبلیغاتی آمریکا
رضا تقی زاده از فیلم شفیق تا سریال مبهم
رضا تقی زاده از فیلم شفیق تا سریال مبهم

ایرنا ستاد تبلیغاتی آمریکا

نیویورک – ایرنا- در حالیکه سرنوشت تحقیقات درباره پرونده رابرت مالی نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران بر سر  مجوزها و دسترسی های امنیتی اش اعلام نشده، و او همچنان امیدوار به بازگشت به منصب دولتی در «زمانی مناسب» است، در پاییز امسال به سنت برخی سیاستمداران آمریکایی در دوره دوری از دنیای سیاست، برای انتقال تجاربش به دانشگاه پرینستون می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رابرت مالی مشهور به راب ملی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در ماه ژوئن به دلیل تحقیقات درباره مجوز امنیتی اش به مرخصی بدون حقوق رفته است، در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه پرینستون مشغول به کار شده است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که رابرت مالی در پاییز امسال در زمینه سیاست خارجی و در بهار در زمینه دیپلماسی، مذاکره و سیاست خارجی به دانشجویان درس خواهد داد.

جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ از راب مالی برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران استفاده کرد.

مالی مدت کوتاهی قبل از اعلام توافق برای آغاز فرایند تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن و آزاد سازی وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی و انتقال پنج شهروند آمریکایی- ایرانی به هتلی تحت حفاظت مقامات ایرانی تا قبل از خروج از ایران، از سمت خود در وزارت امور خارجه کناره‌گیری کرد.

فاکس نیوز نوشت: راب ملی نتوانست توافق هسته ای ایران (برجام ) را احیا کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ با این استدلال که شرایط برجام بسیار به نفع ایران است و محدودیت های کافی برای برنامه هسته ای تهران ایجاد نکرده است، از آن بصورت یکجانبه خارج شد.

مالی در ماه ژوئن تأیید کرد که مجوز امنیتی او در حال بررسی است، اما اطمینان داد که مرتکب خلافی نشده است. بر اساس گزارش های رسانه ها، تحقیقات در مورد حفظ و نگهداری اسناد محرمانه علیه مالی منجر به برکناری مالی شده است.

رابرت مالی به فاکس نیوز گفت: “به من اطلاع داده شده است که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده است، اما انتظار دارم تحقیقات به نحو مطلوب و به زودی پایان یابد. در این مدت، من در مرخصی هستم.”

وی افزود: «در حالی که از وظایف خود در وزارت امور خارجه در مرخصی هستم، از فرصتی که برای کار با نسل بعدی کارمندان دولت به دست آورده ام بسیار سپاسگزارم. من مشتاقانه منتظر حضور در پرینستون و بازگشت به خدمت دولتی در زمان مناسب هستم.”

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران پاتل درباره انتقال رابرت مالی به دانشگاه پرینستون با بیان اینکه “مالی در مرخصی است و اطلاعات جدیدی ندارم” همچنان از ارائه هر گونه اطلاعاتی در این زمینه خودداری کرد.

رابرت مالی که در ژانویه ۲۰۲۱ به عنوان نماینده دولت آمریکا در امور ایران منصوب شد، مخالفان زیادی دارد. تعدادی از این مخالفان گروههایی هستند که از آمریکا می‌خواهند موضع سخت‌تری در قبال دولت ایران اتخاذ کند اما آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا حمایت خود را از راب مالی اعلام کرده در حالیکه از بحث مستقیم در مورد تحقیقات خودداری کرده‌اند.

خبر مرخصی او پس از مدت ها سکوت خبری اش، هشتم تیرماه جاری (۲۹ ژوئن) از سوی متیو میلر (مت میلر) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام شد که گفت: راب ملی  در مرخصی است و آبرام پیلی به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سرانجام درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد ولی در عین حال تایید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

شبکه خبری سی‌ ان ‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه از سوی مالی، دسترسی‌های امنیتی این مقام آمریکایی از اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و او در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

این رسانه آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی ادامه داد: پس از شروع تحقیقات امنیتی وزارت خارجه آمریکا از رابرت مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

مایک مک کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که پرونده رابرت مالی را پیگیری می کرد،  پس از یک جلسه توجیهی محرمانه ششم مرداد ماه درباره وضعیت پرونده رابرت مالی با نشریه جوییش اینسایدر گفتگو کرد و گفت که مقامات دولت آمریکا نتوانسته اند در مورد وضعیت راب ملی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از ایفای نقش خود به اتهام سوء استفاده از اطلاعات محرمانه تعلیق شده است، به اعضای کمیته توضیحی ارائه دهند.

مک کال پس از انتشار گزارش ها پیرامون برکناری مالی از مقامات وزارت امور خارجه خواسته بود در این خصوص توضیحاتی ارایه دهند. او گفت: «ما هیچ جزئیاتی در مورد تحقیقات مالی نداریم، زیرا این تحقیقات در جریان است.» وی افزود که دولت آمریکا احتمالا تا زمانی که تحقیقات به پایان نرسد، نمی تواند توضیحات کاملی ارائه دهد.

مک کال در مصاحبه اخیر خود به این احتمال اشاره کرده بود که مالی ممکن است مرتکب خیانت شده باشد و اسرار آمریکا را در اختیار دشمن این کشور قرار داده باشد. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا این نشست این نگرانی‌ها را کاهش داده است؟ پاسخ داد: «آنها نمی‌توانند وارد جزئیات شوند» . «سوال اینجاست که چرا اف بی آی وارد شده است. آنها وارد این موضوع شده اند پس نشان می دهد که این یک مشکل امنیت ملی است.»

سرانجام مک کال تهدید خود را مبنی بر احضار مقامات وزارت خارجه در مورد وضعیت مالی کنار گذاشت  گفت:« به گمان من، فقط به دلیل تحقیقات جاری، آنها از احضاریه تبعیت نمی‌کنند، و اجرای احضاریه با توجه به قانون حفظ حریم خصوصی و سایر ملاحظات دشوار است».

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا همچنین از اینکه چرا وزارت خارجه آمریکا به قانونگذاران در مورد مسایل امنیتی پیرامون مالی خبر نداده، ناراضی است. او گفت: وقتی این خبرگزاری ها هستند که داستان را اول گزارش می کنند، ما با مشکل مواجه می شویم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ترافيك گرسنه ها و بيكار ها و ندار ها!

ترافیک گرسنه ها و بیکار ها و ندار ها!

آیا ترافیک سنگین جاده ها نشان بی پولی ، بیکاری ، فقر و گرسنگی مردم ایران است؟ آیا اینها فقط تعداد انگشت شماری هستند؟ خط فقر کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *