خانه / اسلم قزوینی / در کربلا چه گذشت

در کربلا چه گذشت

حسینی:
⚫ در کربلا چه گذشت؟ ⚫ ( ۲ )

🌹🌹 وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ…

(بهشتیان) مى گویند: حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به وعدهء خویش دربارهء ما وفا کرد و زمین (بهشت) را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزلگاه خود قرار دهیم، چه نیکوست پاداش عمل کنندگان. (در آنروز) فرشتگان را مى بینى که بر گرد عرش خدا حلقه زده اند و با ستایش پرودگارشان تسبیح مى گویند، و در میان بندگان به حق داورى مى شود، و (سرانجام) گفته خواهد شد، حمد، مخصوص خدا پروردگار جهانیان است. ۷۴ و ۵ زمر.

تفسیر: بهشتیان، چهار جمله مى گویند. در این جملات، تعبیر ارث، یا بخاطر آنست که اینهمه نعمت در برابر زحمت کمى به آنها داده شده، همانند ارث که بی زحمت بدست می آید، و یا از این نظر است که هر انسانى مکانى در بهشت دارد، و محلى در دوزخ، هر گاه بخاطر اعمالش دوزخى شود، مکان بهشتى او را به دیگران مى سپارند، و هر گاه بهشتى شود، مکان دوزخیش براى دیگران باقى مى ماند. و یا بخاطر اینست که آنها با نهایت آزادى مى توانند از آن استفاده کنند، همانند میراث، که انسان در استفاده از آن کاملاً آزاد است. البته بهشتیان، با توجه به سلسله مراتب، و مقامات معنوى، ساکن بهشت مى شوند، و آزادى آنها در همان باغهاى وسیعى از بهشت است که در اختیار آنهاست، نه مقامات بالاترى که شایستهء آن نیستند (برای کسب بالاترین مقام در آخرت، فرصتها را از دست ندهیم).

ادامهء شرح واقعهء عاشورا.

👈 سعی کرده ام مهمترین مسائل را بیان کنم. آنهم فقط در چند پیغام کوتاه. اگر مسئله ای عنوان نشد دلیل بر بی اهمیتی آن نیست که در بارهء وقایع عاشورا هر چه بگوئیم کم است 👉

🕌 کاروان امام در دوم محرم الحرام به کربلا رسید. همراهان امام (به غیر از زنان و کودکان )، به نقلی متشکل بودند از هفتاد و دو تن مرد که هفده تن از آنها بنی هاشم بودند، و به نقلی دیگر، یاران امام سیصد یا چهارصد تن بودند که هفتاد و دو تن، بنی هاشم بودند.

کاروان امام به تپه ذوحسم، نزدیکی کوفه رسید که با حر و لشکر او مواجه شد. با هم گفتگو کردند. حر گفت ماموریت دارد امام را به کوفه نزد عبیدالله ببرد. امام فرمود کوفیان به من نامه فرستادند که ما امام نداریم، به کوفه بیا. اگر منصرف شده اند، برمیگردم. حر گفت من فقط دستور دارم تو را نزد عبیدالله ببرم، نه میتوانی بر مردم کوفه وارد شوی و نه میتوانی برگردی. فقط باید با من نزد عبیدالله بیایی. امام فرمود از تو پیروی نمیکنم و مسیرش را به چپ تغییر داد و، حر هم به دنبال ایشان حرکت کرد. ظهر دوم محرم بود که، سواری از طرف عبیدالله آمد و نامه ای از طرف او به حر داد. او به حر دستور داده بود حسین بن علی را در جایی که نه آب دارد نه کوه ونه آبادی، متوقف کن. حر هم چنین کرد.کاروان امام را در سرزمین نینوا که بیابانی بی آب و علف و هموار بود متوقف نمود.
این در حالی است که امام توان مقابله و عبور از سد سپاهیان حر را داشتند ولی دلیلی برای اینکار وجود نداشت. ایشان هرگز آغاز کنندهء جنگ نبودند، و هرگز حکومت نتوانست بر ایشان نام محارب بگذارد.
امام نام آنجا را پرسید، گفتند کربلا. امام از پدرش شنیده بودکه جبرئیل به پیامبر گفت: حسین را در سرزمینی بنام کربلا میکشند. دانست این همان نقطه ایست که در آن مظلومانه ترین دفاع تاریخ بشریت و ملکوتی ترین شهادتها و قدرتمندترین اسارتها اتفاق خواهد افتاد. جنگ و شهادت و اسارتی که باعث بقای اسلام و قرآن شد و این کاروان نام کاروان عشق به خود گرفت و امام حسین، شایسته لقب ثارالله گشت و حسرت و افسوس حضور در این نبرد را تا ابد بر دل مومنین گذاشت.

پس از آن، عبیدالله به امام نامه نوشت که یزید دستور داده از تو برای او بیعت بگیرم یا تو را بکشم. امام نامه را پاره کرد و جوابی نداد. قاصد عبیدالله برگشت و ماجرا را تعریف کرد. عبیدالله خشمگین شد و عمربن سعد را مامور نبرد با امام کرد. عمر روز سوم محرم، با چهار هزار نفر، مقابل خیمه های امام، خیمه زدند.

👈 عمر، فرزند سعد بن ابی وقاص است. سعد، یازدهمین نفری بود که به پیامبر ایمان آورد و در فتح ایران بسیار نقش داشت. او پس از فتح عراق اولین کلنگ ساخت کوفه را بر زمین زد. مردم کوفه عمر را یگانه آقازادهء شهرشان میدانستند (امان از اینهمه کج فهمی. عمربن سعد، آقازاده بود یا حسین بن علی، پسر امیرالمومنین و فاطمه دختر پیامبر؟)

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

نکاتی از قرآن ۸۳
با زینت های خود به مسجد بروید. زینت ها و رزق حلال برای مومنین در دنیا بوده و بهترش در قیامت. اجل امتی برسد ساعتی پس و پیش نخواهد شد. کافر و مستکبر به بهشت وارد نخواهند شد مگر که شتر از سوراخ سوزن رد شود. تکلیف هرکس به اندازه وسعش است. مومنین در بهشت می گویند خدایا اگر تو ما را هدایت نمی کردی این مقام را نداشتیم.
اعراف عده ای هستند که هنوز وارد بهشت نشده و امیدوار به دخول هستند. و جهنم را می بینند و وحشت زده هستند. مستکبرین را در آتش می بینند و سوال می کنند جمع آوری مال به کارتان نیامد ? و آنهایی را که به حساب نمی آوردید مقام بهشت شان را ببینید.

نکاتی از قرآن ۸۴
جهنمی ها به بهشتی ها می گویند می شود از آن آب و نعمت ها به ما هم بدهید جواب می شنوند که خدا بر کافران حرام کرده است. کسانی که دین را بازیچه پنداشته و این روز را فراموش کردند ما هم امروز آنها را فراموش می کنیم.
خدا آسمان و زمین را در شش روز آفرید. خدا را با تضرع و به آرامی بخوانید. در زمین بعد از اصلاح و نظم فساد نکنید. مردم بعد قوم نوح گسترش یافتند و با ساختن خانه ها و غارها دعوت خدا را بعضی پذیرفتن و بعضی نه.

توزیع ثروت در جهان
آمریکا با ۱۴۵ تریلیون دلار ثروت و چین با ۸۵ تریلیون دلار اول و دوم هستند.

@danestanihay_jahan

⚫ در کربلا چه گذشت؟ ⚫ ( ۴ )

🌹🌹 أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ.

آیا چنین پنداشتید که (تنها با ادعاى ایمان) وارد بهشت خواهید شد، در حالیکه خداوند هنوز مجاهدان از شما و صابران را مشخص نساخته است؟! ۱۴۲ آل عمران.

تفسیر: آیا بدون جهاد و استقامت در راه خدا مى توانیم در بهشت برین جاى بگیریم؟
آیا گمان کردیم داخل شدن در عمق آن سعادت معنوى، تنها با انتخاب نام مسلمان و یا عقیدهء بدون عمل ممکن است؟
اگر چنین بود مسئله بسیار ساده بود، ولى هرگز چنین نبوده است و تا اعتقادات واقعى در میدان عمل پیاده نشود کسى بهره اى از آن سعادتها نخواهد برد، در اینجاست که باید صفوف از هم مشخص شود، و مجاهدان و صابران از افراد دیگر شناخته شوند. در میادین جنگ و نبرد، نبرد برای حفظ دین، اعم از جنگ نرم و جنگ مسلحانه.
و من الله توفیق إن شاءالله.

🌸 امروز متبرک است به نام نامی پسران حضرت زینب 🌸

👈 ادامهء شرح واقعهء عاشورا.
علل قیام امام حسین که بر می‌گردد به توطئهء سقیفه.

🕌 پس از شهادت حضرت زهرا، منتخب سقیفه، رسما خلافت خود را آغاز کرد. و قبل از مرگ، جانشین خود را انتخاب نمود. و پس از منتخب دوم، انتخاب خلیفه به شورا سپرده شد و سومی مشخص شد. و این سالها جمعا بیست و پنج سال بطول انجامید و جانشین حقیقی رسول خدا، بیست و پنج سال از حق خود دور بود. پس از آن، به زور و اصرار مردم خلیفه شد.
طی پنج سالی که ایشان به حق خود رسیده بودند، جنگهای بزرگ و متعددی بر ایشان تحمیل شد. اینرا از خطبه های نهج البلاغه می توان فهمید.
بیشترین آزار را معاویه بر ایشان وارد کرد. معاویه از طرف دومی، والی بلاد بزرگ شام شده بود.

👈 معاویه ظاهری اسلامی داشت و در انظار بر خلاف احکام اسلام عمل نمیکرد و سیاست او بر پایهء سرکوب بود و ولخرجی. جایی با پول قدرت را حفظ میکرد و جایی با سرکوب و ارعاب. اما عملکرد حضرت امیر فقط و فقط بر پایهء ایمان و تقوا بود. 👇
چنانکه در مقابل نفاق و حیله گریها و دوروئیهای معاویه فرموده اند:

🌷 سوگند بخدا، معاویه، سیاستمدارتر و هشیارتر و زیرک تر از من نیست، ولی او عهد می شکند و مرتکب فسق می گردد و اگر زشتی پیمان شکنی نبود، من از زیرک ترین مردم بودم.
بخشی از خطبهء دویست حضرت امیرالمؤمنین 🌷

در خطبهء معروف شقشقیه ( خطبهء سوم نهج البلاغه )، بخوبی شرایط دشوار امیرالمؤمنین رااز زبان خودشان میشود فهمید.
إن شاءالله بزودی با هم می‌خوانیم.

⚫ بالاخره معاویه ملعون با کمک خبیثان حیله گری مثل عمروعاص توانست حضرت امیر را به شهادت رسانده و این مانع بزرگ در مقابل خلافکاریهایش را کنار بزند ⚫

👈 پس از به شهادت رسیدن حضرت امیر، امام حسن جانشین ایشان شد ولی امامت ایشان ۶ ماه بیشتر نبود.

👈 در مقابل معاویه که در جبههء باطل بود، عملکرد امام حسن و امام حسین هیچگونه عدولی از حق نداشت. شیوهء کار آنان ارزش گرایی و اصرار بر حفظ ارزشها بود. حتی عقب نشینی آنان هم برای حفظ همین ارزشهاست.
امام حسن تمام تلاشش را برای لشکر کشی به معاویه انجام داد، مردم را بسیار تحریض به جنگ میکرد و برمی انگیخت، اما نشد، و امام حسن مجبور شدند مطابق میل مردم صلح را بپذیرند.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *