خانه / اسلم قزوینی / بقا نامحدود

بقا نامحدود

حسینی:
⚫️تسلیت فرا رسیدن ماه محرم الحرام⚫️

✨عالم برزخ را بشناسیم✨ (۱۹)

اجل و مرگ:
پیغام دوم

👈 طولانی بودن پیغام را بر اهمیت آن ببخشید 👉

🌹🌹هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن طِینٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ۖ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ.

او کسى است که شما را از گل آفرید. سپس مدتى مقرر داشت (تا انسان رشد کند و تکامل یابد). و اجل (و مرگ) حتمى نزد اوست (و فقط او از آن آگاه است). سپس شما (در یگانگى و قدرت او) تردید مى کنید!! ۲ انعام.

تفسیر: اجل یعنی پایان مدت معین از هر چیزی. به فرا رسیدن مرگ هم، اجل مى گویند، چون آخرین لحظهء عمر انسان است.

کلمهء اجل مسمّى و اجلاً، که هر دو در آیه آمده، به دو معناست.
اجل مسمّى، مرگ طبیعى و اجلا، مرگ زودرس است.

🌸 توضیح بیشتر:

همه چیز از نظر ساختمان طبیعى و ذاتى، استعداد و قابلیت بقاء، براى مدتى طولانى دارند، ولى در اثناء این مدت، ممکن است موانعى ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعى، باز دارد.
👈 مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن نفت آن، ممکن است مثلاً بیست ساعت، استعداد روشنائى داشته باشد.
اما وزش یک باد شدید، ریزش باران و یا عدم مراقبت از آن، سبب مى شود که عمر آن کوتاه گردد.
یعنی اگر چراغ با هیچ مانعى برخورد نکند، و تا آخرین قطرهء نفت آن بسوزد، سپس خاموش شود، به اجل حتمى خود رسیده است (اجل مسمی)، و اگر موانعى قبل از آن باعث خاموشى چراغ گردد، مدت عمر آنرا اجل غیرحتمى مى گوئیم.

👈 در مورد انسان نیز چنین است، اگر تمام شرائط براى بقاى او جمع گردد، و موانع بر طرف شود، ساختمان و استعداد او ایجاب مى کند که مدتى طولانى عمر کند، اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، یا مبتلا شدن به اعتیادات مختلف، و یا دست زدن به خودکشى، یا ارتکاب گناهان، و یا عدم مراقبت از سوی بزرگترها یا خودش، خیلى زودتر از آن مدت بمیرد، مرگ را در صورت اول، اجل حتمى و در صورت دوم، اجل غیرحتمى مى نامند.

مثلا صلهء رحم، عمر را زیاد و یا قطع رحم، عمر را کم مى کند.
اصول کافی، ج۲، ص۱۵۰.
✔ لازم به ذکر است منظور، صلهء ارحامی است که باعث طولانی شدن عمر شود، نه رفت و آمدهایی که باعث آزار و کم شدن عمر است.

👈 و در آیهء ۳۴ اعراف مى خوانیم: فَاِذا جاءَ أَجَلُهُم لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَهً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ: هنگامیکه اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى به عقب مى افتد و نه جلو.
در اینجا منظور از اجل، همان مرگ حتمى است، یعنی چه بطور طبیعی، عمر بسر آید و یا بواسطهء اسباب و عللی، عمر کوتاه شود و به اجل حتمی تبدیل شود، در هر دو صورت زمانیکه موعد اجل برسد، لحظه ای پیش و پس نخواهد شد مگر استثناهایی. مثلا آنجا که از نظر پزشکی، مرگ، حتمی است اما دعا و استغاثه آنرا به تاخیر می اندازد.

👈 ✔ در هر صورت، باید توجه داشت هر دو اجل، از ناحیهء خدا تعیین مى شود، یکى بطور مطلق، و دیگرى بعنوان مشروط و یا معلق. در مورد انسان و اقوام و ملتهایی که ظلم و ستم و نفاق و تفرقه و سهل انگارى و تنبلى را پیشه کنند، در مدت کمتری از زمان طبیعی از بین خواهند رفت.

🌸 توجه داشته باشیم:

اجل غیرحتمى و مشروط، قابل تقدیم و تأخیر است و اجل حتمى قابل تغییر نیست.
مثلا اگر دروغی گفتیم، فورا توبه کنیم و برای جبران به والدین احسان کنیم. چون دروغ، عمر را کوتاه و احسان به والدین، عمر را طولانی می کند.

👈 خب، با این توضیحات، بلوغ فکری که در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم برایمان یادآوری میشود:
اگر به تعلیم و تربیت ثانوی بپردازیم و خود را اصلاح کنیم و از نو بسازیم قطعا با این اصلاحات می‌توانیم مرگ زودرس را از خود دور کرده و زمان بیشتری برای رشد بسمت تعالی داشته باشیم.
👈 لازم به ذکر است همیشه استثناء وجود دارد. توکل بر خدا.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

نکاتی از قرآن ۷۹
از گوشت ذبح غیر اسلامی نخورید مگر مضطر باشید.
از گناهان باطنی هم دوری کنید که کیفر دارد.
متمولان ستمکار دیارها به خیال خود نیرنگ می کنند و نمی دانند که به خودشان برمیگردد.
به زودی خار می شوند.
خدا هر که را بخواهد هدایت کند، قلبش را باز می کند و نخواهد هدایت کند قلبش را تنگ می کند، گویی می خواهد به آسمان صعود کند. ( کمبود اکسیژن در ارتفاع. اعجاز قرآن که ۱۳ قرن بعد بشر پی برد )

نکاتی از قرآن ۸۰
دارالسلام مومنین نزد خداست. روز قیامت به اجنه گفته می شود شما که بسیاری از انسانها را پیرو خود نمودید و گمراه، همگی وارد آتش شوید. خدا تا برای اهل دیاری راهنما نفرستد، ستمکارانه هلاکشان نمی کند. هر کس بر اساس عملش رتبه خواهد یافت.
کشتن فرزند برای بتها نادانی است و دسیسه مشرکان. در هنگام برداشت محصول، حق فقیر را هم فراموش نکنید. هشت جفت چهارپا حلال هستند. گوسفند و بز و شتر و گاو ، نر و ماده اش.

⚫ در کربلا چه گذشت؟ ⚫

🌹🌹 وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّهِ زُمَرًا…

و کسانیکه تقواى الهى پیشه کردند گروه گروه بسوى بهشت برده مى شوند. هنگامیکه به آن مى رسند درهاى بهشت گشوده مى شود و نگهبانان به آنان مى گویند: سلام بر شما، گوارایتان باد، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید. ۷۳ زمر.

تفسیر: سِیقَ به معنى راندن است. و در مواردى است که کارى بدون شوق و تمایل درونى، انجام مى گیرد، این تعبیر، دربارهء دوزخیان صحیح است، اما دربارهء بهشتیان که مشتاقند بسوى بهشت بروند، چرا؟
تفاسیر متعددی در این باره بیان شده، ولی هر چه که هست بیشتر از بهشت برای بهشتیان می ارزد.
کسی چه می داند شاید وجود مبارک اباعبدالله باشد.

زمر هم، که به معنى گروه کوچک است، نشان مى دهد: بهشتیان را در گروههاى مختلف که نشانگر سلسله مراتب مقامات معنوى آنهاست، بسوى بهشت مى رانند. آنها به بهشت مى رسند، درهای بهشت گشوده شده و خازنان و نگهبانان بهشت، مى گویند: سلام بر شما! طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِینَ: شما از هر آلودگى و پلیدى پاک شده اید، داخل بهشت شوید و جاودانه در آن بمانید.

⚫ شرح واقعهء کربلا، که به امید خدا از امروز خواهیم خواند، اقتباس است از کتاب ارزشمند نفس المهموم که ترجمهء آن با نام در کربلا چه گذشت در اختیار ماست ⚫

👈 ادامهء پیغامهای مرگ و برزخ، بعد از پیغامهای محرم إن شاءالله 👉

پیغام اول:
🕌 امروز بنام مسلم بن عقیل نامگذاری شده.
مسلم، پسر عمو و همسر رقیه، خواهر امام حسین بود.
پس از آنکه یزید در مدینه امام را برای بیعت تهدید به قتل کرد، امام با خانواده، برای انجام فریضهء حج، راهی مکه شد. اما یزید دست از سر امام برنداشت و آنجا هم ایشان را تهدید به قتل نمود. از طرفی کوفیان طی هزاران نامه، امام را برای تشکیل حکومت اسلامی دعوت کردند. در اینزمان، امام حسین، مسلم را به کوفه فرستاد تا از وعدهء کوفیان اطمینان حاصل کند.
پس از آنکه مسلم از کوفیان مطمئن شد، در تاریخ یازده ذیقعده، برای امام نوشت که کوفیان در وعده، صادق و پایدارند، به کوفه بیایید.
امام حسین در تاریخ هشت ذیحجه به سمت کوفه حرکت کرد (ایشان آمادهء حج تمتع نشدند، وگرنه نمی توانستند حج را نیمه‌ تمام رها کنند).

👈 در همین روز مسلم پس از دستگیری و شهادت هانی، تنها ماند و در نهایت به شهادت رسید. امام در بین راه از شهادت مسلم باخبر شد و خطاب به همراهان چنین سخن فرمود:

🟩 بنام خداوند بخشنده و مهربان. اما بعد؛ خبر ناگوار شهادت مسلم و هانی بن عروه و عبدالله یقطر به ما رسیده (عبدالله یقطر، دومین سفیر امام است به کوفه، او برادر رضاعی ایشان بوده است). شیعیان از یاری ما دست کشیدند، پس هر که از شما میخواهد برگردد، می تواند. هیچ بیعتی از ما بر عهدهء او نیست.
👈 بدنبال این سخنان، هزاران نفر از مردم که بهمراه ایشان از مکه خارج شده بودند، از چپ و راست امام پراکنده شدند و تنها خانواده و عده ای از یاران آن حضرت که ایشان را از مدینه همراهی می کردند، باقی ماندند.
🟩 سپس فرمود: اگر دنیا باارزش بشمار آید، سرای پاداش الهی از آن برتر و ارزشمندتر است و اگر بدنها (جسم) برای مرگ آفریده شده، شهادت در زیر ضربات شمشیر، در راه خدا بهتر است و اگر روزیها به تقدیر الهی تقسیم شده، حریص نبودن در طلب روزی، زیباتر است، و اگر اموال و دارایی برای واگذاشتن، جمع آوری میشود، چرا آزادمردان در بذل و بخشش، بخل می ورزند؟
(بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۷۴).
💚 (در واقعهء عاشورا دو بار دل بانوی صبور کربلا، مضطر شد. یکبار وقتی خبر شهادت مسلم آمد و همه از اطراف امام حسین پراکنده شدند و دوم، شب عاشورا. به غیر از این دو مورد در جایی نیامده که حضرت زینب، مستاصل شده باشد)‌.💚

امام با تمام نگرانیهایش بسوی کوفه راه افتاد. روز به روز، منزل به منزل، پس از اتفاقات بسیاری که در طول مسیر، رخ داد، در روز دوم محرم الحرام سال شصت و یک هجری قمری، به کربلا رسیدند.

⚫ 👈 تنها هفتاد سال پس از نزول اسلام و تنها پنجاه سال پس از رحلت پیامبر، دین خدا طوری به خطر افتاده بود که باید فرزند رسول خدا اینگونه پای به میدان می گذاشت.
امان از اینهمه جهل و غفلت.

نکاتی از قرآن ۸۱
فرزندان خود را به خاطر ترس از گرانی نکشید روزیشان با ماست. فروشندگان اجناس خود را به درستی بفروشند. سخن تان با عدالت باشد. از دستورات قرآن پیروی کنید شاید مشمول رحمت شوید. از فرقه کنندگان اسلام چشم پوشی کنید که خدا متنبه شان خواهد کرد. هر نیکی ده برابر پاداش داشته ولی بدی همان میزان و به کسی ظلم نخواهد شد. گناه کسی بر دیگری حساب نخواهد شد. خدا بعضی را بر بعضی برتری میدهد. ختم انعام

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *