خانه / اسلم قزوینی / دختران حسین ع در باغ فیض

دختران حسین ع در باغ فیض

حسینی:
✨عالم برزخ را بشناسیم ✨ (۱۸)

👈 در ادامه، آیاتی در بارهء اجل و مرگ بخوانیم:
پیغام اول

👈 طولانی بودن پیغام را بر اهمیت آن ببخشید 👉

🌹🌹هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَهٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَهٍ ثُمَّ یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ ثُمَّ لِتَکُونُوا شُیُوخًا ۚ وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّىٰ مِن قَبْلُ ۖ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُّسَمًّى وَلَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ.

او کسى است که شما را از خاکی آفرید، سپس از نطفه اى، سپس از علقه (و خون بسته شده)اى، سپس شما را بصورت طفلى (از شکم مادر) بیرون مى آورد، بعد (رشد مى کنید تا) به مرحلهء کمال قوت خود مى رسید، و بعد از آن پیر مى شوید. و (در این میان) گروهى از شما پیش از رسیدن به این مرحله مى میرند و (در نهایت) به اجل حتمى خود مى رسید. شاید (در این مراحل) بیندیشید. ۶۷ غافر.

تفسیر: مراحل هفتگانهء خلقت انسان از خاک تا مرگ.
مرحلهء تراب و خاک، اشاره به آفرینش آدم، جد نخستین ما که از خاک مى باشد، و یا خلقت همهء انسانها از خاک، چرا که مواد غذائى که وجود انسان و حتى نطفهء او را تشکیل مى دهد، اعم از مواد حیوانى و گیاهى همه، از خاک مایه مى گیرند.
در چهار مرحله، نطفه تشکیل و تبدیل به نوزاد شده و متولد می‌شود.

مرحلهء پنجم، مرحلهء رشد است و تکامل، و از آن به بعد، مرحلهء عقب گرد و از دست دادن نیروها آغاز مى شود، و تدریجاً دوران پیرى که مرحلهء ششم است فرا مى رسد.
و پس از آن مرحلهء هفتم که مرگ است.
✔ گاهی هم انسان قبل از رسیدن به مرحلهء هفتم که مرگ طبیعی یا مرگ حتمی است، دنیا را ترک می کند که به آن مرگ غیرحتمی گفته میشود.

👈👈 نکتهء مهم اینست که: در مراحل اولیه که مربوط به آفرینش تا بلوغ فکری است تعبیر به خَلَقَکُمْ شده (به معنی شما را آفرید)، که هیچ نقشى براى خود انسان در آن قائل نیست 👈 بیشتر رشد انسان در این زمان در دست دیگران است، از والدین و مربیان و بزرگترها، ولى در مراحل آخر، این حقیقت را بیان فرموده که انسان در این دورانها، با حُسن تدبیر، یا سوء تدبیر و نوع عملکردش، سرنوشت خود را خودش رقم می زند و می تواند از مرگ غیرحتمی جلوگیری کند.
👈👈 به این معنی که تعلیم و تربیت انسان در دو مرحله صورت میگیرد: تعلیم اولیه که انسان نقش خاصی در آن ندارد و بدست خانواده و محیط پیرامونش انجام می‌شود و پس از آن آدمی وارد مرحلهء دوم می‌شود که تعلیم و تربیت ثانویه است و در این مرحله انسان به بلوغ فکری رسیده و باید خودش به تعلیم خود بپردازد.
👈 به اینگونه که با اتکا به تعالیم انسانی، خصلتهای خوب و بد خود را شناسائی کند و خود را اصلاح کند و بسمت قرب الهی حرکت نماید. از علوم آسمانی یاری بگیرد و بسمت انسانیت و کمال رشد کند.
👈 این مرحله برای همهء انسانها پیش می آید اما بسیاری، از آن غفلت می‌کنند و به همان چیزی که هستند و دیگران ساخته اند بسنده و اکتفا می کنند و هیچ تلاشی برای بهتر شدن انجام نمی دهند.
👈 اما انسانی که ورود به این مرحله را درک میکند از آن استقبال کرده و خود را از نو ساخته و اصلاح می‌کند و آنگاه برای تعلیم و تربیت نسل بعدی، آموزش‌های بهتری خواهد داشت. بهتر از والدین و بزرگترهایش ( دقت کنیم ).

اما مرگ.

مرگ در منطق قرآن، به معنى فنا و نابودى نیست، بلکه دریچه ایست بسوی عالم بقا.

در آیهء بعد، سخن از مهمترین مظاهر قدرت پروردگار، یعنى مسئلهء حیات و مرگ به میان مى آورد و مى فرماید:

🌹هُوَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ ۖ فَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُن فَیَکُونُ.

او کسى است که زنده مى کند و مى میراند. و هنگامیکه وجود چیزى را مقرر کند، تنها به آن مى گوید: موجود باش! بى درنگ موجود مى شود. ۶۸ غافر.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

نکاتی از قرآن ۷۷
خدا می تواند بلا برای شما بفرستد یا متفرقتان کند یا گروهی را به شما مسلط کند.
برای هر خبری وقت معینی است. ما عرش را به ابراهیم نشان دادیم. ابراهیم با نمرود استدلال اینکه خدا خورشید و غیره باشد را نمود.
ایمانی که آلوده به ظلم نشود ایمن و هدایت است.
ذریه صالح ابراهیم را بر جهانیان برتری دادیم. اجر کار برای خدا به عهده مردم نیست. یهود قدر خدا را نشناختن که مخفی کاری کردند.

نکاتی از قرآن ۷۸
شما یک به یک به سمت ما باز می گردید همانطور که آفریده شدید و همه مال و مقام را از دست داده و شفاعتی در کار نیست.
به الاهه های دیگران دشنام ندهید که مبادا از روی نادانی به خدای شما دشنام بدهند.
برای هر پیامبری دشمنان جنی و انسانی قرار دادیم که به همدیگر سخنان اغفال کننده یاد دهند برای امتحان مردم.
کلام خدا در حد کمال اعلاست بدون دخالت کسی.
اکثریت را پیروی کنی گمراه می شوی.

⚫️تسلیت فرا رسیدن ماه محرم الحرام⚫️

✨عالم برزخ را بشناسیم✨ (۱۹)

اجل و مرگ:
پیغام دوم

👈 طولانی بودن پیغام را بر اهمیت آن ببخشید 👉

🌹🌹هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن طِینٍ ثُمَّ قَضَىٰ أَجَلًا ۖ وَأَجَلٌ مُّسَمًّى عِندَهُ ۖ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ.

او کسى است که شما را از گل آفرید. سپس مدتى مقرر داشت (تا انسان رشد کند و تکامل یابد). و اجل (و مرگ) حتمى نزد اوست (و فقط او از آن آگاه است). سپس شما (در یگانگى و قدرت او) تردید مى کنید!! ۲ انعام.

تفسیر: اجل یعنی پایان مدت معین از هر چیزی. به فرا رسیدن مرگ هم، اجل مى گویند، چون آخرین لحظهء عمر انسان است.

کلمهء اجل مسمّى و اجلاً، که هر دو در آیه آمده، به دو معناست.
اجل مسمّى، مرگ طبیعى و اجلا، مرگ زودرس است.

🌸 توضیح بیشتر:

همه چیز از نظر ساختمان طبیعى و ذاتى، استعداد و قابلیت بقاء، براى مدتى طولانى دارند، ولى در اثناء این مدت، ممکن است موانعى ایجاد شود که آنها را از رسیدن به حداکثر عمر طبیعى، باز دارد.
👈 مثلاً یک چراغ نفت سوز، با توجه به مخزن نفت آن، ممکن است مثلاً بیست ساعت، استعداد روشنائى داشته باشد.
اما وزش یک باد شدید، ریزش باران و یا عدم مراقبت از آن، سبب مى شود که عمر آن کوتاه گردد.
یعنی اگر چراغ با هیچ مانعى برخورد نکند، و تا آخرین قطرهء نفت آن بسوزد، سپس خاموش شود، به اجل حتمى خود رسیده است (اجل مسمی)، و اگر موانعى قبل از آن باعث خاموشى چراغ گردد، مدت عمر آنرا اجل غیرحتمى مى گوئیم.

👈 در مورد انسان نیز چنین است، اگر تمام شرائط براى بقاى او جمع گردد، و موانع بر طرف شود، ساختمان و استعداد او ایجاب مى کند که مدتى طولانى عمر کند، اما ممکن است بر اثر سوء تغذیه، یا مبتلا شدن به اعتیادات مختلف، و یا دست زدن به خودکشى، یا ارتکاب گناهان، و یا عدم مراقبت از سوی بزرگترها یا خودش، خیلى زودتر از آن مدت بمیرد، مرگ را در صورت اول، اجل حتمى و در صورت دوم، اجل غیرحتمى مى نامند.

مثلا صلهء رحم، عمر را زیاد و یا قطع رحم، عمر را کم مى کند.
اصول کافی، ج۲، ص۱۵۰.
✔ لازم به ذکر است منظور، صلهء ارحامی است که باعث طولانی شدن عمر شود، نه رفت و آمدهایی که باعث آزار و کم شدن عمر است.

👈 و در آیهء ۳۴ اعراف مى خوانیم: فَاِذا جاءَ أَجَلُهُم لا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَهً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ: هنگامیکه اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى به عقب مى افتد و نه جلو.
در اینجا منظور از اجل، همان مرگ حتمى است، یعنی چه بطور طبیعی، عمر بسر آید و یا بواسطهء اسباب و عللی، عمر کوتاه شود و به اجل حتمی تبدیل شود، در هر دو صورت زمانیکه موعد اجل برسد، لحظه ای پیش و پس نخواهد شد مگر استثناهایی. مثلا آنجا که از نظر پزشکی، مرگ، حتمی است اما دعا و استغاثه آنرا به تاخیر می اندازد.

👈 ✔ در هر صورت، باید توجه داشت هر دو اجل، از ناحیهء خدا تعیین مى شود، یکى بطور مطلق، و دیگرى بعنوان مشروط و یا معلق. در مورد انسان و اقوام و ملتهایی که ظلم و ستم و نفاق و تفرقه و سهل انگارى و تنبلى را پیشه کنند، در مدت کمتری از زمان طبیعی از بین خواهند رفت.

🌸 توجه داشته باشیم:

اجل غیرحتمى و مشروط، قابل تقدیم و تأخیر است و اجل حتمى قابل تغییر نیست.
مثلا اگر دروغی گفتیم، فورا توبه کنیم و برای جبران به والدین احسان کنیم. چون دروغ، عمر را کوتاه و احسان به والدین، عمر را طولانی می کند.

👈 خب، با این توضیحات، بلوغ فکری که در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم برایمان یادآوری میشود:
اگر به تعلیم و تربیت ثانوی بپردازیم و خود را اصلاح کنیم و از نو بسازیم قطعا با این اصلاحات می‌توانیم مرگ زودرس را از خود دور کرده و زمان بیشتری برای رشد بسمت تعالی داشته باشیم.
👈 لازم به ذکر است همیشه استثناء وجود دارد. توکل بر خدا.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

نکاتی از قرآن ۷۹
از گوشت ذبح غیر اسلامی نخورید مگر مضطر باشید.
از گناهان باطنی هم دوری کنید که کیفر دارد.
متمولان ستمکار دیارها به خیال خود نیرنگ می کنند و نمی دانند که به خودشان برمیگردد.
به زودی خار می شوند.
خدا هر که را بخواهد هدایت کند، قلبش را باز می کند و نخواهد هدایت کند قلبش را تنگ می کند، گویی می خواهد به آسمان صعود کند. ( کمبود اکسیژن در ارتفاع. اعجاز قرآن که ۱۳ قرن بعد بشر پی برد )سر بلندی

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *