خانه / اسلم قزوینی / انها را رها کن روز مرگ

انها را رها کن روز مرگ

حسینی:
✨ عالم برزخ را بشناسیم ✨ (۹)

🌹🌹فَذَرْهُمْ حَتَّىٰ یُلَاقُوا یَوْمَهُمُ الَّذِی فِیهِ یُصْعَقُونَ.

آنها را رها کن (مخالفان حق و حقیقت را)، تا روز مرگ خود را ملاقات کنند. ۴۵ طور.

تفسیر: یعنى آنها را رها کن تا زمان روز مرگ که سر آغاز مجازاتها و کیفرهاى اخروى است تا آنچه را که مخالفت می کنند با چشم ببینند.

سپس به معرفى این روز پرداخته، مى فرماید:

🌹یَوْمَ لَا یُغْنِی عَنْهُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا وَلَا هُمْ یُنصَرُونَ.

روزى که نقشه هاى آنان سودى به حالشان نخواهد داشت و (از هیچ سو) یارى نمى شوند. ۴۶ طور.

👈 هر که مى میرد قیامت صغراى او بر پا مى شود (مَنْ ماتَ قامَتْ قِیامَتُهُ)، و سرآغازى است براى پاداش و کیفرها، که بخشى جنبهء برزخى دارد، و بخش دیگرى در قیامت کبرى، یعنى قیامت عمومى انسانها دامانشان را مى گیرد، و در هیچیک از این دو مرحله، نه چاره جوئى ها مؤثر است، و نه در برابر ارادهء الهى یار و یاورى وجود دارد.

👈 اما برای اینکه گنهکاران خیال نکنند بازتاب گناهانشان و عذابهای الهی اختصاص دارد به برزخ و قیامت، بلکه در همین دنیا هم گریبانشان را خواهد گرفت، می فرماید:

🌹وَإِنَّ لِلَّذِینَ ظَلَمُوا عَذَابًا دُونَ ذَٰلِکَ وَلَٰکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ.

و براى کسانیکه ستم کردند عذابى قبل از آن (در همین جهان) است. ولى بیشترشان نمى دانند. ۴۷ طور.

آنها در همین دنیا باید در انتظار عذابهاى الهی باشند. عذابهاى عمومی همچون صاعقه ها، زلزله ها، خشکسالیها، قحطیها و عذابهای شخصی همچون بسیاری از گرفتاریهایی که گریبان انسان را می گیرد.

✔ البته هرگز در بارهء گرفتاریهای شخصی افراد قضاوت نکنیم، کسی چه می داند دلیل مشکلات و سختیهایی که هر یک از ما گرفتار آن‌ میشویم چیست؟ آیا بازتاب گناه است؟ یا به دلیل بی احتیاطی است؟ شاید هم بی تجربگی؟ شاید هم با گرفتاریها به مقامات قرب الهی خواهیم رسید؟ واقعا کسی چه می داند؟

🟢 پس هرگز در بارهء گرفتاریهای یکدیگر قضاوت نکنیم بلکه تجربه کسب کنیم و عبرت بگیریم تا مبادا خودمان عبرت دیگران شویم. همیشه طوری زندگی کنیم که الگوی دیگران باشیم و این مهم میسر نخواهد شد مگر در سایهء ایمان به خدا و عمل به فرامین او و تکیه به کلام پیشوایانی که او چراغ راهمان قرار داده.

🌹 وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ.

و ما قرآن را برای یادآوری آسان ساختیم آیا کسی هست که متذکر شود. ۱۷ و ۲۲ و ۳۲ و ۴۰ قمر.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

نکاتی از قرآن ۶۰
وعده های شیطان همه دروغ است. بهتر از مسلمان نیکوکار نداریم. طلاق آخرین راه و صلح بهتر. هرگز نمی توانید عدالت بین چند زن را رعایت کنید. پس سازش و تقوا بهتر است. اگر هم جدا شوند خداوند هر دو را روزی می بخشد. خدا اگر بخواهد شما را از بین برده و قوم دیگری جایگزین می کند. عدالت را رعایت کنید هر چند بر علیه شما و خانواده و نزدیکان تان باشد. حتی اگر فقیر یا غنی باشید خدا را در نظر داشتن اولاتر است. بدون کتمان و پیچاندن موضوع !

✨عالم برزخ را بشناسیم✨ (۱۰)

🌹🌹حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ.

(گنهکاران، همچنان به راه غلط خود ادامه مى دهند) تا زمانى که مرگ یکى از آنان فرا رسد، مى گوید: پروردگارا! مرا باز گردانید. ۹۹ مومنون.

تفسیر: سرسختى مشرکان و گنهکاران در باقی ماندن در مسیر باطلشان ادامه دارد تا مرگشان فرا رسد.
در این هنگام که خود را در حال بریدن از این جهان و قرار گرفتن در جهان دیگر مى بینند، پرده هاى غرور و غفلت از مقابل دیدگانشان کنار مى رود و سرنوشت دردناک خویش را با چشم مى بینند. عمر و سرمایه هاى از دست رفته و کوتاهى هائى را که در گذشته کرده و گناهانى را که مرتکب شده اند، و عواقب شوم آن را مشاهده مى کنند.
اینجاست که فریادشان بلند شده، مى گویند: اى پروردگار من! مرا باز گردانید (قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ).

👈 سپس ادامه می دهد:

🌹لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَکْتُ ۚ کَلَّا ۚ إِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ.

شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم. (ولى به او مى گویند) چنین نیست! این سخنى است که او به زبان مى گوید (و اگر بازگردد، همان راه را ادامه مى دهد). و در پى (مرگ) آنان برزخى است تا روزى که برانگیخته شوند. ۱۰۰ مومنون.

⚫ 👈 این سخن و این ابراز پشیمانی هرگز از اعماق دل این گنهکاران، با اراده و آزادى بر نخاسته است، این همان سخنى است که هر بدکارى به موقع گرفتار شدن در چنگال مجازات، و هر قاتلى به هنگام دیدن چوبهء دار، مى گوید و هر وقت امواج بلا فرو بنشیند باز همان برنامهء سابق خود را ادامه مى دهد. 👈 لَعَلِّی که در ابتدای آیه آمده، به معنی شاید، گواه بر همین تردید آنهاست برای درستکار شدن.

👈👈 و در پایان آیه، اشارهء بسیار کوتاه و پر معنى به جهان اسرار آمیز برزخ کرده، مى فرماید: در پشت سر آنها تا روزى که برانگیخته مى شوند برزخى وجود دارد.

سپس در آیهء بعد، به صور اول و پایان جهان اشاره فرموده است:

🌹فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ.

و هنگامیکه در صور دمیده شود، هیچیک از پیوندهاى خویشاوندى در آنروز میان آنها نخواهد بود و از یکدیگر تقاضاى کمک نمى کنند (چون کارى از کسى ساخته نیست). ۱۰۱ مومنون.

👈 پایان جهان.

آنروز چنان وحشتناک است که تمام پیوندها فراموش میشود و هیچکس نه از کسی کمک‌ می خواهد و نه می تواند به کسی کمک کند.

🌹 وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ.

و ما قرآن را برای یادآوری آسان ساختیم آیا کسی هست که متذکر شود. ۱۷ و ۲۲ و ۳۲ و ۴۰ قمر.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

نکاتی از قرآن ۶۱
ای مومنین به خدا و رسول و آخرت ایمان واقعی بیاورید. ارتداد در دفعه دوم دیگر بخشیده نخواهد شد. عزت نزد کافران نیست و فقط نزد خداست. در مجلسی که بحث مسخره دین است ننشینید تا بحث عوض شود. در غیر اینصورت شما هم شریک آنها هستید. منافقین فرصت طلب هستند همرنگ فاتح می شوند اسلام و کفر فرقی نمی کند. خدا روز قیامت به حساب شان رسیدگی کرده و راه پیروز شدن منافقان بر شما را بسته است.

نکاتی از قرآن ۶۲
منافقین با خدا مکر و حیله می کنند و خدا با آنها مکر می کند. نمازشان با کسالت و برای ریا هست و کم ذکر خدا میگویند. دو دل هستند و بین دو جبهه با هیچکدام نیستند. جایشان ته جهنم است. مگر اینکه توبه کنند و اصلاح و ایمان خالص پیدا کنند که اجر بزرگی خواهند داشت.
اگر ایمان داشته و شاکر باشید چرا باید عذاب شوید ? سخن زشت نگویید مگر اینکه به شما ظلم شده باشد.

✨ عالم برزخ را بشناسیم ✨ (۱۱)

🌹🌹وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ.

(اى پیامبر!) هرگز گمان مبر کسانیکه در راه خدا کشته شدند، مرده اند! بلکه زنده اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند. ۱۶۹ آل عمران.

تفسیر: منظور از حیات و زندگى در این آیه، همان حیات و زندگى برزخى است که ارواح در عالم پس از مرگ دارند، البته زندگى برزخى، اختصاصى به شهیدان ندارد، مردم دیگر هم داراى حیات برزخى هستند.

👈 اصولاً در هر نهضتى گروهى، خود را کنار مى کشند و علاوه بر اینکه خودشان کارى انجام نمى دهند، سعى در دلسرد کردن دیگران دارند همین که حادثهء ناگوارى رخ مى دهد، اظهار تأسف مى کنند و آن را دلیل بر بى نتیجه بودن آن قیام مى پندارند، غافل از اینکه هیچ هدف مقدس و گران بهائى بدون دادن قربانى بدست نیامده و این، یکى از سنن این جهان است.

👈 گروهى از این قبیل مردم، در آغاز اسلام بودند که، هر گاه کسى از مسلمانان در میدان جهاد به افتخار شهادت نائل مى آمد مى گفتند: فلانى مُرد! و با اظهار تأسف از مردنش، دیگران را مضطرب مى ساختند.
خداوند در پاسخ این گفته هاى مسموم با صراحت مى فرماید:

🌹وَلَا تَقُولُوا لِمَن یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَٰکِن لَّا تَشْعُرُونَ.

و به آنهایی که در راه خدا کشته می شوند، مرده نگویید، بلکه آنها زنده اند، ولی شما نمی فهمید. ۱۵۴ بقره.

👈 از این آیه موضوع بقاى روح و زندگى برزخى انسان ها به روشنى اثبات مى شود و پاسخ صریحى است به کسانیکه مى گویند: قرآن به مسئلهء بقاى روح و زندگى برزخى اشاره اى نکرده.
البته ارواح پاک شهدا و مومنین واقعی شرایط متفاوتی با بقیهء ارواح در عالم برزخ دارند. اختیاراتی از طرف خداوند به آنان عطا می‌شود که اطلاعات زیادی از آن داده نشده یا در دست ما نیست. 👈 یک نمونه اینکه براحتی به این جهان رفت و آمد می کنند.
✅ به تعبیر دیگر، حیات شهیدان یک حیات فوق العاده عالى و آمیخته با انواع نعمتهای معنوی است. آنها به قدرى غرق مواهب حیات معنوى هستند که گویا زندگى سایر برزخیان در مقابل آنها چیزى نیست. لذا خداوند از بین همهء مؤمنان حقیقی فقط به جایگاه شهیدان اشاره فرموده است.

👈 روح انسان بعد از پایان زندگى این جهان، در اجساد لطیفى قرار مى گیرد که از بسیارى از عوارضِ این ماده بر کنار است، و چون از هر نظر شبیه این جسم است، به آن قالب مثالى یا بدن مثالى مى گویند که نه، بکلى مجرد است، و نه مادى محض، بلکه داراى یک نوع تجرد برزخى است.

در حال خواب، روح با قالب مثالى فعالیت مى کند، و حتى ممکن است روح، آنچنان قوی باشد که در حال بیدارى نیز بتواند همان تجرد برزخى را پیدا کند، یعنى از جسم جدا شده و با همین قالب مثالى به میل خود، در جهان سیر کند و از مسائلى با خبر گردد.

🌹 وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ.

و ما قرآن را برای یادآوری آسان ساختیم آیا کسی هست که متذکر شود. ۱۷ و ۲۲ و ۳۲ و ۴۰ قمر.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *