برزخ

حسینی:
✨ عالم برزخ را بشناسیم ✨ (۵)

🌹🌹 النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوًّا وَعَشِیًّا ۖ وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ.

(عذاب فرعونیان) آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند. و روزى که قیامت برپا شود (مى فرماید) فرعونیان را در سخت ترین عذابها وارد کنید. ۴۶ غافر.

تفسیر: این آیه بخوبى دلالت دارد بر اینکه آتشی که صبح و شام بر فرعونیان عرضه میشود، عذاب برزخى است که بعد از آن خبر از عذاب قیامت داده.

👈 تعبیر به غدو و عشى، به معنی صبح و شام، یا اشاره به دوام این عذاب است، یعنى همواره و همیشه، و یا اشاره به انقطاع عذاب برزخى است که تنها در مواقع صبح و شام که مواقع قدرت نمائى فراعنه، و عیش و نوش آنها بوده، به آن گرفتار مى شوند.

👈 و از تعبیر صبح و شام نباید تعجب کرد، که مگر در عالم برزخ، چنین امورى هست؟ زیرا در آیات قرآن آمده که حتى در قیامت نیز صبح و شام وجود دارد، چنانکه در آیهء ۶۲ سورهء مریم مى خوانیم: وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیْها بُکْرَهً وَ عَشِیّاً: براى آنها (بهشتیان) صبح و شام، روزى مخصوصى است (یعنی رزق دائمی).

✔ برزخ، عالمى است واسطه، در میان این جهان و جهان دیگر.
البته در قرآن کریم، آنقدر که به قیامت پرداخته شده از برزخ، اطلاعات زیادی بیان نشده.
حقیقت اینست که، آگاهى بر خصوصیات برزخ، تأثیر زیادى بر مسائل اعتقادى نمى گذارد و شاید به همین جهت کمتر دربارهء آن در کتاب الله، بحث شده است، ولى قرآن، اصل وجود عالم برزخ را با صراحت بیان داشته است.

🟢 علاوه بر آیهء مورد بحث، آیاتى که دربارهء حیات جاویدان شهیدان، بعد از مرگ سخن مى گوید، و از پاداش هاى فوق العادهء آنها بحث مى کند، نیز گواه بر وجود نعمتهاى برزخى است.

🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند:
هنگامیکه یکى از شما از دنیا مى رود، جایگاه او هر صبح و شام به او عرضه مى شود، اگر بهشتى باشد جایگاهش را در بهشت، و اگر دوزخى باشد جایگاهش را در آتش بر او عرضه می کنند، و به او مى گویند: این جایگاه تو در روز قیامت است (و همین امر باعث شادى یا عذاب روح او مى شود).
در تفاسیر متعددی این حدیث آورده شده، از جمله درالمنثور.

🌺 و امام صادق در بارهء این آیه فرموده اند:

این در دنیا قبل از روز قیامت است، زیرا آتش قیامت صبح و شام ندارد ( و دائمی است).
سپس فرمود: اگر آنها در قیامت تنها صبح و شام در آتش دوزخ، عذاب شوند، پس باید در میان صبح و شب، سعادتمند باشند، اما چنین نیست. این، مربوط به برزخ است پیش از روز قیامت، آیا سخن خدا را (بعد از این جمله) نشنیده اى که مى فرماید: هنگامیکه قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود، آل فرعون را در اشد عذاب وارد کنید.
مجمع البیان، ج۸، ص۸۱۸.

⚫️ 👈👈 فرعون، نماد ظلم است در قرآن.
مراقب باشیم فرعون خانه، محل کار، محل زندگی، روستا، شهر، و هر جامعه ای که در آن هستیم نباشیم.

/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/

🎥 لحظه عملیات امروز مبارز فلسطینی
@BisimchiMedia

نکاتی از قرآن ۵۲
از ولی فقیه اطاعت کنید و در منازعات حکم شریعت حاکم باشد. نه طاغوت که به کفر و گمراهی می انجامد. منافقین قسم دروغ می خورند که قصد نیک و موافق دارند. خدا از دل آنها خبر دارد. ضمن بی اعتنایی ولی با صراحت جواب شان را بده. اگر استغفار کردند بپذیر که خدا توبه پذیر است. در عمل هم ببین مطیع دستورات هستند یا نه? اگر امر می کردیم که همدیگر را بکشید یا ترک وطن کنید عده ای کم می پذیرفتند. که البته برایشان بهتر بود. چرا که اجر بزرگی داشته و به راه راست هدایت می شدند.

🔸 تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که هر چقدر نه گفتن برایتان دشوارتر باشد احتمال اینکه به اضطراب، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی دچار شوید، بیشتر می شود.
‌‌‎‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌ 🆔 @Ajayebe_jahann 📸

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *