خانه / جشنواره / ایران پست های مدیریتی جهان را اشغال نموده

ایران پست های مدیریتی جهان را اشغال نموده

تهران- ایرنا- «سیدمحمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران بتازگی گفته است: ایران در صدر کشورهایی است که دانشجویانش به کشورهای جهان اول سفر می‌کنند. اما آیا این ادعا درست است؟

برای بررسی این ادعا، باید بخش‌های مختلف سخن او را معنی کرد و سپس به بررسی آنها پرداخت.

دکتر«سیدمحمد مقیمی» رئیس دانشگاه تهران اخیرا در یک نشست خبری گفته است: ایران در صدر کشورهایی است که دانشجویانش به کشورهای جهان اول سفر می‌کنند. وی علت این امر را این گونه توضیح داده که: «پرورش نیروی انسانی ما در تراز استاندارد جهانی است و دانشگاه‌های ما اقدامات قابل قبولی در حد استانداردهای جهانی دارند.» او علت اصلی مهاجرت نخبگان را فراهم نشدن فرصت‌های شغلی برای آنها دانسته است.

ممکن است منظور رئیس دانشگاه تهران از «در صدر» بودن ایران، رتبه اول بودن ایران نباشد و مقصودش حضور ایران در میان بیشترین فرستندگان دانشجو باشد. همچنین با وجود آن که او از «سفر کردن دانشجویان ایرانی» سخن گفته، از ادامه جملاتش بر می‌آید که مقصود او، مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و نخبگان به کشورهای جهان اول است.

در ادامه تلاش می کنیم ادعای این مقام علمی را بررسی و درستی سنجی کنیم.

کشورهای جهان اول کدام‌ها هستند؟

بعد از جنگ‌جهانی دوم، جهان به دو بلوک و حوزه نفوذی بزرگ با دیدگاه‌های متضاد درمورد دولت و جامعه سیاسی تقسیم شد:

۱. بلوک کشورهای دموکراتیک-صنعتی در حوزه نفوذ آمریکا که جهان اول نام گرفتند.

۲. بلوک شرق یا کشورهای کمونیست-سوسیالیست زیر چتر شوروی که جهان دوم نام گرفتند.

۳. سه چهارم باقی مانده از جمعیت دنیا، کشورهایی بودند که با هیچ یک از این دو بلوک هم ردیف نبودند و ازاین رو جهان سوم نام گرفتند.

طبق این تعریف، جهان اول به کشورهای پیشرفته، سرمایه‌دار (کاپیتالیست) و صنعتی گفته می‌شودکه شامل‌ کشورهای هم‌ردیف با ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم با علایق و دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی تقریباً یکسان یعنی آمریکای شمالی، اروپای غربی،

ایرنا کاری جز معکوس جلوه دادن حقایق ندارد ایا هیات نظارت برخورد نمیکند؟

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *