خانه / اسلم قزوینی / چه کاخ سفید ها که برباد رفته
قران ملی
قران ملی

چه کاخ سفید ها که برباد رفته

حسینی:
نکاتی از قرآن ۱۴۹
بت یا فردی را پرستش کردن که سود و ضرری برای انسان ندارد گمراهی شدید است. هرگاه از نصرت خدا چه دنیوی و چه آخرتی نومید شدید، خود را از آسمان حلق آویز کنید ببینید از خشم شما کاسته می شود. مردم برای حج از راه دور و نزدیک و به هر وسیله نقلیه جمع شوند. و فقیران را از قربانی ها اطعام کنید. و طواف کنید. و از حرف باطل دوری کنید. احترام به شعائر دینی نشانه تقوای دل است. و منافع حج تا مدتی با شماست. برای همه امتها پرستشگاهی که نام الله را ذکر نمایند، قرار دادیم.

نکاتی از قرآن ۱۵۰
قربانی همچون شتر را سرپا با نام خدا ذبح کرده و چون به زمین افتاد از گوشت آن خود تناول کرده و فقرا را هم اطعام کنند. گوشت و خون قربانی نیست که به خدا میرسد، بلکه تقوای شما اثبات می شود. خدا مدافع مومنین است. و مظلومین را قدرت انتقام می دهد. اگر خدا شر بعضی از مردم را توسط بعضی دیگر دفع نکند، مراکز دینی و مساجد ویران می شوند. و نصرت خدا برای کسانی است که چون قدرت یابند، نماز و زکات و امر به معروف و نهی از منکر را برپا می کنند.

حسینی:
✨جزء نوزدهم✨

عبادالرحمن به معنی بندگان خاص خدا چه کسانی هستند؟

🌹🌹 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا……

بندگان (خاص) خداوند رحمان، کسانى هستند که آرام و بى تکبر بر زمین راه مى روند(نه با غرور و فخر فروشی). و هنگامیکه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام مى گویند ( یعنی بزرگوارى مى کنند و از آن با صبر و حوصله عبور می کنند). همانها که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى کنند. و همانها که مى گویند: پروردگارا! عذاب جهنم را از ما بر طرف گردان، که عذابش سخت است و پردوام. مسلماً آن (جهنم)، بد جایگاه و بد محل اقامتى است. ۶۳ تا ۶۶ فرقان.

تفسیر: آنان، شب که جائى براى تظاهر و ریا نیست و از مزاحمت مشغله های روزمره فارغ هستند، با حواس جمع و حضور قلب به ذکر خدا و قیام و سجود در پیشگاه با عظمت او، مى پردازند.

👈 سپس در ادامهء وصف عبادالرحمن فرموده است:

🌹🌹 وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا……

و کسانیکه هر گاه انفاق کنند، نه اسراف و زیاده روى مى نمایند و نه سختگیرى، بلکه در میان این دو، حد وسط دارند. و کسانیکه معبود دیگرى را با خداوند نمى خوانند، و انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمى کشند(مثل قصاص)، و زنا نمى کنند(اعم از زنای حقیقی یا مجازی)، و هر که چنین کند، مجازات سختى خواهد دید، عذاب او در قیامت مضاعف مى گردد، و همیشه با خوارى در آن خواهد ماند. مگر کسانیکه توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنانرا به حسنات مبدل مى کند، و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است. و کسیکه توبه کند و عمل صالح انجام دهد،بسوى خدا بازگشت مى کند. ۶۷ تا ۷۱ فرقان.

👈 در آیات فوق، نخست از مسئلهء شرک، پس از آن، قتل نفس و سپس زنا سخن به میان آمده. این سه گناه، از نظر ترتیب اهمیت، به همین صورت که در آیه آمده اند، مى باشد و از آنجا که این سه گناه، نهایت اهمیت را دارد، فرموده است: کسانیکه مرتکب این امور شوند، عذاب آنها در قیامت مضاعف مى گردد، و با خوارى، جاودانه در عذاب خواهد ماند.

✨ حدیث ۵۶۶ نهج الفصاحه در بارهء انفاق صحیح.

🌸 پیامبر فرموده اند:
خرج کن و حساب مکن (همان انفاق همراه با آزار و منت و حسابکشی و سختگیری)، که خدا بر تو حساب می کند، و بخل مورز که خدا بر تو بخل می ورزد 💫

👌 و باز در ادامه، به ویژگی‌های دیگری از عبادالرحمن اشاره فرموده است:

🌹🌹 وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا…….

و کسانیکه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل هم شرکت نمى کنند). و هنگامیکه با لغو و بیهودگى برخورد کنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند (لغو به معنی هر کاری است که از روی عقل و منطق نیست). و کسانیکه هر گاه آیات پروردگارشان به آنان گوشزد شود، کر و کور روى آن نمى افتند. و کسانیکه مى گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهء روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان. ۷۲ و ۳ فرقان.

در یازدهمین توصیف، اشاره فرموده است که این بندگان، در مقابل دین و مذهب، چشم و گوش بسته نیستند که بتوان براحتی آنها را فریب داد و از مسیر حق منحرف کرد.

و برنامه ریزی و تلاش آنان برای همسر و فرزندان، در مسیری است که روشنی چشم آنها شوند (یعنی رشد در همهء زمینه ها)
و از خدا می خواهند: پروردگارا! ما را امام و پیشواى پرهیزگاران قرار ده.

💚 عبادالرحمن، الگوها و اسوه هاى جامعهء انسانى هستند. سرمشق هائى براى پرهیزگاران.
ائمهء اهلبیت، از روشنترین مصداقهاى آیه مى باشند، و مومنین حقیقی از پیروان آنان.

✅ بعد از بیان این اوصاف سیزده گانه، پاداش آنانرا می فرماید:

🌹أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَهَ بِما صَبَرُوا….

آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیبائیشان به آنان پاداش داده مى شود و در آن، با تحیت و سلام روبرو مى شوند.
در حالیکه جاودانه در آن خواهند ماند، چه قرارگاه و محل اقامت خوبى!

👈 لازمهء انجام همهء این فرامین، صبر است و استقامت، لذا در بیان پاداش چنین بندگانی فقط به استقامت آنها اشاره شده.

صبر در برابر انجام ندادن گناه، و در برابر انجام کار خیر، و در برابر بدی مردم و صبر در مصیبت و صبر بر گذر زمان.

سعی کنیم دعاهایی را که در این آیات بیان شده، روزانه بخوانیم.

نکاتی از قرآن ۱۵۱
چه کاخ ها و قنات ها که با نابودی مردمان کافرش بی استفاده ماند. یک روز در قیامت معادل هزار سال زمین است !
همیشه شیاطین به دنبال تغییر دستورات الهی بوده و خدا خنثی کننده، فقط انسان های کم ایمان با امتحان، منحرف می شوند. آسمان به دستور خدا بر سر زمین فرو نمی افتد.
آنانکه با تلاوت آیات چهره شان خشمگین می شود و گویی میخواهند حمله ور شوند بگو خبر عذاب شدید برایتان دارم.
بگو اگر می توانید همگی جمع شده و یک مگس خلق کنید. هر چند که اگر مگس چیزی از آنها بگیرد قدرت بازستانی آن را ندارند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

کبوتران حرم بهترین غذا

مردمی که از کمبود و گرانی گوشت رنج میبرند نمی‌دانند که کبوتران حرم بهترین منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *