خانه / اسلم قزوینی / سفره افطاری پل طبیعت

سفره افطاری پل طبیعت

سید کریمحسینی:

✨ جزء سیزدهم ✨

✅ از منظر قرآن کریم، عاقلان چه کسانی هستند؟

🌹🌹أَفَمَنْ یَعْلَمُ أَنَّمَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمَى إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُوْلُوا الاَْلْبَابِ.

آیا کسى که مى داند آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده حق است، همانند کسى است که نابیناست؟! تنها خردمندان متذکر مى شوند. ۱۹ رعد.

تفسیر: اولین شاخصهء عاقل، قبول حقانیت قرآن است و البته متذکر شدن به آن.

👈 اما ۹ ویژگی کاملا روشن و مشخص برای عاقلان بیان فرموده که با هم می خوانیم 👇

🌹الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللهِ وَلاَ یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ.

همان کسانیکه به عهد الهى وفا مى کنند، و پیمان را نمى شکنند. ۲۰ رعد.

🌸 عهدالله، همان عهدهای خداوند است که بصورت فطری در نهاد انسانها قرار داده و همهء انسانها به آن واقفند، اما بیشتر انسانها از آن غافلند.
🌸پیمان شکن نیستند. اگر با خدا و یا بندگان خدا قراری می گذارند، عهدی می بندند، قولی می دهند حتما به آن عمل میکنند مگراینکه خسارت انجام آن قول بیشتر از خسارت بدقولی باشد(دقت کنیم).

سپس سه ویژگی دیگر:

🌹وَالَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَیَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ.

کسانیکه پیوندهایى را که خدا دستور به برقرارى آن داده، برقرار مى دارند، و از پروردگارشان مى ترسند، و از بدى حساب (روز قیامت) بیم دارند.

🌸 پیوندهایی که خداوند به برقراری آن فرمان داده.

💫از یک سو با آفریننده این دستگاه پیوند دارد که اگر ارتباطش را از او قطع کند نابود مى شود، مانند نور یک چراغ که اگر ارتباطش با مولد برق قطع شود خاموش خواهد شد.
💫از سوئى دیگر، پیوندى با پیامبر و امام بعنوان رهبر و پیشوا دارد که قطع آن او را در بیراهه ها سرگردان مى کند.
💫از سوى سوم، پیوندى با تمام جامعه انسانیت و بخصوص با آنها که حق بیشترى بر او دارند همانند پدر و مادر و خویشاوندان و دوستان و استاد و مربى.
💫و از سوى چهارم، پیوندى با نفس خویش دارد، از این نظر که مأمور به حفظ مصالح خویشتن و ترقى و تکامل آن شده است. تکامل معنویت و معیشت.
🌸در برابر خداوند، خاشع هستند.
🌸و از حساب قیامت، خوف دارند.
تفاوت خوف و خشیت را بطور مفصل در پیغام قرآنی جزء نهم خواندیم.

سپس در آیهء بعد به ۴ ویژگی دیگر اشاره فرموده است:

🌹وَالَّذِینَ صَبَرُوا ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاَهَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلاَنِیَهً وَیَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَهِ السَّیِّئَهَ أُوْلَئِکَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ.

کسانیکه براى جلب رضاى پروردگارشان شکیبایى مى کنند، و نماز را برپامى دارند، و از آنچه به آنها روزى داده ایم، پنهان و آشکار، انفاق مى کنند، و با حسنات، سیّئات را برطرف مى سازد، سرانجام (نیک) سراى آخرت، از آنِ آنهاست. ۲۳ رعد.

🌸وَجْهِ رَبِّهِمْ، یعنی صبورند آنجا که بخاطر خشنودی خدا باشد.
🌸برپایی نماز. نماز یکی از همان عهدهای الهی است، اما به جهت اهمیت، در اینجا جداگانه فرمان داده شده.
🌸انفاق پنهان و آشکار. انفاق آشکار به غیر از انفاق اموال است. اگر انفاق اموال، پنهانی باشد بهتر است اما اگر انفاق آشکار اموال فقط برای یادآوری و یادگیری دیگران باشد و ریا نباشد و آبروی نیازمند نرود، اینهم خوبست.
🌸با انجام اعمال نیک، گناهان و بدیهای خود را نابود می کنند.

👌 پس از بیان ویژگیهای نه گانه، پاداش عاقلان را فرموده است:

🌹جَنَّاتُ عَدْن یَدْخُلُونَهَا وَمَنْ صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّیَّاتِهِمْ وَالْمَلاَئِکَهُ یَدْخُلُونَ عَلَیْهِمْ مِنْ کُلِّ بَاب.
سَلاَمٌ عَلَیْکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ.

باغ هاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند، و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند. ۲۳
(و به آنان مى گویند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان. چه نیکوست سرانجامِ سراى جاویدان. ۲۴ رعد.

نکاتی از قرآن ۱۳۷
درباره روح از تو سؤال می کنند بگو روح از امر خداست و علم داده شده به ما کم است. بگو که اگر همه گنج های خدا را هم داشته باشند باز هم نگران فقر هستند و انسان چقدر بخیل است. قرآن را به تدریج برای مردم بخوان. عالمان در حین قرائت آن با چشم گریان به سجده می افتند چرا که می دانند همه وعده های الهی محقق می شود. در حال نماز نه داد بزن و نه خیلی آهسته بلکه حد وسط. نزدیک است که بخاطر ایمان نیاوردن مردم هلاک شوی. ما زینت های روی زمین را برای امتحان مردم که کدام یک عملکرد بهتری دارند، آفریده ایم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Ahmad Mahini0

گروه: غزنی تا غزه

در حالیکه مردم نان ندارند بخورند،انفال و اموال عمومی برای پس انداز نیست بلکه برای تقسیم کردن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *