خانه / جشنواره / جزیره بوموسی
جزیره بوموسی

جزیره بوموسی

قرار در جنوبی‌ترین نقطه ایران؛ جشنواره بین‌المللی شعر خلیج فارس در جزیره بوموسی

بندرعباس – ایرنا – محفل شعر خلیج فارس با حضور شاعران خارجی فارسی زبان در حاشیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر خلیج فارس برگزار شد و شاعران پارسی گو، هنرِ کلام را در جزیره بوموسی جنوبی‌ترین نقطه ایران، به رخ کشیدند.

به گزارش ایرنا، محفلی که با شعرخوانی فرماندار بوموسی در خصوص جاودانگی نام خلیج فارس شمع آن روشن شد و سپس شاعر پرآوازه افغان، محمدکاظم کاظمی به هنرنمایی پرداخت.

شاعری که خاطره‌ای از حضور گذشته‌اش در حاشیه ویراستاری یک کتاب «ایران نرسیده به امارت» به بوموسی آمده بود و گفت: اینجا می‌تواند محلی برای درآمدزایی برای ایران اسلامی و ساکنان جزیره از محل گردشگری باشد، جزیره‌ای که به حق آکواریوم طبیعی است.

وی توضیح داد: شهرستان بوموسی نزدیکترین نقطه به امارات است و اسم کتاب به همین مناسبت انتخاب شده بود.

مجری پاکستانی آن، احمد شهریار از شاعران پارسی گوی از حضور در این آیین خرسند بود و به سه زبان فارسی، اردو و انگلیسی از حاضران قدردانی کرد.

نوبت که به عسکر حکیم اُف رسید، رییس سابق نویسندگان تاجیکستان، سخن از آرزویی برای پیوستن مجدد آریانای بزرگ (ایران بزرگ)، گفت و ادامه داد: این سرزمین از هند تا آسیای صغیر را در بر می‌گرفته است.

اما در بین شاعران پارسی گو، شاعرانی از سوریه، لبنان و آذربایجان هم حضور داشتند و به زیبایی از امنیت، مقاومت و همدلی خواندند.

شاعر سوری که لقب امیر شعرای عرب را هم دارد گفت: زمانی که به ایران آمدم امنیت را در چهره مردم دیدم.

اما شاعر آذربایجانی از همدلی و عشق خواند به زبان ترکی، خودش می‌گفت: شعر عاشقانه می‌خوانم که عشق زبان مشترک تمام اقوام است و انگشتری از رهبر انقلاب ایران به یادگار گرفته‌ام که ایران وطن دوم من است و شعری هم در وصف خلیج فارس خواند.

شاعر لبنانی هم از اینکه خواری است در چشم رژیم صهیونسیتی سرود و خواند و رضا اسماعیلی از شعرای ایرانی با شعر خود گفت: فلسفه خلقت دنیا عشق است.

نقی عباس از هندوستان و سایر شاعران هم شعرهایی خواندند به وصف حال درونی خویش و شرایط خویش کلام را به رقص آوردند به نحوی که حاضران تا پایان مراسم سالن را ترک نکرده و پس از آن نیز گرد شعرا را گرفته بودند.

شاعران مطرح از کشورهای پاکستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، افغانستان، سوریه ، تاجیکستان، هند و شاعرانی از ایران با خوانش شعرهای خود با مضمون خلیج فارس، صلح و دوستی و استعمار ستیزی پرداختند که با تشویق بی وقفه حضار همراه بود.

حسن بعیتی از سوریه، عسگر حکیم اف از تاجیکستان، مرحمت عالم اوا از تاجیکستان، شاه منصور شاه میرزا از تاجیکستان، سیدسکندر حسینی از افغانستان، محمدکاظم کاظمی از افغانستان، زامیق محموداُف از جمهوری آذربایجان، سید نقی عباس کیفی از هندوستان، جعفر محمد از ازبکستان، احمد شهریار از پاکستان و علی کمیل قزلباش از پاکستان از جمله مدعوین خارجی این دوره از جشنواره بودند و همچنین شاعرانی از ایران، علیرضا قزوه، صالح زاده و انصاری نسب نیز حضور داشتند.

حضور همگانی شاعران از سراسر کشور و شاعران خارجی در این جشنواره نشان از اهمیت خلیج فارس برای شاعران دارد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ماهان تیموری

ماهان تیموری ایران اباد

ماھان تیموری سردار آموزش سوشال مدیالو یکی از پیشگامان عرصھ علمی در ایرانماھان تیموری، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *