خانه / Ahmad Mahini / افغانستان و تاجیکستان

افغانستان و تاجیکستان

رحیمی جهان آبادی در دیدار با رئیس مجلس تاجیکستان:
ایران بیشترین صدمه را از تحولات افغانستان دیده است
رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان تاکید کرد: ایران بیشترین صدمه را از تحولات افغانستان ظرف سال های گذشته دیده و تحت تأثیر این مسائل و مشکلات، آسیب دیده اما همواره تلاش کرده که تمامیت ارضی افغانستان با صلح و ثبات در این کشور حفظ شود.
رحیمی جهان آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان به همراه اعضای این گروه در اولین روز از سفر خود با طاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و درباره راه های گسترش و تقویت همکاری های دو جانبه به ویژه در بعد پارلمانی گفتگو و تبادل نظر کرد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی و تاریخی و سابقه روابط دوستانه دو کشور اظهار داشت سفر آقای رئیسی به عنوان اولین سفر خارجی به تاجیکستان نشان از اهمیت جایگاه ویژه تاجیکستان دارد.

طاهر ذاکرزاده ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان و افزایش تعاملات بین دو کشور ابراز امیدواری کرد که با کمک و نظارت گروه دوستی بر بیش از ۲۰۰ موافقت نامه که بین دو دولت به امضا رسیده در جهت اجرایی شدن این قراردادها سطح تعاملات فعلی به سمت مطلوب و متناسب با ظرفیت‌های دو کشور ارتقا یابد.

رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان از فعالیت های سفارت جمهوری اسلامی ایران به خصوص سفیر کشورمان در تاجیکستان به نیکی یاد کردند و نقش ایشان را در افزایش سطح تعاملات و بهبود سطح روابط ظرف سه سال گذشته بسیار موثر و مفید ارزیابی کردند و تاکید کردند که این امر باعث شده خیلی از کاستی ها بین دو کشور کاهش پیدا کند و سطح روابط و تعاملات و همچنین میزان همبستگی و همراهی دو کشور و ملت افزایش پیدا کند.

وی در این راستا به نکاتی همچون لزوم حذف روادید بین دو کشور و توسعه روابط اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری در تاجیکستان اشاره کرد.

ذاکرزاده با توصیف وضعیت افغانستان و نگرانی از مسائل و مشکلات افغانستان به مرز طولانی افغانستان و تاجیکستان اشاره و تاکید کرد که تحولات افغانستان به عنوان کشور همسایه تاجیکستان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و باید در راستای راستای دولت فراگیر و صلح و ثبات در افغانستان تعامل و همکاری هوداشته باشند.

در ادامه این دیدار رحیمی جهان آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با خویشاوند شناختن دولت و ملت تاجیکستان تاکید کرد: روابط ما با افغانستان و تاجیکستان نباید در چارچوب های مرسوم روابط بین الملل محصور شود و این رابطه باید تبدیل به یک رابطه دوستی خویشاوندی و گسترده بین ما شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی کشورمان در خصوص مسائل افغانستان تاکید کرد: شهادت دیپلمات‌های ما در مزار شریف خود نشانگر این است که ایران بیشترین صدمه را از تحولات افغانستان ظرف سال های گذشته دیده و تحت تأثیر این مسائل و مشکلات، آسیب دیده اما همواره تلاش کرده که تمامیت ارضی افغانستان با صلح و ثبات در این کشور حفظ شود.
وی اضافه کرد نگاه و اولویت اساسی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان در راستای تشکیل دولت فراگیر، دوری از جنگ های داخلی، کمک به صلح و ثبات و کاهش رنج ملت افغانستان و جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور است.

رحیمی اضافه کرد ما این آمادگی را داریم که در کنار تاجیکستان و سایر کشورهای همسایه برای ایجاد دولت فراگیر برای بهبود روابط با افغانستان و کاهش چالش ها و تنش های آن کشور کمک کنیم و این نگرانی ها را در منطقه مدیریت کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اشاره کرد: با توجه به مثبت ارزیابی شدن روند گفتگوهای اتمی ایران و غرب و جایگاه ویژه ای که جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد نگاه به شرق آسیا و کشورهای همسایه همچون تاجیکستان در دولت فعلی و همچنین سیاست‌ مجلس شورای اسلامی برای تعامل ظرفیتهای پارلمانی مطرح است.

وی در همین راستا تاکید کرد تاجیکستان به عنوان کشور هم زبان و هم دین و هم تاریخ ما از اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس گروه دوستی پارلمان جمهوری اسلامی ایران در پایان این دیدار تاکید کرد که رییس مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک سفری را به تاجیکستان خواهند داشت و ابراز امیدواری کرد این سفر در ارتقا سطح تعاملات و مناسبات بین دو کشور تاثیر گذار باشد./

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سلبریتی های مزدور امریکا

همه سلیبریای هوایی که به سرکوبگری امریکا اعتراض نکردند مزدور امریکاهستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *