خانه / تمدن پژوهی / مشهد را پایتخت جهان کنیم

مشهد را پایتخت جهان کنیم

سرویس حوزه ریاست

رئیس مجلس در دیدار صمیمانه جمعی از رزمندگان دفاع مقدس و خانواده شهدا در مشهد:
در قرن نو باید حکمرانی نو مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی را رقم بزنیم/ با وجود همه فشارها می توانستیم کشور را بهتر اداره کنیم/ در حکمرانی نو باید برای دانشمندان و جوانان نخبه فرصت سازی شود
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که با وجود اقتدار و عزت انقلاب اسلامی در سطح بین المللی اما متاسفانه  در مدیریت امور داخلی و حل مشکلات مردم کارنامه قابل قبولی نداریم، تاکید کرد: در قرن نو باید حکمرانی نو مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی را برای حل مشکلات مردم رقم بزنیم.
دیدار صمیمی رئیس مجلس و جمعی از همرزمان دوران دفاع مقدس و فرزندان شهدا و‌ ایثارگران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز در دیدار صمیانه جمعی از همرزمان، جانبازان و ایثارگران دفاع مقدس و فرزندان شهدا در مشهد گفت: هر گاه در جمع شما یاران دفاع مقدس قرار می گیرم یاد آن جمله شهید چمران می افتم که وقتی شیپور جنگ دمیده میشود، فرق مرد و نامرد مشخص می شود، مردان مردی که در مکتب قرآن و اهل بیت تربیت شدند و امروز هم پشیمان از گذشته نیستند و مستحکم بر باورهایی که داشتند و پیمانی که با شهدا بستند ایستاده اند.

دکتر قالیباف با بیان کاستی‌های موجود در کشور گفت: اگر بپرسید خلا امروز جامعه کجاست با صراحت میگویم که نبود یا کاهش فرهنگ دوران دفاع مقدس است. ما هر لحظه لطف الهی و شهدا را در حفظ انقلاب اسلامی شاهد هستیم و مردمی که به تمام معنا صبر و تحمل دارند انقلاب را حفظ کرده اند درحالی که اگر بخواهند به رفتار من و امثال من نگاه کنند حتما تحمل نخواهند کرد اما چون مبانی مردم ما مبانی الهی است و داد و ستد آن ها با خدا و اهل بیت (ع) است، صبر و تحمل دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بقا جمهوری اسلامی تاکید کرد: انقلاب اسلامی امروز در نشر و پایداری و باور داشتن سنتهای الهی و ایستادگی مقابل استکبار جهانی و ظلم در دنیا عظمتی دارد که شاید ما از داخل کشور نمی توانیم این عظمت و قدرت را حس کنیم مگر این که شرایط کشور را با دیگر کشورهای مشابه قیاس کنیم.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال است مردم ایران خیلی صریح و مستقیم تحت تحریم های سیاسی و اقتصادی و جنگ های شناختی و رسانه ای و فشار جریان غرب که در راس آن آمریکا و صهیونیست و‌انگلیس پلید هستند، قرار دارند. تصور کنید کشور ما که تقریبا همه چیزش به نفت وابسته بود، در برهه ای فقط ۶ میلیون دلار صادرات نفت داشت؛ این ها نشان می دهد که سختی های زیادی تا به امروز برای استقلال و عزت کشور توسط مردم تحمل شده است.

قالیباف تصریح کرد: با وجود همه این فشارها و سختی هایی که به مردم تحمیل شده است، دشمنان ما امروز در محافل عمومی و خصوصی و اسنادی که منتشر می کنند یا آنهایی که طبقه بندی دارد و بعدا منتشر می شود صراحتا اقرار می کنند که در تحریم و فشار حداکثری شکست خورده اند. البته من نمی خواهم از عملکرد خودمان دفاع کنم، بله ما سختی زیاد داشتیم، مدیریت اشتباه هم زیاد داشتیم اما نباید از لطف شهدا و پایبندی به فرهنگ شهدا و سنت های الهی غافل شد.
وی با اشاره به تحولات روز جهان و عرصه بین المللی تصریح کرد: نتیجه این سختی هایی که مردم تحمل کرده و می کنند و رشادت های رزمندگان دفاع مقدس و مدافعان حرم مظلوم و… سبب شده تا امروز شاهد عظمت انقلاب اسلامی در دنیا باشیم.
قالیباف تاکید کرد: البته این که برخی تحولات امروز منطقه و جهان را از منظر ناتو نسل سوم، جنگ سایبری، مسائل استراتژیک، ژئوپولوتیک  و … تحلیل می کنند را من می فهمم و با این مفاهیم کاملا آشنا هستم اما ما فرزند دفاع مقدس و انقلاب اسلامی هستیم و تحلیل هایمان را براساس سنت های الهی تنظیم میکنیم و شاخص ما در این مفهوم قرار دارد.

وی ادامه داد: دشمنان برای براندازی نظام هرکاری می توانستند انجام دادند اما امروز وقتی در جهان به ایران نگاه می کنند می بینند که انقلاب اسلامی قدرتمندتر از هر دوره در سطح جهانی مسیر خود را با افتخار طی می کند؛ درحالی که هرکدام از اتفاقاتی که برای کشور ما افتاد و دشمنان رقم زدند برای هر کشور دیگری می افتاد حتما از پای درمی‌آمد؛ همه اینها را می فهمیم اما این را هم می فهمیمکه پشتوانه ما منطبق بر سنت های الهی است و خدا به این فرهنگ وعده پیروزی داده است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته در کنار این جایگاه و اقتدار بین المللی باید بپذیریم که امروز کارنامه ما در اداره امور داخلی خود و حل مشکلات مردم کارنامه قابل دفاعی نیست. حتی با وجود همه این فشارها ما میتوانستیم بهتر از آنچه هستیم در داخل باشیم.

محمد باقر قالیباف اظهار داشت: وقتی جایگاه و اقتدار انقلاب اسلامی در عرصه بین المللی را می بینیم بیشتر به این نکته می رسیم که اینگونه اداره کردن، حق مردمی که اینطور استقامت می کنند نیست.

وی افزود: امروز مجموعه قوای کشور در بخش های مختلف از جهت رویکردی و باورها نسبت به انقلاب یک جهت دارند و این فرصت بی نظیر را باید قدر دانست تا ریل کارامدی و تحول در حکمرانی در کشور ایجاد شود.

قالیباف در همین زمینه تاکید کرد: امروز مهم ترین مشکل ما همین ضعف در مدیریت و حکمرانی است و لازم است یک حکمرانی نو، مبتنی بر سنت های الهی و مردم باوری داشته باشیم؛ ما باید باور کنیم انقلاب اسلامی با دو شاخصه باور به سنت های الهی و مردم شکل گرفت.

رییس مجلس تاکید کرد ما در اداره عمومی و حکمرانی کشور در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی و محیط زیستی مردم را شریک نکردیم؛ درحالی که باید کار را به مردم واگذار میکردیم همان طور که در دوران دفاع مقدس کار به مردم واگذار شد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: در حوزه های مختلف صنعت، محیط زیست، اقتصاد و … هرجا دولت ها کمتر دخالت کردند ، بهتر، سالم تر و به دور از فشار کار ها انجام شد، برعکس هرجا کار بر زمین ماند، فساد ایجاد شد و هرچه با فساد مبارزه کردیم بهتر نشد جایی است که دولت ها دخالت کردند و کار از دست مردم جدا شد.
قالیباف بیان کرد: به نظر میرسد که در قرن نو باید حکمرانی نو را شکل دهیم یعنی اداره و مدیریت زندگی مردم را به خود مردم واگذار کنیم.

وی تصریح کرد: اوج وابستگی اقتصادی مردم به دولت را در بودجه می بینند، این بودجه ای که ما در مجلس تصویب میکنیم، ابتدا بودجه زندگی مردم است بعد بودجه اداره دولت چون هرکجا را که نگاه میکنیم همه اقتصاد کشور و همه زندگی مردم را در برگرفته که نباید این چنین باشد .

رئیس مجلس اضافه کرد: حضرت امام (ره) در زمان حیات شان خطاب به دولت وقت گفته بودند کاری که مردم میتوانند انجام دهند دولت ها در آن کار دخالت نکنند اما ما هرروز دخالت کردیم.

وی با اشاره به اصل چهل وچهار قانون اساسی گفت: قانون در این زمینه درست بود اما در اجرا بسیار ناقص عمل کردیم که این نقص در اجرا عوارضی دارد و مشکلاتی را به وجود آورد و خیلی از این نا به سامانی ها در این بخش است، اینجاست که کارنامه ما کارنامه قابل قبولی نیست و حتی همین کار را هم ناقص انجام دادیم .

قالیباف تاکید کرد: من معتقدم ما به عنوان جبهه انقلاب باید محکم پای حکمرانی نو بایستیم و تردید نکنید مردم ما برای حل مشکلات اقتصادی و جراحی های اقتصادی آماده اند به شرطی که ما مسئولان بدانیم چه تصمیمی می خواهیم بگیریم، از خرد جمعی استفاده کنیم، مردم را در جریان بگذاریم و بعد از تصمیم گیری آن را به درستی و صراحت اجرا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که جبهه انقلاب محکوم به این است که حکمرانی نو را در قرن جدید با همان روحیه انقلاب و دفاع مقدس در حوزه فرهنگی، اقتصادی اجتماعی و رسانه ای رقم بزند تاکید کرد: وقتی میگوییم حکمرانی نو یک بخش آن یعنی همین تمرکزگرایی که همه چیز در تهران تصمیم گیری می شود را رفع کنیم؛ شما اگر بودجه امسال را ببینید متوجه می شوید که مجلس تمرکززدایی در بودجه را چطور رقم زده و تلاش کرد بودجه را به سمتی هدایت کند که برنامه ریزی و سیاست ها به صورت مشخص و ملی باشد اما اختیارات به استان ها واگذار شود.

قالیباف افزود: در بودجه ۱۴۰۱ برای استان های مختلف با شاخص هایی نظیر میزان بیکاری، محرومیت، جمعیت و … حداقل ۳ هزار میلیارد تومان امکانات زیرساختی و تسهیلات تعیین شده است و امیدوارم با همدلی و گذشت و هم افزایی قوا بتوانیم امور کشور را به نحوی به پیش ببریم که مشکلات مردم کمتر شده و حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود نیز تاکید کرد: برای حکمرانی نو و تحول در اداره جامعه باید برای نخبگان، دانشمندان و جوانان نخبه، خلاق و موثر فرصت ایجاد کنیم./

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

پزشکان با در خواست های نجومی مانع می شوند

در خواست دستمزد های نجومی پزشکان مانع اصلی بیمه همگانی و درمان رایگان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *