خانه / جشنواره / طالبان تعطیلات نوروزی را لغو کردند

طالبان تعطیلات نوروزی را لغو کردند

شفقناافغانستان- طالبان اعلام کردند باید تمامی کارمندان دولتی و دانشجویان از روز اول حمل در ادارات و کلاس‌های درس حاضر باشند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، بر اساس تصمیم حکومت طالبان، ادارات دولتی روز دوشنبه اول حمل ۱۴۰۱ هجری خورشیدی در افغانستان تعطیل نیستند.

دولت طالبان اعلام کرده است که تمام کارمندان دولتی و دانشجویان باید روز اول حمل در ادارات و کلاس‌های درس حاضر باشند.

دولت طالبان به طور رسمی درباره لغو رخصتی نوروز اطلاع نداده و به ادارات مختلف به طور شفاهی درباره تعطیل نبودن عید نوروز اطلاع رسانی شده است.

تا پیش از فروپاشی حکومت جمهوری و شکل گیری دولت طالبان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰، عید نوروز در افغانستان تعطیل رسمی بود.

طالبان اخیرا اعلام کرد از نوروز تجلیل نمی‌کند، اما مانع برگزاری آن نیز نمی‌شود.

پیشتر محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت دعوت و ارشاد طالبان گفته بود نوروز رسم مجوسی است و طالبان آن را قبول ندارد.

همچنین

برگزاری مراسم برافراشتن جهنده سخی با شمار اندک مردم

شفقناافغانستان- مسئولین روضه سخی می‌گویند امروز، در نخستین روز سال ۱۴۰۱ (ه.ش) به مناسبت سال نو (نوروز) مردم و مسئولین زیارت سخی شاه مردان در نخستین لحظه‌ی صبح، به رسم هر سال جهنده‌ی سخی را بلند کردند. به گفته‌ی آنان؛ این مراسم اما به دستور طالبان و به دلایل امنیتی و تهدیدات داعش، با حضور کم‌رنگ مردم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان به نقل از آوا، یوسف موسوی، مسئول روضه‌ی سخی گفت: امسال از سوی طالبان به ما دستور رسیده است تا رسم بلند نمودن جهنده سخی در اول صبح برگزار شده تا از تجمع مردم در این مکان خودداری شود. مردم در سال‌های گذشته از تمام نقاط کابل در اینجا حضور می‌یافتند ولی امسال اندکی متفاوت‌تر، از این مناسبت تجلیل به عمل آمد.

موسوی همچنین گفت:‌ در سال‌های گذشته ما علم را حدود ساعت‌ ۱۰ صبح بلند می‌کردیم ولی امسال از سوی طالبان برای ما دستور رسید تا این مراسم زودتر از زمان معیینه (حدود ساعت ۷ صبح) برگزار شود تا به دلایل امنیتی و کنترل اوضاع از تجمع مردم خودداری شود.

وی افزود: امسال امنیت این مکان خیلی بهتر و جدی‌تر از هرسال تأمین شد. یگانه دلیل حضور کم‌رنگ مردم نیز این است که ما برای اینکه بتوانیم از تهدیدهای گروه داعش که می‌خواهند محل‌های تجمع دسته جمعی مردم را هدف قرار دهند، جلوگیری کنیم، با کمک و هماهنگی نیروهای طالبان از تجمع گسترده شهروندان جلوگیری کردیم.

موسوی اضافه کرد : عقیده‌ی مردم این است که اگر علم بدرستی و خوب بلند شود، آن را به فال نیک می‌گیرند و بر این باورند که سال خوبی را در پیش خواهند داشت. امسال علم مولا خیلی خوب بلند شد و این نشان‌دهنده‌ی این است که ما ان‌شاءالله سال خوبی خواهیم داشت.

گفتنی است که همه ساله با فرارسیدن سال نو و روز نوروز، باشندگان پایتخت برای تجلیل از آن، روز اول سال نو را با شور و شوق فراوانی تجلیل می‌کردند؛ اما امسال تعداد معدودی از مردم در این محل گرد هم آمدند و از آن تجلیل کردند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Due to the people's need for prayer, the White House was changed to the place of Friday prayers in Washington. And people can pray there every Friday. Thanks to Ahmad Mahini, the presidential candidate of the United States from the Mahin party

آیا یهودیان به بهشت می روند؟

هر سوال مطرح در ذهن هرکسی، داستان و پاسخی دارد که: با دیگری متفاوت است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *