خانه / جشنواره / درس عبرتی برای هر کسی است که به آمریکا اعتماد کند.

درس عبرتی برای هر کسی است که به آمریکا اعتماد کند.

سیدحسن نصرالله: آمریکا مسئول حوادث اوکراین است

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، درس عبرتی برای هر کسی است که به آمریکا اعتماد کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسمی به مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت سید عباس موسوی سخنرانی کرد.
به گزارش شبکه المنار، وی سخنان خود را با درود و سلام بر خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی (ص) و خاندان پاک و مطهر ایشان آغاز کرد و ضمن تبریک عید سعید مبعث، به سالگرد شهادت فرمانده بزرگ جهادی حسین بدرالدین الحوثی اشاره کرد و این مناسبت را به عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیرکل جنبش انصارالله یمن و ملت این کشور تسلیت گفت و به قهرمانان مقاومت فلسطین در جنین و اردوگاه جنین و شهدا و زخمی‌های آنان درود فرستاد.

وی با اشاره به کنفرانسی که با عنوان ”افکار و اندیشه‌های سرور شهدای ما“ به مناسبت سی‌امین سالگرد شهادت سید عباس موسوی برگزار شده است افزود: این کنفرانس و فعالیت‌هایی که در قالب آن انجام می‌شود می‌تواند سرآغاز مرحله‌ای باشد که مقاومت اسلامی لبنان پس از گذشت چهل سال از آغاز کار خود، به آن نیاز دارد. همانطور که می‌دانید ژوئن آینده چهلمین سالگرد آغاز مقاومت را جشن خواهیم گرفت. بدون شک پس از این چند دهه به بازنگری در گفتارها، نوشتارها، کار‌هایی که انجام شده است و ثبت و ضبط و بررسی آن‌ها و درس گرفتن از این تجربه بزرگ نیاز داریم که هزینه‌های زیاد و سنگینی داشته است. در قالب این کنفرانس ابعاد مختلف مربوط به افکار و اندیشه‌ها و سیره سید عباس موسوی بررسی خواهد شد و این بحث‌ها و سخنرانی‌ها به اسناد و کتاب‌هایی تبدیل خواهد شد مثل همان مجموعه کاملی که سخنان این شهید بزرگ در آن جمع شده است. این کار را باید برای بقیه فرماندهان شهید و همه شهیدان و نیز همه مراحل مسیری که تا کنون طی کرده ایم، انجام دهیم. این کار باید برای حال حاضر و آینده و نیز محافظت از گذشته انجام شود.
وی ادامه داد: مدت هاست که بحث و جدل‌هایی وجود دارد. بحث‌هایی وجود دارد درباره این که آیا کسانی که در نیمه اول قرن گذشته قیام و انقلاب کردند، انقلابی و نیروی مقاومت محسوب می‌شوند یا دزد و راهزن بوده اند؟ حال آن که زمان زیادی هم نگذشته است. الآن که همه ما زنده هستیم می‌توانیم حقایق را بیان کنیم و از خودمان دفاع کنیم. نیرو‌های مقاومت لبنان، فلسطین و اماکن دیگر، در جهان به عنوان جنایتکار و قاتل و تروریست و راهزن و اعضای مافیا و تاجران مواد مخدر معرفی می‌شوند. نمی‌دانیم پنجاه یا صد سال دیگر چه تصویری از این افراد ارائه می‌شود؛ بنابراین وظیفه ماست که این افکار اصیل و وجهه درخشان و فداکاری‌های بزرگ و حقیقت این مسیر مبارک را ثبت و ضبط و برای نسل‌های آینده حفظ کنیم. سخن را خیلی طولانی نمی‌کنم و به برخی عناوین اشاره می‌کنم و توضیحی هم نمی‌دهم، چون همه مسائل برای شما روشن است. امروز بسیاری از این عناوین در جامعه ما و حتی برای بسیاری از مسلمانان و نیرو‌های مقاومت به عنوان مسائلی بدیهی به شمار می‌روند، اما چهل، پنجاه یا شصت سال پیش یعنی دهه‌های هفتاد یا هشتاد قرن گذشته که دوره جهاد و تلاش و فداکاری‌های شهید عباس موسوی به شمار می‌رود، اینگونه نبود. اهمیت آنچه در آن دوران اتفاق افتاد و آنچه اکنون روی می‌دهد در این است که باعث تثبیت این افکار شد و برای بسیاری از ما مسائلی قابل قبول است و به رویکرد ما در این روز‌ها تبدیل شده است.
سید حسن نصرالله ادامه داد: افکار سید عباس موسوی مبتنی بر اسلام و در دایره اسلام و وابسته به مکتبی فکری بود که با مکتب فکری امام سید محمد باقر صدر آغاز می‌شود و پس از شهادت امام سید محمد باقر صدر، به سمت مدرسه فکری امام خمینی (ره) گرایش پیدا کرد. این دو مکتب تا حد انطباق با یکدیگر شباهت دارند و یکدیگر را کامل می‌کنند تا جایی که تصویری کامل و جامع از اسلام و نظریه و جایگاه اسلام و افق‌هایی به دست می‌دهد که اسلام ارائه می‌کند و در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی منجر شد. این‌ها نتیجه همین مکتب است. سید عباس موسوی وابسته به همین مکتب است و افکاری که به آن‌ها باور داشت را به منصه عمل رساند و همین افکار به سیره وی تبدیل شد و صادقانه و آگاهانه افکاری را که به آن‌ها باور داشت به اجرا در آورد.
دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: وقتی به عناوین اصلی باور‌ها و افکار سید عباس موسوی می‌رسیم؛ چه در خصوص آنچه انسان به آن‌ها می‌اندیشد یا گمان می‌کند در زندگی خود باید انجام دهد، باید به مسائل زیر به صورت تیتروار اشاره کنم.
– ایمان راسخ به این مسئله که امت اسلامی به رهبری نیاز دارد و رهبر این امت هم باید فقیه، عالم، عادل، مدیر، شجاع و شایسته باشد. این که یک فقیه رهبری امت را به دست داشته باشد همان چیزی است که ما به آن ”ولایت فقیه“ می‌گوییم.
سید عباس موسوی به این مسئله ایمان داشت و به آن عمل کرد و تا پایان زندگی خود با دقت به آن پایبند بود. وی به فرهنگ ادای تکالیف شرعی الهی پایبند بود. ما در این دنیا مسئول ادای تکلیف خود هستیم نه مسئول نتایج. خداوند روز قیامت از ادای تکلیف سوال می‌کند نه از نتایج، زیرا نتایج به دست ما نیست و ما تنها عوامل تحقق نتایج نیستیم. مسئله سید عباس موسوی مسئله اسلام و شناساندن و تبیین و تبلیغ اسلام و دعوت به آن به هر شیوه ممکن بود. وی به نقش مهم علمای دین در شناساندن اسلام و تبیین و تبلیغ آن باور داشت به همین سبب باور داشت باید تعداد کافی از علمای دینی برای پوشش همه مناطق و شهر‌ها و روستا‌ها تربیت شوند تا مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند. رهبر بزرگ (آیت الله سید علی خامنه ای) این روز‌ها از ”جهاد تبیین“ سخن می‌گوید که در واقع اولین مرحله از جهاد پیامبر اسلام (ص) در مکه مکرمه نیز ”جهاد تبیین“ بود. وی (شهید سید عباس موسوی) به اهمیت تاسیس حوزه‌های علمیه محلی برای تامین این تعداد از علما و تداوم این کار در کنار حوزه‌های مرکزی در ایران و عراق باور داشت. این مسئله باعث شد سید عباس موسوی حوزه علمیه را در شهر بعلبک تاسیس کند. این حوزه تاثیرات مهمی بر وضع دین در منطقه بقاع و پس از آن در همه مناطق داشت.
سید حسن نصرالله ادامه داد: وی همچنین به نقش زنان در تبلیغ دین و فعالیت‌های دینی و فرهنگ دینی و اجتماعی باور داشت. در جامعه فضا‌هایی وجود دارد که فقط زنان عالم و مبلغ که قادر به تبیین و شناساندن اسلام هستند، می‌توانند این فضا‌ها را پر کنند. همچنین در همه مناطق و شهر‌ها باید تعداد کافی از زنان عالم و مبلغ و عالم وجود داشته باشد. به همین سبب شهید سید عباس موسوی یکی از طرفداران سرسخت تاسیس حوزه‌های علمیه بانوان و دانشسرا‌های دینی بود و این کار را خیلی زود در بعلبک آغاز کرد و حوزه حضرت زهراء ”س“ را تاسیس کرد که بسیاری از زنان عالم و مبلغ از آن فارغ التحصیل شده اند. این افراد نقش مهمی در بقاع و لبنان داشته اند. وی بر ضرورت گرایش علمای دینی به مردم تاکید داشت بر خلاف رویکردی که بخصوص در دهه‌های شصت، پنجاه و چهل قرن گذشته وجود داشت و تاکید می‌کرد علما باید در منزل بنشینند و مردم به سراغ آن‌ها بروند و هر کس سوالی دارد یا توضیحی می‌خواهد آن را نزد عالم مطرح می‌کند؛ ولی عالم دینی نباید به سراغ مردم برود. خوشبختانه امروز چنین افکاری قدیمی شده است. علما باید به سراغ مردم، به روستا‌ها و مناطق و مساجد و دانشگاه‌ها و اماکن تجمع بروند و مستقیما با مردم در ارتباط باشند و با آن‌ها صحبت کنند. وی به چنین چیزی معتقد بود و همین کار را هم می‌کرد. سید عباس موسوی به فعالیت گروهی معتقد بود. همانطور که می‌دانید قبلا ساز و کار فعالیت‌های انفرادی وجود داشت و در گذشته علمای دین غالبا دفتر و اطرافیان خاص خود را داشتند و کار گروهی و تقسیم نقش‌ها خیلی مورد قبول نبود. به عنوان مثال این تحول (گرایش با کار گروهی) در عراق با تشکیل جماعت علمای عراق آغاز شد که سرآغاز خوبی بود. سید عباس موسوی به کار گروهی عموما و در میان علما خصوصا معتقد بود و به فعالیت‌های سازمان یافته و منظم اعتقاد داشت. به همین سبب مکتب دینی در بعلبک مکتب یک فرد نبود بلکه آن را به یک موسسه واقعی تبدیل کرد به همین سبب بود که این مکتب پس از انتقال شهید عباس موسوی به جنوب و شهادت وی نیز توانست ادامه کار دهد. به عنوان دو نمونه عملی از فعالیت‌های وی که بیانگر نماد عملی باور‌های وی است می‌توان به دو مسئله در بعلبک اشاره کرد. یکی تلاش‌هایی که وی به همراه دیگر علما انجام داد و هیئت علمای مسلمان را در بقاع تشکیل داد که نمونه‌ای از تلاش گروهی علمایی و تبلیغی و فرهنگی و اجتماعی در بقاع بود. وی از طرفداران سرسخت تشکیل تجمع علمای مسلمان در لبنان از علمای سنی و شیعه بود. 

سید حسن نصرالله به مبارزان قهرمان فلسطینی در اردوگاه جنین در کرانه باختری درود فرستاد و  گفت: سید عباس موسوی دغدغه اسلام داشت و با استفاده از همه ابزار‌ها برای دعوت به آن تلاش می‌کرد. سید عباس موسوی، به فرهنگ ادای تکلیف شرعی و وظیفه‌ای که بر گردن هر کسی قرار دارد، ایمان داشت. او به همکاری منظم دسته جمعی و همکاری در چارچوب جنبش و حزب باور داشت.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: معتقدم این همایش که با عنوان ”افکار و اندیشه های سرور شهدای ما“ برگزار شده است، آغازی برای مرحله جدیدی است که مقاومت اسلامی لبنان بعد از گذشت چهل سال از تاسیس، به آن نیاز دارد.

ان شاء الله در ماه ژوئن آینده مراسمی برای بزرگداشت تاسیس مقاومت اسلامی برگزار خواهیم کرد. بعد از گذشت این چند دهه باید در مورد آنچه گفته و نوشته شد و اتفاق افتاد یک ارزیابی داشته باشیم، آنها را مطالعه کنیم و مستندسازی کنیم و از این تجربیات بزرگ عبرت و درس بگیریم. تجربه هایی که هزینه سنگینی داشته است و خون های زیادی پای آن ریخته شده و صبوری بسیاری طلبیده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: مطالعات و سخنرانی ها در همایش ”افکار و اندیشه های سرور شهدای ما“ و کارگروه های آن که درباره تفکرات و سیره عملی سید عباس الموسوی خواهد بود، مستندسازی خواهد شد تا به اسناد حزب الله افزوده شود.

همان گونه کتاب هایی از سخنرانی ها و بیانات این شهید بزرگوار جمع آوری شده است. این کار باید در مورد بقیه شهدای ما هم انجام شود. این کار برای امروز و فردا و حفاظت از تاریخ نیاز است. مدت هاست بحث هایی در مورد برخی مبارزانی که در نیمه نخست قرن گذشته قیام کردند بوجود آمده است که آیا آنها رزمنده و انقلابی بودند یا غارتگر و راهزن؟ این در حالی است که میان ما و آنها فاصله زمانی زیادی وجود ندارد.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد : اکنون که ما زنده ایم و می توانیم واقعیت ها را بگوییم و از خود دفاع کنیم، باید این کار را انجام دهیم. گروه های مقاومت در لبنان و فلسطین در جهان به عنوان جنایتکار و قاتل و تروریست و دزد و صاحبان گروه های مافیا و قاچاق مواد مخدر معرفی می شوند. نمی دانیم که بعد از بیست یا پنجاه سال چه تصویری از این افراد ارائه خواهد شد. بنابر این باید چهره نورانی و تاریخ پرافتخار این شهدا و رزمندگان را مستندسازی کنیم و به دست نسل آینده برسانیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *