خانه / جشنواره / مردم خوب اکراین وارد بازی شوند

مردم خوب اکراین وارد بازی شوند

تشکیل ستاد در وزارت امور خارجه درباره تحولات اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه از چند هفته قبل، تحولات اوکراین را از نزدیک پیگیری می‌کرد و برآورد‌های ما نزدیک به اتفاق‌هایی است که افتاد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای خطیب زاده افزود: چون این‌ها کامل پیش بینی می‌شد ستادی در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا موضوع اوکراین را از نزدیک پیگیری کند و چندین اطلاعیه برای هموطنانمان و ایرانیان مقیم اوکراین در تهران و همچنین در سفارت ما صادر شد و در دومین اطلاعیه از ایرانیان مقیم به ویژه دانشجویان خواستیم اگر می‌توانند اوکراین را ترک کنند.
 وی گفت: با توجه به پیش بینی ها، بسیاری از عزیزانی که رجوع کردند خارج شدند و الآن ما در شرایطی هستیم که سفارت ما کامل دایر است ودر بخش کنسولی با سفیر چندین بار صحبت کردم تا آخرین ایرانی که در سفارت نیازمند کمک بوده و تکمیل مدارک داشته کار‌های شان انجام شده است.
 خطیب زاده افزود: پیش بینی‌های خاصی برای دیپلمات‌ها و خانواده‌ها یشان و هم ایرانیانی که به سفارت ایران رجوع کردند، شده است و شب را در جای امنی هستند، تلفن ۲۴ ساعته هم در دفتر تلفن زمینی هم در دفتر تلفن‌های اینترنتی اعلام شده است و در تهران هم یک خط ۲۴ ساعته برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تقریبا ً تمام سفارتخانه‌ها در کیف دایر هستند به غیر از برخی که خودشان را به شهر‌های غربی با مجارستان و لهستان منتقل کردند و البته بلاروس به خاطر وضع ناامن توصیه نمی‌شود و لذا راهگذر‌هایی که به طرف غرب می‌روند ایرانیان هم بروند، سفارت آمادگی دارد.
وی ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان با لاوروف و وزیر امور خارجه اوکراین صحبت‌هایی کرده است و در این مدت تلاش کردیم از این بحران حتی المقدور جلوگیری کنیم و در منطقه اوراسیا در نقطه‌ای قرار داریم که اولویت اصلی ما وضع ایرانیان است و الحمدلله تقریباً هیچ گزارشی نداریم که ما را نگران کند و ایرانیان می‌توانند هر سؤالی دارند با ما تماس بگیرند و در اوکراین سفیر ما ستادی تشکیل داده که ۲۴ ساعته فعال است.
آقای خطیب زاده درباره موضع گیری رسمی کشورمان گفت: موضع گیری را همان صبح اعلام کردیم آنچه که امروز در منطقه پیرامونی ما و در منطقه خزر و اوراسیا اتفاق می‌افتد نتیجه اقدامات تحریک آمیز سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی است که سال‌ها اتفاق افتاده و هشدار‌های خاصی هم داده شده بود، اما نادیده گرفته شد ما ضمن اینکه این تحولات را از نزدیک پیگیری کردیم.
خطیب زاده تصریح کرد: عمیقاً نگران این تحولات هستیم و اعلام کردیم که ضروری است دو طرف فوری به مذاکره روی بیاورند و زمینه حل و فصل مسالمت آمیز بحران و آتش بس را فراهم کنند برای اینکه در چارچوب دیپلماتیک آنچه که امروز اتفاق می‌افتد حل و فصل شود و امریکا و ناتو هم این اقدامات تحریک آمیزشان را که مبنای بسیاری از تحولات در این منطقه بود فوری متوقف کنند.
وی افزود: موضع مان را رسماً اعلام کردیم همچنین پایبندی حقوق بین الملل و حقوق‌های بشردوستانه در ادامه این تحولات باید مورد نظر قرار بگیرد؛ بنابراین گزارش آقای شاهرخ شهریاری شهروند ایرانی در کیف در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه شبکه دو سیما گفت: بمباران از ساعت ۵ صبح شروع شد و تا ساعت شش تا شش و نیم ادامه داشت و صدای آژیر خطر از ساعت ۶ شنیده شد.
 وی افزود: چند بار طی روز صدای آژیر خطر شنیده می‌شد و ساعت دوازده تا چهار بعد از ظهر باز آرام بود و هیچ اتفاقی نیفتاد، ولی دوباره صدای انفجار بمب از شمال و شمال شرق کیف شنیده شد، از صبح حکومت نظامی یا حالت فوق العاده اعلام کرده بودند که مردم توی خیابان نیایند تجمع نکنند با این حال مردم صبح ساعت ۵ دیگر خارج شدند و ترافیک عظیمی در شهر برای خروج ایجاد کرده بودند.
شهریاری افزود: مردم بیشتر هجوم می‌آورند به مناطق حومه شهر که آرام‌تر است و شهروندان ایران، در دو روز اخیر از این کشور خارج شدند و یتعدادی هم که ماندند مشغول کار هستند در حال حاضر به علت اینکه کار‌ها را تعطیل کردند همه جا را بستند و حکومت نظامی یا حالت فوق العاده اعلام شده است دولت اعلام کرد که شهروندانی که می‌توانند مقاومت کنند از دولت اسلحه بگیرند، اما بیشتر سرمایه دار‌ها و ثروتمندان از کشور خارج شدند، ولی مردم عادی نتوانستند حتی ممکن است رئیس جمهور داخل کشور نباشد یا اصلا ًداخل پایتخت نباشد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

جهان برای ایران شد و آنها خبرندارند

L'Amérique est la 32ème province et l'Europe est la 33ème province de l'Iran et la langue officielle est le persan. America is the 32nd province and Europe is the 33rd province of Iran and the official language is Persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *