خانه / جشنواره / تفحص از وزارت نفت در دوران زنگنه/

تفحص از وزارت نفت در دوران زنگنه/

در کارخانجات دیگر بسته نمی‌شود/تفحص از وزارت نفت در دوران زنگنه/طرح نخستین سوال نظارتی از کابینه سیزدهم
جلسه امروز مجلس که یکی دیگر از سه شنبه نظارتی مجلس یازدهم به شمار می‌آید به طرح نخستین سوال از وزیر کار و تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دوران زنگنه اختصاص داشت.
گزارش صحن

خبرگزاری خانه ملت– گروه صحن؛ صحن علنی امروز (سه‌شنبه ۷ دی) در حالی به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف آغاز شد که نخستین دستور کار این هفته سه شنبه‌های نظارتی مجلس، به بررسی اولین سوال مجلس یازدهم از کابینه دولت سیزدهم اختصاص داشت، این سئوال به یکی از مهم‌ترین مسائل کشور که از وعده‌های وزیر کار نیز به شمار می‌آمد، پرداخته بود، یعنی مسئله حیاتی اشتغال؛ سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه نماینده سئوال کننده از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان « علت عدم رسیدگی به موضوع اشتغال جوانان و افراد تحصیل کرده چیست؟» بود.

نماینده سئوال کننده: وزارت کار هنوز سند جامع اشتغال را ایجاد نکرده است

ذاکر در توضیحات این سئوال عنوان کرد که وزارت کار هنوز سند جامع اشتغال را ایجاد نکرده است و آمار تعداد بیکاران چالش زا و نگران کننده است. از ۲۶ میلیون نفر از مردم که توان انجام کار مداوم را دارند از جمله جوانان تحصیلکرده و جویای کار، آبرومند و پایدار، متاسفانه حدود ۲.۵ میلیون نفر از آن ها بیکار مطلق هستند.

وزیر کار: ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی طی ۳ ماه اخیر

اما حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سئوال از ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی طی ۳ ماه اخیر خبر داد و گفت: ۱۷۵ برنامه اشتغالزایی تحت عنوان اطلس اشتغالزایی کشور در حال اجرایی شدن است.

اقناع مشروط ذاکر از پاسخ وزیر کار

پس از استماع پاسخ حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم نهایتا نماینده سئوال کننده از پاسخ وزیر به صورت مشروط قانع شد و با اعطای فرصت ۶ ماهه از وزیر خواست تا وعده‌های داده شده در خصوص اشتغالزایی برای جوانان را محقق کند.

 

رأی مثبت مجلس به تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دوران دولت پیشین

دستور کار بعدی مجلس، «طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت قبل» با هدف ریشه یابی عدم تحقق جلوگیری از خام فروشی نفت مطرح شد، موضوعی که تأثیر تحریم‌ها بر کشور را دوچندان می‌کند و در نتیجه کشور را به سمت مذاکره با آمریکا و غرب سوق می‌دهد. علی خضریان به عنوان نماینده تحقیق و تفحص کنندگان از عملکرد وزارت نفت با برشمردن محورهای این طرح، در دولت قبل هیچ اقدامی در حوزه کاهش خام‌فروشی دیده نشد و به این موضوع وابسته ماندیم تا تحریم‌ها اثر کند و راهی جز بستن با غرب و آمریکا وجود نداشته باشد لذا در دوره زنگنه شاهد ایجاد پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌ها نبودیم و برای یک اقدام کوچک نیز سال‌ها معطلی صورت می‌گرفت.

نهایتا این تقاضای تحقیق و تفحص با ۱۶۲ رأی موافق به تصویب مجلس رسید و تحقیق و تفحص از عملکرد وزرات نفت در دوره زنگنه کلید خورد.

حمایت تمام قد مجلس از واحدهای تولیدی

در ادامه نمایندگان مجلس برای تحقق شعار سال یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و برای حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی،  با ۱۸۱ رأی موافق با دو فوریت  طرح «حمایت از کارخانجات و واحدهای صنعتی و تولیدی» موافقت کردند تا این طرح در اولویت کاری مجلس قرار گیرد.

این طرح عدم پلمپ واحدهای تولیدی و صنعتی را دنبال می‌کند و به گفته عزت اله اکبری تالارپشتی طراح این طرح، تعطیلی کارخانجات و به زندان رفتن فعالان اقتصادی به نفع کشور نیست و ما باید دست قاضی را باز بگذاریم تا ضمن اینکه طلب افراد از کارخانجات پرداخت شود، تعطیلی واحدهای تولیدی صورت نگیرد.

 

موافقت مجلس با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان

موضوع دیگری که درخواست رسیدگی اولویت‌دار  آن در جلسه پیشین مجلس رأی مثبت آورد و امروز در دستور کار مجلس قرار گرفت، طرح «انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» بود که مخالفان این طرح، انتقال آب به سیستان و بلوچستان را نیازمند میلیاردها تومان اعتبار دانستند و موافقان انتقال آب را از دریای عمان را تنها راه نجاب شرق و جنوب شرقی کشور دانستند و اظهار کردند که معضل بی آبی موجب شده، مردم  استان سیستان و بلوچستان کوچ می‌کنند. نهایتا مجلس با ۲۱۰ رأی موافق با کلیات این طرح نیز موافقت کرد.

 راستینه: همه تصمیمات مجلس باید انقلابی و ملتی باشد

اما در جریان بررسی این طرح، احمد راستینه نماینده مردم شهر کرد با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه داخلی، نسبت به اظهارات یکی از مخالفان این طرح انتقاد و تصریح کرد: متاسفانه اینکه مرتب به مردم پیام دهیم که به کف خیابان ها بیایید تا به واسطه شما بتوانیم اهرمی برای فشار به نظام و اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی ایجاد کنیم، ظلم در حق نظام و خلاف منافع ملی است. همه تصمیمات مجلس باید انقلابی و ملتی باشد و نگاه منطقه ای سم مهلکی تلقی می شود.

 

تصویب نخستین ماده از طرح جهش تولید دانش بنیان

طرح  «جهش تولید دانش‌بنیان» دستور کار بعدی امروز صحن علنی مجلس بود که کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری زمان زیادی را برای تدوین یک طرح کارشناسی شده به منظور تسهیل امور برای شرکت‌های دانش بنیان و رشد کمی و کیفی آن‌ها صرف کرد. این طرح به کاهش درگیری شرکت‌های دانش بنیان با بوروکراسی اداری و الزام کردن دولت به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان می‌پردازد.

در جلسه امروز مجلس، ماده نخست این طرح با نظر نمایندگان مصوب شد. با تصویب ماده نخست این طرح، نهادهای غیردولتی مجاز به هزینه‌کرد درآمد خود در تولید اقلام راهبردی شدند. با این تصمیم نهادهای غیردولتی می‌توانند از طریق قرارداد مشارکت و همکاری با شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاری و هزینه کنند.

موافقت مجلس با طرح اصلاح آیین نامه داخلی در رابطه با سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان

در ادامه مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان با حذف موادی از طرح الحاق یک ماده به قانون آیین نامه داخلی مجلس،  با اصلاح آیین نامه داخلی در رابطه با سازوکار انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان موافقت کرد.

 

ناطقان میان دستور

سپس اسامی ناطقان میان دستور نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرائت شد و ناطقان به قرائت نطق‌های ۷ و ۵ دقیقه‌ای خود پرداختند.

ناطقان میان دستور 7 دی ماه

سیاهکلی در نطق میان دستور: ایجاد رانت برای انحصارطلبان با ممنوعیت واردات خودرو/ سود بانکی کشور از سود تولید بیشتر است

ابوترابی در نطق میان دستور: تمرکز زدایی دوای معجزه آسای اصلاح ساختار نظام اداری است

مولوی در نطق میان دستور: رییس جمهور تا دیر نشده در تیم اقتصادی خود تجدیدنظر کند/چرا وزیر نفت برای تبدیل وضعیت ایثارگران شروطی را تعیین کرده است؟

صالحی در نطق میان دستور: کشور دو سال تنها بر اساس بودجه سالانه و بدون برنامه توسعه‌‍ای اداره شود

فلاحی در نطق میان دستور: مواظب فرصت طلبان هزار زیست باشید/ ضرورت تجدیدنظر در تیم اقتصادی

تذکرات شفاهی

در ادامه نمایندگان عبدالرضا مصری رئیس وقت جلسه را در اختیار تعدادی از نمایندگان قرار داد تا تذکرات شفاهی، آئین نامه‌ای و اخطارهای قانون اساسی خود را مطرح کنند.

تذکرات شفاهی 7 دی ماه

رشیدی کوچی در تذکر شفاهی: مرجوع شدن محصولات کشاورزی ایران از سوی برخی کشورها نیاز به تحقیق و تفحص از وزارت جهاد دارد

محمدنژاد در تذکر شفاهی: دچار تفکر عدم رسیدگی به منابع اختصاصی و سرمایه های خصوصی شده ایم

مرادیان کوچکسرائی در تذکر شفاهی: دولت حذف ارز ترجیحی را تدریجی انجام دهد/ مردم تحمل شرایط را ندارند

نظری خانقاه در تذکر شفاهی: ضرورت اجرای پروژه تونل خلخال به اسالم/ ۵۰۰ خانوار در برف گرفتار هستند

اسحاقی در تذکر شفاهی: گروه ۱+۴ به اراجیف و دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی توجه نکند/ بنگرید حمایتگران این رژیم اکنون در کجای تاریخ ایستاده‌اند

پاک فطرت در تذکر شفاهی: وزارت صمت و سازمان تعزیرات بر افزایش بدون توجیه قیمت کالاهای خوراکی نظارت کنند

سلیمی در تذکر شفاهی: مسئولان دولتی در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی متناقض صحبت می کنند

ایری در تذکر شفاهی: ریالی از هزار میلیارد تومان بودجه احیای دریاچه خلیج گرگان تخصیص نیافته است/این دریاچه ۲ هزار ساله در حال نابودی است

رحمانی در تذکر شفاهی: دولت با جدیت مبارزه با گرانی را در دستور کار قرار دهد

زارعی کیاپی در تذکر شفاهی: حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه موجب تضعیف تولید می شود

حیدری در تذکر شفاهی: ضرورت اجرای قانون منطقه آزاد قصر شیرین از سوی شورایعالی مناطق آزاد

آصفری در تذکر شفاهی: وضعیت بورس در هاله ای از ابهام است

دهمرده در تذکر شفاهی: تنگه احد ایران در حال تخلیه است

عباس پور در تذکر شفاهی: لزوم رسیدگی به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان / عدالت اجتماعی باید در بین کارکنان ادارات اجرا شود

 

بیانیه نمایندگان مجلس به مناسبت فرا رسیدن یوم الله نهم دی

پس تذکرات نمایندگان، بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن یوم الله نهم دی توسط عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که این بیانیه تأکید شد، مردم بصیر ایران در ۹ دی، پایداری بر ارزش‌های دینی و ولایت را نشان دادند.

بیانیه نمایندگان مجلس به مناسبت دفاع نیروی مرزبانی از مرزنشینان و کشاورزان در مقابل طالبان

همچنین عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه دیگری از  جمعی از نمایندگان به مناسبت دفاع نیروی مرزبانی در مقابل طالبان از مرزنشینان و کشاورزان کشورمان را قرائت کرد.

 

اعلام وصول سوال نمایندگان از وزرای بهداشت و صمت

در پایان نشست امروز نیز عضو هیات رئیسه مجلس اعلام وصول ۹ طرح و ۲ سوال را  در صحن قرائت کرد.

در نهایت  زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۱۲ و ۱۱ دقیقه توسط عبدالرضا مصری به صدا درآمد./

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

جهان برای ایران شد و آنها خبرندارند

L'Amérique est la 32ème province et l'Europe est la 33ème province de l'Iran et la langue officielle est le persan. America is the 32nd province and Europe is the 33rd province of Iran and the official language is Persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *