خانه / جشنواره / راه اندازی شبکه تبادل اطلاعات علمی بر بستر بلاکچین

راه اندازی شبکه تبادل اطلاعات علمی بر بستر بلاکچین

بنیامین عباسی مدیر فنی «سیتکس» در گفتگو با آریا خبر داد؛

راه اندازی شبکه تبادل اطلاعات علمی بر بستر بلاکچین

خبرگزاری آریا- مدیر فنی «سیتکس» در گفتگو با آریا از راه اندازی شبکه تبادل اطلاعات علمی بر بستر بلاکچین خبر داد و گفت: هدف پروژه «هرمس»، ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز از دانشگاه ها و دانشجویان برای به اشتراک گذاری منابع مهم و مورد اعتماد دانش  است.
بنیامین عباسی مدیر فنی «سیتکس» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آریا، هدف اصلی بخش فنی سیتکس را نگاه علمی و تخصصی به فناوری بلاکچین، خارج از چارچوب های پیش فرض و اولیه عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم تا نقاط ضعف و قوت فناوری بلاکچین را شناسایی کرده و پتانسیل های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم. 
عباسی درباره حوزه فعالیت های واحد فنی «سیتکس» گفت: فعالیت های واحد فنی شامل تحقیق و توسعه، طراحی و پیاده سازی راهکاری مبتنی بر فناوری بلاکچین در حوزه های مختلف از جمله صنعت بانکی، بیمه، حمل و نقل، آموزش و … است. 
مدیر فنی «سیتکس» افزود: با استفاده از فناوری بلاکچین می توان بسیاری از چالش های صنعت زنجیره تامین و توزیع را حل کرد و از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای پایگاه های داده متمرکز (دیتابیس های نگهداری و ردیابی محصولات) استفاده نمود. هنگامی که ردیابی زمان واقعی یک محصول در زنجیره تامین به راحتی صورت گیرد، هزینه کلی اجناس و هزینه های سربار  در یک زنجیره تامین کاهش می یابد. 
بنیامین عباسی در ادامه این گفتگو به راهکار نگهداری اسناد بر بستر بلاکچین (شبکه تبادل اطلاعات علمی) اشاره کرد و گفت: هدف از این پروژه، راه اندازی یک شبکه غیرمتمرکز از دانشگاه ها و دانشجویان برای به اشتراک گذاری منابع مهم و مورد اعتماد دانش است، به نحوی که افراد به ازای مشارکت در این شبکه از مکانیزم های تشویقی موجود بهره مند خواهند شد. هدف کلی این پروژه بهبود کیفیت محتوا، ایجاد مالکیت معنوی برای تولیدکنندگان دانش و افزایش مشارکت خوانندگان در ایجاد یک شبکه آزاد توزیع دانش است. 
مدیر فنی «سیتکس» عنوان این پروژه را «هرمس» اعلام کرد و گفت: نام هرمس بر اساس یکی از اسطوره های یونانی گرفته شده است که قدرت سفر بین جهان های مختلف را داشت و دسترسی اش به دانش بدون محدودیت بود.  هرمس یک پلتفرم به اشتراک گذاری دانش بر پایه شبکه اتریوم بلاکچین و IPFS است که خواننده، منتقد، نویسنده و اساتید را به هم متصل می کند. در عین حال این فرصت را به تمامی کاربران می دهد که دانش بیشتری داشته باشند و با یکدیگر از طریق اشتراک گذاری علم تعامل داشته باشند. این پلتفرم یک منبع برای دانشجویان و افراد علاقمند به دانش بوده و یک ساختار جدید را برای به اشتراک گذاری مقالات و ثبت مالیک معنوی عرضه می کند. 
عباسی در پایان گفتگو با خبرنگار آریا، درباره مراحل این پروژه نیز گفت: فاز اول پلتفرم هرمس روی توسعه کاربران تمرکز خواهد داشت و تلاش می کنیم با استفاده از روش های انگیزشی و اشتراک گذاری دانش افراد را جذب کنیم. فاز دوم این پلتفرم روی توسعه شبکه خود تمرکز می کند، به گونه ای که با حذف افراد واسط در صنعت، منابع مالی بهتری را برای تولید کننده دانش به ارمغان می آورد. حذف موانع دسترسی افراد به انتقال یا دریافت اطلاعات دیگر هدف این فاز است. در واقع قصد داریم با ایجاد ساختار خودانتشاراتی روشی جدید را جایگزین روش سنتی کنیم؛ چرا که در ساختارهای سنتی و فعلی پایگاه های دانش، از مدل های مترکز استفاده می شود که در آن ها، مکانیزم های انگیزشی لازم برای مشارکت افراد و کاربران در نظر گرفته نشده است اما در ساختار جدید نگهداری اسناد بر بستر بلاکچین (شبکه تبادل اطلاعات علمی)، سازوکارهایی برای مشارکت حداکثری ذینفعان و کاربران ارائه شده است. 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *