خانه / جشنواره / تبلیغات شدید ستاد کرونا علیه واکسن ایرانی

تبلیغات شدید ستاد کرونا علیه واکسن ایرانی

📌 *اطلاعات جامع و کامل و قانع کننده در باره واکسن کرونا*

🔹 *جنگ رسانه‌اى بر علیه واکسن ایرانى*🔹

🔸در هفته‌هاى اخیر یک *جنگ تمام‌عیار رسانه‌اى* و *نبرد روایتى* بر علیه واکسن ایرانى به‌ راه افتاده است تا آنجا که این شبهات از زبان برخى افراد از *جبهه خودى* نیز کم و بیش شنیده مى‌شود.
این مطلب تلاش دارد با جمع بندى *پرسش‌ها و پاسخ‌هاى مطرح شده*، چکیده‌اى از آن نکات را در اختیار شما قرار دهد.

اهل نظر مى‌دانند که واکسن کرونا در حال حاضر یک *کالاى تجارى* نیست بلکه یک *کالاى راهبردى (استراتژیک)* است، که در اختیار دولت‌ها است.
به‌ عنوان نمونه *واکسن آنفولانزا* اینک یک کالاى تجارى است چون ویروس آنفولانزا یک ویروس مهار شده است. بنابر این *ساده انگارى* است اگر گمان کنیم با یک *درخواست کتبى* و *واریز کردن مبلغ* مورد نیاز به‌ ایران واکسن مى‌دادند.
تهیه و توزیع واکسن هم‌ اکنون بین *کشورهاى تولیدکننده* مانند آمریکا و انگلیس و روسیه و چین و هند و… تبدیل به‌ یک جنگ تمام عیار اقتصادى و سیاسى شده است.
به‌ عبارت دیگر *تهیه و تولید واکسن* اکنون جزو *مولفه‌هاى قدرت* به‌شمار مى‌آید و مانند بسیارى از اقلام راهبردى مى‌تواند تبدیل به‌ *اهرم فشار و چانه زنى سیاسى و دیپلماتیک*، در مواجهه با کشورهاى رقیب یا ضعیف‌تر شود.
لذاست که هر کدام از این کشورها براى توزیع و فروش واکسن به‌ مسابقه رسانه‌اى و رقابت دیپلماتیک افتاده‌اند که شواهد و اسناد رسانه‌اى آن در فضاى رسانه‌اى به‌ وفور موجود است. عده‌اى که ایران را متهم به‌ *سیاسى کردن مسأله واکسن* مى‌کنند خوب است به‌ این گزارش‌ها و تحلیل‌ها مراجعه کنند و حقیقت را دریابند.

ساده‌اندیشى و خام‌فکرى است اگر گمان کنیم استکبار جهانى که *مسابقات المپیک* را تبدیل به‌ *میدان رقابت سیاسى* مى‌کند و با نفوذ و تلاش بسیار مى‌کوشد بر یک ورزشکار ایرانى تأثیر بگذارد و از بین آنان به‌ نفع جبهه خود یارگیرى کند، اکنون و در هنگامه *بلاى جهانگیر کرونا*، از تبدیل این میدان به‌ یک جنگ تمام عیار سیاسى غافل شود!

*چرا ایران وارد ماجراى تولید واکسن شد؟*

ورود ایران به‌عرصه تولید واکسن یک دلیل نداشت بلکه *بسته‌اى از دلایل* را با خود به‌همراه داشت:
*دسترسى پایدار و تضمین شده به‌واکسن*،
*امنیت بیولوژیک*،
*صرفه اقتصادى*،
*توانایى فنى*
و
*ابزار قدرت براى بازدارندگى*
مى‌توان گفت که *علت اصلى* حرکت به‌ سمت تولید واکسن *«راهبرد خنثى‌سازى تحریم»* بوده است.
طبق نظر بسیارى از کارشناسان، *بیمارى کرونا تا سال ۲۰۲۷ در جهان وجود دارد* یعنى ریشه کنى یا مهار کامل آن حدود ۵ سال دیگر زمان مى‌برد.
این یعنى *حداقل تا پنج سال دیگر واکسن کرونا یک کالاى تجارى نیست* که بخش خصوصى وارد شود یا با مذاکره بدست آید.
این یعنى تا ۵ سال دیگر ممکن است این جنگ ادامه داشته باشد.
در این شرایط آیا نباید به‌ فکر *تولید بومى واکسن* مى‌افتادیم؟
آیا این *اقدام راهبردى* بر مبناى سیاست *خنثى‌ سازى تحریم* که موجب *توانمندى و بازدارندگى علمى و اقتصادى* به‌نفع ایران مى‌شود، نیست؟ آیا در تمام این مدت مى‌خواهیم چشم به‌ دست کشورهاى دیگر بدوزیم؟
تا *زندگى مردم ما را به‌ واکسن گره بزنند* و براى واردات چند میلیون واکسن چندین ماه ما را معطل کنند؟

*چرا در واردات واکسن تاخیر شد؟*

پاسخ این است که واردات واکسن جزو سیاست قطعى‌ ما بود که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامى قرار گرفت. ایشان البته واکسن آمریکایى و انگلیسى را استثناء کردند زیرا:

اولا – از آن‌جا که ما به‌آمریکا و انگلیس اعتماد نداریم نسبت‌ به *امنیت بیولوژیک* واکسن‌هایى که تولید کرده و به‌ ایران مى‌فرستند هم اعتماد نداریم.

ثانیا – حتى اگر به‌ سلامت واکسن آمریکایى و انگلیسى اعتماد کنیم به‌ *بدعهدى و پیمان‌شکنى آمریکایى‌ها* یقین داریم و مى‌دانیم آن‌ها با وقاحت تمام، *واکسن را به‌ مذاکرات گره مى‌زدند* و مگر در کشاکش نبرد دیپلماتیک با ما *جنگ دارو* راه نینداختند؟!

برخى پرسش مى‌کنند که *مگر به‌ روسیه و چین، اعتمادى هست؟*
پاسخ ما این است که؛

اولا – *تجربه تاریخى* ما در چهار دهه اخیر نشان داده است به‌ این کشورها بیشتر از آمریکا مى‌توان اعتماد کرد.
به‌عنوان مثال اگر ایران در چهل سال گذشته با روسیه و چین، ده توافق کرده باشد، این دو کشور حداقل به‌ ۷ توافق خود عمل کرده‌اند و دو یا سه توافق را ناقص عمل کرده یا رها کرده‌اند ( که تحلیل آن فرصتى دیگر مى‌طلبد) اما ما در این ۴۳ سال یک توافق با آمریکا و چهار کشور دیگر کرده‌ایم به‌نام *«برجام»* که همین یک توافق را هم آمریکا برهم زده است.

ثانیا – حتى اگر بگوییم به‌روسیه و چین هم اعتماد چندانى نیست چون یا خود آن‌ها ممکن است سوء استفاده کنند و یا آمریکا مانع شود؛ تازه مى‌رسیم به‌همان *راهبرد خنثى‌سازى تحریم*، یعنى تولید واکسن بومى و ایرانى. نمونه آن بدعهدى روسیه در نیروگاه بوشهر و سامانه اس ۳۰۰ بود. وقتى که خودمان وارد شدیم، این کشور همکارى خود را از سر گرفت.

ثالثا – اگر به‌ *فهرست کشورهاى خریدار واکسن* نگاه کنیم مى‌بینیم کشورهایى مانند امارات، ترکیه و برخى کشورهاى خلیج فارس و دیگر کشورهاى آسیایى که روابط درجه اول با آمریکا دارند، *واکسن چینى* را در صدر واکسن‌هاى خود قرار داده اند! کانادا و استرالیا که *شرکاى راهبردى آمریکا* بوده و هم‌مرز با آمریکا است تا هفته قبل تنها موفق به‌ واکسن ۵ درصد شده و دولت استرالیا از مردم به‌خاطر *محقق نشدن وعده‌هایش* عذرخواهى کرده است و اعلام کرده؛ نمی‌توانیم قولى براى واکسیناسیون بدهیم!!

رابعا – علت تاخیر در واردات واکسن، دو دلیل عمده داشته است:

۱- *امیدوارى دولت تدبیر و امید به‌ نتیجه دادن مذاکرات* و تعلل در عقد قرارداد با چین و…

۲- *ایجاد اختلال آمریکایى‌ها* بر سر راه کشورهایى چون هند و چین براى فروش واکسن به‌ایران که پروژه خرید واکسن را حدود دو ماه به‌تاخیر انداخت.
👇 ادامه
یعنى اگر این اختلالات نبود ما اکنون به‌جاى ۲۰ میلیون دُز تزریق به‌عدد ۴۰ میلیون دُز رسیده بودیم!

اکنون باز هم آیا عده‌اى اصرار دارند تولید واکسن ایرانى را تعطیل کنیم و دل به‌ *عهد و پیمان بیگانه* ببندیم؟!

*چرا به‌جاى تحقیق و تولید چند پروژه بر یک پروژه تمرکز نکردیم که هم زودتر به‌ نتیجه برسیم و هم بهتر نتیجه بگیریم؟*

اولا – بحث مقابله با بیمارى همه گیر صرفا مقابله یک بار مصرف نیست، بلکه *توانمند سازى*، *ظرفیت‌سازى* و گسترش زیرساخت‌ها براى *بحران‌هاى مشابه* آینده است.
این شرکت‌ها هر کدام با یک فناورى و از مسیرهاى مختلفى پیش‌ می‌روند، ضمن این‌که از ابتدا *چندین مسیر موازى* شروع شد چون مشخص نبود کدام مسیر به‌ نتیجه مى‌رسد و منطقى بود که همه مسیرها تقویت شود. برخى کشورها حتى قبل از صدور مجوز تولید انبوه واکسن، زمینه *تولید واکسن‌هاى احتمالى* را فراهم کردند تا زمان کافى ذخیره کرده باشند.
لذا *تولید واکسن از چند مسیر* اقدام خردمندانه‌اى بود، البته ممکن است برخى واکسن‌ها به‌ تولید انبوه نرسد، ولى مسیرى که طى شده و دانشى که به دست آمده ظرفیتى است که مى‌تواند در عرصه‌هاى دیگر مورد استفاده قرار گیرد، هر چند تا الان همه مسیرها امیدبخش بوده است. بنابراین هزینه انجام شده، *هزینه تولید علم و دانش* است و موازى کاری مُضرّ و اسراف، محسوب نمى‌شود.

ثانیا – کشورهاى مزبور *زیرساخت‌هاى لازم* را از قبل داشتند و بلافاصله شروع به‌تولید کردند. تازه همان کشورهاى پیشرفته نیز بعضا از سه یا چهار مسیر براى تحقیق و تولید وارد عمل شده و اکنون نیز همان مسیر را ادامه مى‌دهند.

ثالثا – قرار است این تولیدات در آینده به‌ کشورهاى دیگر صادر شود و محل *درآمدزایى* براى ایران باشد.
بنابراین *حرکت از چند مسیر* معقول و خردمندانه بوده است.

*چرا وعده‌هاى ستاد اجرایى در تولید واکسن محقق نشد؟*

عده‌اى براى مخدوش کردن *جهاد بى‌نظیر ستاد اجرایى فرمان امام* که اساسا مسؤولیت مستقیم هم در این عرصه نداشت یک *جنگ رسانه‌اى سنگین* را شروع کرده و این نهاد خدمتگزار را آماج جملات خود قرار داده‌اند.
ما مخاطبان عزیز را به‌ مصاحبه اخیر دکتر جمشیدى مدیر پروژه واکسن کوو برکت ارجاع مى‌دهیم اما خلاصه آن سخنان این است:

۱-  پروژه واکسن برکت از ۲۷ آذر ماه کلید خورد.

۲-  این پروژه باید از *نقطه صفر* شروع مى‌شد، یعنى تهیه زمین به‌ مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع و ساخت سوله در عرض کمترین مدت؛

۳-  همزمان *تحقیقات و پژوهش‌ها* با حضور ۶۵۰ دانشمند و کارشناس مومن و جوان انقلابى در سه شیفت و به‌ شکل ۲۴ ساعته آغاز شد.

۴-  در *شرایط تحریمى* باید دستگاه‌هاى تولید براى سه فاز تولید از خارج با مشکلات خاص و پیچیدگى‌هاى خود و *دور زدن تحریم*، وارد مى‌شد

۵-  *مواد اولیه* تولید واکسن حدود ۲۷۹ قلم بود که یا باید وارد مى‌شد یا به‌ عرصه تولید مى‌رسید.

۶-  همه این کارها در شرایط عادى چند سال زمان مى‌برد اما ما *خط تولید انبوه واکسن* را از اول تیرماه شروع کردیم! یعنى در عرض هفت ماه!

۷-  بر این باوریم که *واکسن برکت* جزو واکسن‌هاى نمونه خواهد بود.

۸-  مدارک خود را در چند هزار صفحه آماده و نتیجه آن‌ را براى سازمان بهداشت جهانى جهت *کسب مجوز* ارسال کرده‌ایم.

*چرا وعده‌ ۵۰ میلیون دُز تا پایان شهریور محقق نشد؟*

جناب آقاى دکتر مخبر، بر مبناى وعده دکتر نمکى مبنى بر صدور مجوز وزارت بهداشت تا ۱۵ اردیبهشت، اعلام کرد که ؛ تاپایان تیرماه ۱۲ میلیون، تا آخر مرداد ۲۰ میلیون و تا پایان شهریور ۵۰ میلیون واکسن تولید مى‌کنیم.

اما *مجوز وزارت بهداشت* با ۴۰ روز تاخیر در ۲۵ خرداد صادر شد.
لذا *خط اول تولید* که قرار بود ۴ میلیون واکسن تولید کند به‌جاى این‌که از نیمه دوم اردیبهشت تولید را شروع کند از اول تیرماه به‌راه افتاد.
طبیعى است به‌ همین منوال خط دوم با ۸ میلیون و خط سوم با ۲۵ میلیون دچار یک تاخیر ۴۰ روزه شد.

مضافا این‌ که چند قطعه نهایى *خط دوم تولید* به‌خاطر *کارشکنى تحریم‌گران* با تاخیر وارد شد.
و ۵ درصد *قطعات خط سوم* نیز با همین *اختلال* مواجه شده و با *تاخیر* انجام مى‌شود.
نتیجه این‌ که این اتفاق با حدود ۴۵ تا ۶۰ روز تاخیر افتد و ایران جزو شش کشور برتر تولیدکننده واکسن خواهد شد.

*آیا مبلغ هزینه شده یک میلیارد دلار است؟*

این نیز از شایعات دروغ این روزها است کل مبلغ هزینه شده ۱۶۰ میلیون دلار بوده است یعنى از ایجاد زیرساخت تا تولید انبوه!! این درحالى است که آمریکا و روسیه و چین و انگلیس، سال‌هاست که زیرساخت‌هاى لازم را داشته و هزینه کرده‌اند.

*نیاز ایران به‌ واکسن چقدر بوده است؟*

یکى از نکاتى که برخى با شیطنت از آن عبور مى‌کنند این است که مى‌گویند: دکتر مخبر وعده ۵۰ میلیون دُز را داد اما عمل نشد.
اکنون سؤال این است که بر فرض که این *وعده ستاد اجرایى* محقق مى‌شد، نیاز ایران در همین مدت چقدر بود؟ پاسخ این است که ۱۵۰ میلیون دُز نیاز ایران است.
یعنى باید یکصد میلیون واکسن وارد شود! به‌تعبیر بهتر باید اکنون که به‌ واردات ۲۵ میلیون واکسن رسیده‌ایم این رقم در زمان کنونى حداقل به‌ ۵۰ میلیون مى‌رسید!! چرا سیاسى‌بازان رسانه‌اى تمرکز خود را بر *ضعف‌هاى احتمالى ساخت واکسن ایرانى* کرده‌اند و از تمرکز بر *بد عهدى* آمریکاى جنایتکار و *تعلل‌هاى دولت دوازدهم* به‌خاطر شرطى کردن کشور به‌ مذاکرات چیزى نمى‌گویند؟
وانگهى همه شواهد بر آن است از زمانى که دکتر مخبر اعلام کرد که ایران وارد تولید انبوه شده است، کشورهاى دیگر وارد *مسابقه فروش واکسن* شدند.
کسانى‌که ایراد مى‌گیرند باید به‌این سؤال پاسخ دهند که از زمان تولید واکسن ایرانى
🔸*واردات واکسن بیشتر شده است یا کمتر؟*
✅ پاسخ روشن است؛ واردات واکسن سرعت گرفته است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

تجدید میثاق یمنی ها

✅ انصارالله یمن: در کنار ایران با اسرائیل خواهیم جنگید   🔸یک مقام ارشد جنبش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *