خانه / جشنواره / طرف‌های اروپایی خود بخشی از ناقضان برجام بودند

طرف‌های اروپایی خود بخشی از ناقضان برجام بودند

خطیب زاده: با همه طرف‌ها در افغانستان در تماسیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با همه طرف‌های سیاسی افغانستان در تماس مستمر هستیم و از انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت فراگیر در این کشور استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای سعید خطیب زاده در ابتدای نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه درباره تحولات افغانستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌های سیاسی در افغانستان در تماس مستمر است؛ ما ضمن دعوت همه طرف‌ها به کاهش خشونت و خویشتنداری، برقراری صلح و آرامش و ثبات در افغانستان را آرزو و آمال مشترک مردم افغانستان و کشور‌های منطقه می‌دانیم.

وی افزود: امیدواریم مردم، جریانات و گروه‌های مختلف آن کشور از فرصت خروج نیرو‌های خارجی فرامنطقه‌ای جهت تشکیل دولت فراگیر، شفاف مسئول و پاسخگو که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان بوده و دارای روابط همسایگی نیک جهت ساختن افغانستانی آباد و با ثبات و شکوفا باشد نهایت استفاده را بکنند.
اقای خطیب زاده ادامه داد: تاریخ افغانستان نشان می‌دهد بحران آن کشور راهکار نظامی نداشته؛ همانطور که اشغال راهکار صلح و ثبات در این کشور نبود. همه گروه‌ها و احزاب سیاسی باید با پرهیز از توسل به زور از طریق مذاکره و گفتگو موضوعات را حل و فصل کنند.
وی تصریح کرد: ایران آماده همکاری و تسهیل دستیابی به توافق بین همه طرف‌ها در افغانستان همانند سابق است. ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در این برهه خطیر هم در کنار افغانستان خواهد بود.
آقای خطیب زاده همچنین اظهار داشت: مجددا بر ضروت توجه همه طرف‌ها به حفظ جان مال و ناموس مردم و توجه به حقوق اقوام، زنان، حفظ آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و علمی و دانشگاهی تاکید می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران از انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت فراگیر استقبال می‌کند و امیدوار است شورای هماهنگی تشکیل شده در این زمینه بتواند در این امر موفق باشد و رهبران افغانستانی با هم همکاری داشته باشند.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به افزایش موج مهاجران افغانستانی گفت: بدیهی است موج جدیدی از مهاجران و بی جاشدگان آن هم در شرایط دشوار فراگیری کرونا شکل گرفته است که ضرورت تداوم کمک‌های بشر دوستانه را دو چندان می‌سازد.

  • رژیم صهیونیستی در حضیض مشروعیتش به سر می‌برد
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات ضد ایرانی مقام صهیونیست را فرافکنی مقامات این رژیم دانست و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی اکنون در حضیض مشروعیتش به سر می‌برد.
آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، درباره اظهارات ضد ایرانی مقام صهیونیستی گفت: موضوع رژیم صهیونیستی یک موجودیتی نامشروع است و از ترور برآمده و جز ترور و خشونت و ناامنی چیزی نمی‌شناسد و هرجا پا گذاشته نامنی و ترور بوجود آورده است.
وی ادامه داد: تقریبا هیچ طرفی در نظام بین الملل نیست که نداند رژیم صهیونیستی چگونه به وجود آمده و با چه طراحی‌های به صورت نامشروع ادامه حیات می‌دهد، این رژیم در حضیض مشروعیتش در داخل مرزهایش به سر می‌برد و این اظهارات هم یک فرافکنی از سوی مقامات این رژیم است.
  • همه طرف‌های افغان را به خویشتنداری، گفتگو و راه حل سیاسی دعوت می‌کنیم
خطیب زاده درباره اقدامات احمد مسعود در افغانستان اظهار داشت: همه طرف‌ها را به خویشتنداری، گفتگو و راه حل سیاسی دعوت می‌کنیم. قطعا هر آنچه که در افغانستان اتفاق می‌افتد اگر بخواهد به یک دولت با ثبات بینجامد باید دولتی باشد که همه اقوام و گروه‌ها در آن باشد. این بدین معناست که ترکیب دولت باید بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و ترکیب قومی افغانستان باشد. این به فقط از طریق گفتگو‌های اصیل و با راه حل سیاسی به دست می‌آید.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی هم بدون تغییر بوده است که ما این گفتگو‌ها را تسهیل می‌کنیم و به تمامی گروه‌های افغانستانی دسترسی داریم و از همین مسیر به عنوان برادرشان تلاش کردیم که اختلافات را کمتر کنیم و به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد که ان شا الله افغانستان خسته از تجاوز و خونریزی به یک تجاوز با ثبات برسد.
وی خاطر نشان کرد: در همین راستا اعلام کردیم که یکی از اصول لایتغیر سیاست‌های ایران، مردم افغانستان به شمول خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند، طی این دو سه هفته با من در تماس بودند می‌دانند ما چه تلاش‌هایی کردیم تا نخبگان افغانستانی در کنار مردم افغانستان در امان باشند و تمام مساعی خودمان را برای حفظ آن‌ها بدون جنجال انجام داده ایم. با همه طرف‌ها در ارتباط هستیم و سعی می‌کنیم این خشونت‌ها به حداقل ممکن برسد.
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره بیانیه اخیر سه کشور اروپایی درباره فعالیت‌های هسته ایران گفت: آنچه ایران تا کنون انجام داده است تماما در حوزه مقررات پادمان و پایبندی به (ان پی تی) بوده است. اقدامات را هم با اعلام قبلی به آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده ایم و هیچ فعالیت اعلام نشده‌ای وجود نداشته است. همه فعالیت‌های هسته‌ای هم با اهداف صلح آمیز و با توجیهاتی بوده که آژانس تماما به عنوان گزارش دریافت کرده است.
  • طرف‌های اروپایی خود بخشی از ناقضان برجام بودند
وی ادامه داد: این بیانیه‌های سیاسی رافع مسئولیت کشور‌های اروپایی در برجام نیست. این سه کشور اروپایی باید پاسخ بدهند بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام؛ بعد از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و تنبیه تمامی طرف‌هایی که تلاش کردند به برجام و ۲۲۳۱ حتی شرکت‌های خصوصی پایبند باشند؛ وقتی فشار حداکثری دولت آمریکا به دلیل پایبندی ایران به برجام اعمال شد؛ وقتی ترویسم دولتی در حوزه اقتصادی علیه ملت ایران حتی در حوزه بهداشت اتفاق افتاد، این‌ها کجا بودند و چه کردند و چه بیانیه‌ای دادند؟! غیر از این بود که خود آن‌ها هم بخشی از نقض برجام و تعهداتشان ذیل برجام بودند.
آقای خطیب زاده تاکید کرد: طرف‌های اروپایی در بی عملی مثال بارزی بودند و هستند. بهترین مسیری که اروپا برای احیای برجام می‌تواند طی کند عمل به تعهدات خودشان است. حتی در چند ماه گذشته که دولت جدید آمریکا بر سر کار آمده و گفتگو‌های وین درجریان بوده است هیچ اقدام موثری در پاییندی به تعهدات خودشان ندیدیم. توصیه ما این است که به جای تکرار موهومات، به تعهدات خودشان فکر کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران تعهدات خودش را ذیل پادمان انجام می‌دهد، اما آن‌ها هیچ تعهدی را انجام نمی‌دهند و تنها به اظهاراتی سیاسی جهت دار و غیر مسئولانه بسنده می‌کنند که قطعا بیش از پیش در تهران جوابشان داده شده است. تلاش می‌کنیم گفتگوی وین معنادار باشد، اگر طرف‌های دیگر به واقعیت علی الارض توجه کنند و با برداشت درست به وین بیایند.
  • اتفاقات افغانستان؛ افتضاحی برای آمریکا بود
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هر کسی بدون هیچ تفسیری آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است را ببنید متوجه می‌شود چه افتضاحی را آمریکا برای خودش و افغانستان به بار آورده است.
آقای سعید خطیب زاده در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران، درباره ادعای برخی مقامات سابق آمریکا که مدعی شده بودند «اگر اتفاقات افغانستان در دولت قبلی آمریکا رخ می‌داد، طالبان می‌فهمید اقدام علیه آمریکا هزینه دارد، همانگونه که ایران در ترور سردار سلیمانی این را فهمید» اظهار داشت: ایشان وقتی وزیر خارجه ترامپ بود جوابش را داده بودم. خودش بار‌ها اعتراف کرد استاد دزدی تقلب و همه چیز‌هایی است که در سرویس اطلاعاتی آمریکا جاری است.
  • عین الاسد پاسخ تعدی آمریکایی‌ها بود، نه پاسخ ترور سردار سلیمانی
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: او نمی‌داند شهادت در راه خدا ان هم به دست شقی‌ترین افراد فوز عظیم است. ما هم همان روز‌ها نشان دادیم هم بعدا گفتیم اجازه نمی‌دهیم کسانی که در این ترور دخالت داشتند بدون کیفر بماند. عین الاسد هم پاسخ تعدی آن‌ها بود و نه پاسخ ترور سردار سلیمانی. هیچ نشستی نیست مگر اینکه ما این موضوع رامطرح کردیم. هم در دادگاه عدل الهی پاسخگو خواهند بود، اما در دادگاه زمینی هم آن‌ها را پاسخگو خواهیم کرد. من توصیه میکنم این مقام آمریکایی حواسش باشد که در چه حوزه‌هایی صحبت می‌کند.
خطیب زاده افزود: هر کسی بدون هیچ تفسیری آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است را ببنید متوجه می‌شود چه افتضاحی را آمریکا برای خودش و افغانستان به بار آورده است.
  • سفر خارجه ژاپن به تهران در چارچوب روابط خوب دو کشور است
وی همچنین درباره سفر خارجه ژاپن به تهران و احتمال میانجی بودن او برای مذاکرات گفت: هیچ بحث میانجیگری مطرح نبوده و این سفر در چارچوب روابط خوب ایران و ژاپن انجام شده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه ایران درچه صورتی طالبان را به رسمیت خواهد شناخت، گفت: ما در آن مرحله نیستیم؛ در مرحله‌ای هستیم که دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد و اگر این دولت بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و ترکیب مردم افغانستان از گروه‌های مختلف باشد می‌تواند در مسیر این حرکت کنیم.
  • تصمیم گیری درباره دولت آینده افغانستان زود است
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه زود است در خصوص دولت آینده افغانستان تصمیمی را اعلام کنیم گفت: قطعا این رفتار دولت آتی افغانستان است که می‌تواند این مسیر را تسهیل کند. آنچه که امروز برای ما اهمیت دارد، جان و مال و ناموس مردم، گفتگو‌های بین الافغانی و تشکیل دولت فراگیر است.
  • زمان به نفع برجام نیست
وی درباره برجام و نطق وزیر پیشنهادی امور خارجه در مجلس و اینکه ایران حداکثر چه زمانی به مذاکرات بر می‌گردد اظهار داشت: اینکه زمان جدید گفتگو‌ها تنظیم شود، طبیعی است و انجام خواهد شد. به دلیل نقض برجام و عدم پایندی کامل طرف‌های اروپایی و طرف‌های برجامی زمان به نفع برجام نیست.
خطیب زاده تصریح کرد: اقدامات جبرانی ایران در چارچوب برجام انجام شده است و انتظار ایران تا ابد نخواهد بود. در چند ماه گذشته از دولت آمریکا جز حرف چیزی نشنیده ایم و آن‌ها میراث شکست خورده ترامپ را ادامه داده اند.
  • گفتگو‌ها نباید فرسایشی شود چیزی که از اول گفته ایم
وی تاکید کرد: اینکه گفتگو‌ها نباید فرسایشی شود چیزی است که از اول گفتیم و باید در یک چارچوب زمانمند و مشخص جلو برود. برجام نه کم نه بیش چیزی است که باید در وین اتفاق بیفتد؛ اگر اتفاق بیفتد آمریکا می‌تواند به اتاق برجام برگردد. آنوقت حرف‌های جدی درباره برجام و تعهدات طرف‌های دیگر هم وجود دارد. اگر واقع گرایانه بیانند مذاکرات فرسایشی نخواهد بود.
  • آمریکا به امضای رئیس جمهور خودش هم پایبند نیست
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات نماینده ویژه آمریکا هم گفت: همه کشور‌ها انتخاب‌های مختلفی دارند. از روزی که آمریکا سرکشانه از برجام خارج شد و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد همه طرف‌ها انتخاب‌های مختلفی داشتند؛ طبیعی است که ما هم براساس تعهدات و منافع خودمان حق انتخاب داریم. آنچه مهم است این است که آمریکا از آن روز تا امروز هر روز بیش از پیش سرنوشت برجام را در یک هاله‌ای ابهام قرار داده است و نشان داده حتی به امضای رئیس جمهور خودش هم پایبند نیست. توصیه می‌کنم همه طرف‌ها بدانند حق انتخاب برای همه طرف‌ها وجود دارد.
  • مواضع ایران درباره افغانستان براساس واقعیت هاست و نه آرزو‌ها
وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با احمد مسعود گفت: ما با همه طرف‌ها در ارتباط هستیم. افغانستان خسته از اشغال و برادر کشی هاست. تمام همت خودمان را به کار گرفتیم افغانستانی با صلح و ثبات بیشتر ساخته شود و راه حل سیاسی برای افغانستان بهتر است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه به عنوان موضع مطرح می‌کنیم براساس واقعیت هاست و نه آرزوها. افغانستان تنها در مسیری به صلح و ثبات می‌رسد که دولتی فراگیر با رعایت حقوق همه مردم افغانستان و بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد. این تنها مسیری است که قطعا می‌تواند منافع همه گروه‌ها را تامین کند و طالبان هم قطعا بخشی از آینده افغانستان است من این را یک سال پیش هم گفته بودم.
  • درباره سطح شرکت کننده ایرانی در نشست بغداد تصمیمی نگرفته ایم 
خطیب درباره احتمال حضور ایران در نشست بغداد، اظهار داشت: اجلاس همسایگان در بغداد ابتکار جدیدی نیست؛ مدت هاست که برادران ما در بغداد آن را پیگیری می‌کردند. در سطحی که تصمیم بگیریم شرکت خواهیم کرد. منتظر دریافت جزییات از عراق هستیم و متناسب با آن حضور خواهیم داشت.
وی ادامه داد: نقش منطقه‌ای عراق را نقش برجسته‌ای می‌دانیم و تلاش داریم این نقش ایفا شود. این‌که در چه سطحی شرکت کنیم باید ببینیم چه هیئت‌هایی حضور خواهد داشت و این اجلاس زمانی پربارتر خواهد بود که به شمول همه کشور‌های منطقه خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره فعالیت آقای ظریف پس از وزارت گفت: آقای ظریف عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و باید به وظیفه خود به دانشگاه برگردد و به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور خواهد داشت.
  • سلامت مردم حرف آخر را در مراسم اربعین خواهد زد
وی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری مراسم اربعین نیز اظهار داشت: در سفری که من به عراق داشتم گفتگو‌هایی انجام شد و سفیر ما در عراق با مقامات عراقی گفتگو‌هایی داشته است. باید ببینیم آیا این امکان را خواهیم داشت که اگر حتی شده به صورت محدود عاشقان حضرت اباعبدالله را در این راهپیمایی داشته باشیم. تمام تلاش وزارت خارجه و مسئولان این است که در چارچوب سلامت مردم در این زمینه کمک کنیم. حرف آخر با توجه به سلامت مردم خواهد بود.
آقای خطیب زاده درباره دیدار اخیر مقامات عراق و کویت هم گفت: عراق نقش منطقه‌ای مهمی دارد و ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده است عراق نقش خودش را بازیابد؛ طبیعی است که عراق باید مورد حمایت همه کشور‌های واقع شود.
  • ایران و ترکیه توافقی برای انتقال مهاجران افغان نداشته اند 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اینکه آیا توافقاتی بین ایران و ترکیه برای انتقال مهاجران افغانی صورت گرفته است، اعلام کرد: خیر. همچین چیزی نبوده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بخش ویژه «کتاب و سینما» در جشنواره فیلم کوتاه تهران فراخوان داد

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ با اعلام جوایز نقدی بخش‌های مختلف؛بخش ویژه «کتاب و سینما» در چهل‌و‌یکمین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *