خانه / تمدن پژوهی / نشانی دیگر از افول امپریالیسم آمریکا

نشانی دیگر از افول امپریالیسم آمریکا

شکست سیاستهای واشنگتن

حزب وطن ترکیه : نشانی دیگر از افول امپریالیسم آمریکا

حزب وطن ترکیه با اعلام اینکه امپریالیسم آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شده است بر غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن به عنوان یک شریک راهبردی تآکید کرد.

تاکید حزب وطن ترکیه بر شکست آمریکا در افغانستانبه گزارش سرویس بین الملل­ ­­خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ حزب وطن ترکیه اعلام کرد: آمریکا و سیاست‌های امپریالیستی واشنگتن در افغانستان شکست خورده است.

حزب وطن ترکیه با اعلام اینکه امپریالیسم آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شده است بر غیرقابل اعتماد بودن واشنگتن به عنوان یک شریک راهبردی تاکید کرد.
اعضای هیئت مدیره حزب وطن ترکیه در نشستی که به منظور ارزیابی تحولات افغانستان ترتیب داده شده بود اعلام کردند: تحولات جاری این کشور بیانگر نقش برآب شدن نقشه‌های آمریکا در افغانستان و شکست محاسباتی واشنگتن در منطقه است و این تحولات بار دیگر نشان داد که بحران‌های موجود در منطقه اوراسیا تنها از راه همکاری کشور‌های منطقه امکان پذیر است.
حزب وطن ترکیه از واشنگنتن به عنوان غیرقابل اعتماد‌ترین شریک یاد کرد و نسبت به سناریو‌های بحران آفرینی آمریکا در منطقه هشدار داد.

در بیانیه‌ای که از سوی این حزب صادر شده، ضمن هشدار نسبت به ادامه نقشه‌های شوم آمریکایی در منطقه که سناریوی مهاجران افغانی یکی از سناریو‌های علیه افغانستان و همسایگانش از جمله ترکیه بوده آمده است: تقویت همکاری‌های میان افغانستان و کشور‌های منطقه از جمله ترکیه، ایران، پاکستان، چین و روسیه برای شکست این سناریو که در پی تضعیف توان کشور‌های منطقه است ضمن حل این معضل می‌تواند راهگشای مسائل پیش رو در دوران جدید افغانستان باشد.
در بیانیه فوق با اشاره به پیشروی‌های اخیر طالبان آمده که تعیین سرنوشت افغانستان متعلق به مردم این کشور است و ترکیه نیز باید ضمن مخالفت با نقشه‌های آمریکایی که مبتنی بر بحران آفرینی است، برای استقلال و اتحاد آحاد افغانستان و کمک به حفظ ثبات منطقه می‌بایست در اسرع وقت به طور رسمی با طالبان وارد ارتباط و مذاکره شود.
حزب وطن در این اطلاعیه با اشاره به اینکه روند مبارزه مسلحانه طالبان علیه امپریالیسم آمریکا و همدستانش وارد مرحله پایانی خود شده آورده است: این روند می‌بایست با تشکیل یک دولت فراگیر و با محور حفظ اتحاد و استقلال افغانستان دنبال شود.
در بخش دیگری از اطلاعیه حزب وطن با اشاره به پیشنهاد و خواست ترکیه برای مدیریت و حفاظت از فرودگاه کابل آمده است: در صورت درخواست دولت افغانستان، آنکارا در خصوص خروج نیرو‌های نظامی ما اقدام کند و به طالبان هم اعلام شود که حضور فعلی نیرو‌های نظامی ترکیه به خواست و نمایندگی از طرف ناتو و یا برای تآمین منافع کشور‌های ثالث نیست.
حزب وطن ضمن محکوم کردن پیشنهاد واشنگتن مبنی براستفاده از ترکیه به عنوان سکویی برای رفتن همکاران افغانی خود به آن کشور اعلام کرد: اگر مقامات آمریکایی به طور جدی به فکر همکاران افغانی خود هستند می‌توانند با پرواز‌های مستقیم در این خصوص اقدام کنند، کسی این حق را ندارد و نباید از ترکیه این توقع را داشته باشد که متحمل هرج و مرج‌های ناشی از تصمیمات کشور‌های ثالث شود و بار سنگین بحران‌های پناهندگان را بر دوش کشد.
حزب وطن همچنین خواستار از سرگیری روابط ترکیه با دولت سوریه در همه زمینه‌ها از جمله همکاری نظامی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی پ ک ک /‌ی پ گ / داعش شده و از آنکارا خواسته تا ضمن احترام به تمامیت ارضی و سیاسی سوریه و با توجه به اعلان عفو عمومی دولت سوریه (۲ مه ۲۰۲۱) و دعوت بشار اسد از سوری‌ها برای بازگشت به وطن (۱۷ ژوئیه ۲۰۲۱- مراسم سوگند ریاست جمهوری) بستر لازم برای بازگشت پناهندگان سوری به وطنشان را فراهم کند.
در بخش دیگری از این اطلاعیه ضمن تاکید بر اینکه “آینده از آن کشور‌های آسیایی است” و با اشاره به قدرت یابی کشور‌های آسیایی از دولت آنکارا خواسته شده تا مانند ایران به طور رسمی برای عضویت کامل در سازمان همکاری‌های شانگ‌های در اسرع وقت اقدام کند و این موضوع حیاتی را به تاخیر نیاندازد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دستور به کاخ سفید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *