خانه / رفح و غزه / اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی

اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی

به منظورثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک انجام شد

مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم افزاراطلس مردم‌نگاری کشور

رییس پژوهشکده مردمشناسی از پایان مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم افزاراطلس مردم‌نگاری کشورخبرداد .

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده «امروز»۲۱اردیبهشت ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس‌ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.

به گفته او، آنچه امروزه دررابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آنها است.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهمترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و تصریح کرد: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

بابک صدیقی مجری این طرح نیز در ادامه با بیان اینکه  پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی– بومی و آسان‌ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می‌آید گفت: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه پوشاک سنتی خراسان جنوبی و لزوم شناسایی آن به منظورثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به دست آمده در نرم افزاراطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرارگرفته است.

او افزود: روش تحقیق به صورت توصیفی بوده و در آن ازروش های کتابخانه ای، میدانی (مشاهده مستقیمو مصاحبه با اهالی روستاهای  انتخاب شده) نیز استفاده شده ا ست.

به گفته این پژوهشگر، در این پژوهش مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان‌های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفته است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مصر به خط مقاومت پيوست

مصر به خط مقاومت پیوست

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا:  نگاه راهبردی ایران به گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای، مصر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *