خانه / جشنواره / جایزه مصطفی(ص)

جایزه مصطفی(ص)

طبق اساسنامه جایزه مصطفی(ص) که در خرداد ماه ۱۳۹۱توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، این جایزه، جایزه عالی فناوری در جمهوری اسلامی ایران است.

محوریت اصلی جایزه، شناسایی و معرفی برترین های علم و فناوری جهان اسلام است که این امر از طریق ارزیابی طرح های علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصان برتر در سطح جهان اسلام صورت می گیرد. بر این اساس، ویژگی اصلی جایزه، افزایش سطح همکاری و هم افزایی در حوزه علوم و فناوری در سطح کشورهای اسلامی با تاکید بر فناوری پیشرفته است.

این امر از طریق اعلام فراخوان در جوامع علمی و فناوری کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد و پس از دریافت یا دعوت طرح‌های واجد شرایط، ارزیابی طرح‌های علمی و فناورانه در دستور کار قرار خواهد گرفت. بخش اصلی و مهم این برنامه اعطای جایزه است و در کنار برگزاری مراسم اصلی (اعطای جایزه)، برنامه‌های جانبی متعددی مانند برگزاری نمایشگاه دستاوردهای فناوری جهان اسلام، نشست‌های تخصصی، برنامه‌های فرهنگی و …، در قالب برنامه‌ای چندروزه، برگزار خواهد شد.

از موضوعات و رویکردهای کلان جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) می توان به کارآفرینی، رفع نیاز مردم و افزایش ثروت در جامعه اسلامی، معرفی جایزه به عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی در سطح جهان و نهادینهسازی تبیین اسلامی از علم و فناوری، فلسفه علوم و فناوری اشاره کرد.

دوره زمانی:دوره زمانی اعطای جایزه به صورت دو سالانه است و حداکثر به یک نفر شخص حقیقی (یا تیم محقق) به‌عنوان صاحب برترین طرح در هر یک از حوزه‌های تخصصی سه‌گانه جایزه اعطاء می شود.بعد از برگزاری چند دوره به تشخیص شورای سیاستگذاری، جایزه می تواند به صورت سالانه اعطا شود.

ارکان: 
ارکان جایزه عبارتند از: شورای سیاستگذاری و گروه های داوران است.

شورای سیاست گذاری: 
شورای سیاست گذاری جایزه، مسوولیت تصویب سیاست های کلان جایزه را به عهده دارد و اعضای آن عبارتند از: رییس شورا؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پنج نفر اعضای حقیقی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال انتخاب می شوند.

دبیر شورای سیاست‌گذاری: 
بر طبق اساسنامه تصویب‌شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس پارک فناوری پردیس به‌عنوان عضو و دبیر شورای سیاست‌گذاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم (ص) منصوب گردید.

مسئول برگزاری جایزه: 
براساس سند اجرایی جایزه پیامبر اعظم، پارک فناوری پردیس مسئولیت ایجاد دبیرخانه دائمی جایزه و برگزاری فرآیندهای اجرایی آن را عهده‌دار گردید. 

اعضای حقوقی ایرانی عبارتند از: 
وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس جامعه المصطفی العالمیه، رییس فرهنگستان علوم پزشکی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و روسای کمیسیون های آموزش و تحقیقات و بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی، رییس دانشگاه تهران و رییس دانشگاه صنعتی شریف هستند. بر این اساس، رییس پارک فناوری پردیس عضو و دبیر شورای سیاست گذاری و پارک فناوری پردیس دبیرخانه دائمی جایزه است.

اعضای حقوقی خارجی آن عبارتند از: 
دو نفر از روسای نهادهای اسلامی بین المللی که به عنوان اعضای حقوقی از بین روسای نهادهای بین المللی از جمله آکادمی علوم جهان اسلام، کمیته همکاری های علمی-فناوری سازمان همکاری های اسلامی (کامستک)، بانک توسعه اسلامی، سازمان آموزشی علمی و فرهنگی اسلامی(آیسسکو)، دو نفر از روسای مسلمان دانشگاه های معتبر جهان اسلام با پیشنهاد رییس شورای سیاست گذاری و تصویب اعضا برای مدت یک دوره انتخاب خواهند شد.

داوری: 
متناسب با هر یک از اولویت های علمی و فناوری جایزه، از یک گروه داوران ۷ نفره متشکل از متخصصان موضوع ار ایران و سایر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها استفاده خواهد شد.

نهادهای نامزدکننده: 
طبق ماده ۴ اساسنامه و ضوابط جایزه، امکان درخواست ثبت‌نام یا نامزدی مستقیم جهت ارائه طرح توسط متقاضیان و صاحبان طرح‌ها وجود ندارد. متقاضیان باید از طریق یکی از نهادهای نامزدکننده جایزه که در فهرستشان در سایت جایزه موجود است برای این امر اقدام نمایند.
زمان برگزاری مراسم: نظر به اینکه جایزه، مزین به نام پیامبر گرامی اسلام(ص) است و با توجه به اهداف جایزه، زمان برگزاری آن، مقارن با هفته وحدت(۱۲ الی ۱۷ ربیع الاول) است.

نوع و میزان جایزه: 
جایزه شامل تندیس، لوح تقدیر و هدیه ویژه است که به فرد برگزیده در هر کدام از اولویت های علمی و فناوری به صورت جداگانه تعلق می گیرد. میزان و نوع هدیه ویژه در هر دوره توسط شورای سیاست گذاری تعیین و اعلام می شود.

حوزه‌های علمی فناوری جایزه
– علوم وفناوری نانو (Nano Science & Technology)
– علوم و فناوری زیستی (Life Science)
– علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات (Information & Communication Technology) 
– طرح برتر مسلمان جهان: که به فرد (یا گروهی) اعطا می‌شود که در یک رشته خاص علمی و فناوری، طی دو سال منتهی به برگزاری جایزه، اقدام ویژه‌ و منحصربفردی در راستای پیشرفت علم در سطح جهان انجام داده باشد.
برای اطلاعات بیشتر به سایت جایزه مراجعه فرمایید.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

جهان برای ایران شد و آنها خبرندارند

L'Amérique est la 32ème province et l'Europe est la 33ème province de l'Iran et la langue officielle est le persan. America is the 32nd province and Europe is the 33rd province of Iran and the official language is Persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *