خانه / جشنواره / ایران قطب واکسن سازی در جهان

ایران قطب واکسن سازی در جهان

نمکی: ایران در ماه‌های آینده قطب واکسن سازی در جهان می‌شود/ آغاز واکسیناسیون کادر درمانی از روز سه‌شنبهزیر بهداشت گفت: ایران در ماه‌های آینده نزدیک و با تکیه بر دانش بومی، یکی از قطب‌های مهم جهان در واکسن‌سازی خواهد شد زیرا این راه گشوده شده است و در آینده بسیار نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را خواهیم داشت.

 

العالم ـ ایران ـ علمی

دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: همان‌طور که آینده کرونا روشن نیست آینده واکسن کرونا نیز روشن نیست و متخصصان نمی‌توانند بگویند واکسن کرونا چند درصد آینده را بیمه خواهد کرد و نخواهد گذاشت جهان در این ورطه بماند اما تنها راه چاره‌ای است که جهان باید به آن فکر کند.

وی افزود: سه راه را برای پوشش واکسیناسیون مردم سرزمین‌مان رفتیم، اول تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و بضاعت‌های موجود در کشور بود، دومین راه انتقال دانش فنی از بیرون از این مرزها با گروه‌ها و کشورهایی بود که رفتاری دوستانه‌تر از بقیه کشورها داشتند، انتقال دانش‌فنی از کوبا که در زمینه “هپاتیت ب” و “پنوموکوک” این تجربه را داشتیم و انتقال دانش فنی از روسیه که در بیوتکنولوژی سابقه درخشانی دارند یکی دیگر از مسیرهای ما بود، راه دیگر واردات واکسن کرونا بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: گروه‌های مختلفی با پلتفرم‌های مختلف کار واکسن کرونا را شروع کردند مجموعه برکت با موفقیت در حال ورود به فاز دوم کارآزمایی بالینی است که روش آن، یکی از علمی‌ترین و موثرترین روش‌هاست.

نمکی گفت: ۳۰ سال پیش مسئولیت بهداشت کشور را داشتم، انستیتو پاستور و رازی دو مرکز علمی، پژوهشی و تولیدی منطقه بودند، زمانی که ما واکسن می‌ساختیم کسی توانایی واکسن سازی در آسیا نداشت. یکی از نقاط مثبت بحث کووید۱۹ این بود که ما یکبار دیگر نهضت واکسن‌سازی در واکسن را راه بیندازیم. ایران در ماه‌های آینده نزدیک و با تکیه بر دانش بومی، یکی از قطب‌های مهم جهان در واکسن‌سازی خواهد شد زیرا این راه گشوده شده است در آینده بسیار نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را خواهیم داشت، روزی کووید۱۹ تمام می‌شود اما وقتی ما به یک زیرساخت قابل استناد رسیدیم، واکسنی که در رازی ساخته می‌شود اولین فرم واکسنی است که به این گونه در جهان ساخته می‌شود که مجموعه‌‌‌ای از فرم استنشاقی به عنوان دوز یادآور و فرم ریکامبیننت و پروتئین نوترکیب است و این قابلیت را دارد که در صورت جهش “پپتید” را بازطراحی کنیم‌ و بسیار کم‌عارضه است. فرم استنشاقی باعث می شود فرد قابلیت انتقال ویروس کرونا را از دست بدهد.

وزیر بهداشت گفت: این فراورده در آینده نزدیک پس از گذراندن فازهای کارآزمایس بالینی به عنوان گنجینه‌ای نفیس در داخل و خارج استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از قول‌هایی که داده بودیم این است که قبل ۲۲ بهمن واکسیناسیون کرونا را آغاز خواهیم کرد منابع مختلفی بررسی کردیم و سعی کردیم کم‌عارضه‌ترین واکسن را انتخاب کنیم، اگرچه برخی واکسن را به یک مسئله سیاسی برای تحت فشار قرار دادن برخی کشورها تبدیل کرده‌اند که با قطب‌های قدرت مشکل دارند اما ما واکسنی که انتخاب کردیم از سبد کووکس بود که واکسن‌های چینی و آسترازنکا بودند ما فکر کردیم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز برای گروه‌های آسیب پذیر کافی نیست برای همین از جاهای دیگر واکسن کرونا وارد خواهیم کرد، یکی از این واکسن‌ها واکسن روسی اسپوتنیک است، روزهای اول بر ما خیلی تاختند اما در طریقت ما کافری است رنجیدن، به همین دلیل صبوری کردیم و وقتی مشخص شد واکسن استرازنکا در گروه‌های بالای ۵۵ سال ایمنی کافی نمی‌دهد آمریکایی‌ها به صورت ترکیبی از این واکسن و واکسن اسپوتنیک استفاده کردند.

به گزارش تسنیم، نمکی با بیان این‌که پانزدهمین کشوری بودیم که تزریق واکسن کرونا را شروع کردیم، گفت: دو اصل را برای خرید واکسن دنبال کردیم یکی این‌که واکسن باید فاز سوم کارآزمایی بالینی را گذرانده باشد، کشورهای همسایه ما که حرف از واکسیناسیون زدند در فاز کارآزمایی بالینی بودند. دومین شرط این بود که حتما باید حداقل ۵ یا ۶ کشور معتبر این واکسن را ثبت و تزریق را شروع کرده باشند تا خیالمان راحت باشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: روز سه شنبه اولین گروه هدف ما (کادر درمان شاغل در آی‌سی‌یو) که در سند ملی واکسیناسیون کرونا در ستاد ملی کروناست، واکسیناسیون شروع خواهد شد. سپس به سراغ سایر گروه های آسیب‌پذیر شامل خانه های سالمندان را شروع خواهیم کرد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *