خانه / دارالقران / اسمی از روحانی و برجام نبرد! خاک برسر

اسمی از روحانی و برجام نبرد! خاک برسر

بایدن محورهای سیاست خارجی دولت خود را تشریح کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی برای تشریح سیاست خارجی خواستار آزادی مخالف غربگرای روسیه شد.

بایدن محورهای سیاست خارجی دولت خود را تشریح کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ساختمان وزارت خارجه این کشور به تشریح محورهای سیاست خارجی خود پرداخت.

رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: «طی دو هفته گذشته من برای احیای عادت همکاری و تقویت بازوهای ائتلاف دموکراتیک که طی چهار سال گذشته به دلیل غفلت آسیب دیده بودند با سران بسیاری از دوستان نزدیکمان شامل کانادا، مکزیک، انگلیس، آلمان، فرانسه، ناتو، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا صحبت کردم.»

او در ادامه به تشریح سیاست‌های دولتش درباره کشورهای مختلف پرداخت. رئیس‌جمهور آمریکا اشاره‌ای به سیاست خود در برخی موضوعات سیاست خارجی مانند ایران و توافق هسته‌ای برجام یا افغانستان نکرد.

یمن

رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی گفت که قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد. او با وجود این گفت که آمریکا به عربستان سعودی کمک خواهد کرد از «تمامیت ارضی» خودش دفاع کند. او مدعی شد عربستان سعودی با حملاتی از جانب نیروهای تحت حمایت ایران مواجه است.

او از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد کرد و گفت: «این جنگ باید به پایان برسد.» بایدن گفت: «حمایت آمریکا از عملیات‌های تهاجمی در یمن از جمله از فروش تسلیحات خاتمه خواهد  یافت.»

ادعای جو بایدن درباره جنگ یمن در حالی مطرح شده که حمایت‌های دولت آمریکا از حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در این کشور فقیر عربی از سال ۲۰۱۴  و زمانی که او معاون رئیس‌جمهور بود آغاز شد.

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۰ درصد جمعیت یمن نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

روسیه

درباره روسیه، جو بایدن مدعی شد دوران «تسامح آمریکا در برابر سیاست‌های تجاوزکارانه روسیه» اعم از دخالت در انتخابات آمریکا، حملات سایبری و مسموم کردن شهروندانش به پایان رسیده است.

بایدن گفت آمریکا برای افزایش دادن هزینه‌ها علیه روسیه و دفاع از منافع حیاتی آمریکا تردید نخواهد کرد. وی از مسکو خواست بدون قید و شرط و فوری، «الکسی ناوالنی»، مخالف غربگرای دولت ولادیمیر پوتین را آزاد کند.

چین

رئیس‌جمهور آمریکا از چین به عنوان «جدی‌ترین رقیب» یاد کرد و وعده داد واشنگتن در عرصه‌های مختلف اعم از حقوق بشر، مالکیت معنوی و سیاست‌های اقتصادی پکن را به چالش خواهد کشید. بایدن با وجود این در بخش دیگری از سخنانش گفت واشنگتن مایل به همکاری با این کشور است.

او گفت: «ما با تخلفات اقتصادی چین مقابله خواهیم کرد و حملات چین به حقوق بشر، مالکیت معنوی و حاکمیت جهانی را پس خواهیم زد.»

تنش‌ها میان چین و آمریکا به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به شدت تشدید شد. جنگ تجاری، اختلاف بر سر فعالیت رسانه‌ها، دستگیری یکی از مدیران هوواوی و شیوع ویروس کرونا برخی از مهم‌ترین حوزه‌های تنش میان دو طرف در این دوران بود.

میانمار

او در بخش دیگری از سخنانش گفت ارتش میانمار باید از قدرت کنار برود، زندانیان را آزاد کرده و از توسل به خشونت اجتناب کند.

جابجایی نیروها از آلمان

بایدن گفت «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا را مأمور بررسی وضعیت نیروهای آمریکا در دنیا کرده و در زمانی که این بررسی در جریان است هر گونه جابجایی نظامیان آمریکا از آلمان متوقف خواهد شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *