خانه / جشنواره / ترس شدید آمریکا از ایران

ترس شدید آمریکا از ایران

هشدار وزیر خارجه آمریکا: ایران می‌تواند طی چند هفته به مواد سلاح هسته‌ای دست یابد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا   –

در حالی که وزیر خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از کاهش فاصله زمانی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بار دیگر بر تمایل مشروط کشورش برای بازگشت به برجام خبر داده، سخنگوی وزارت خارجه ایران حضور آمریکا را در توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران، به رفع موثر تحریم‌ها مشروط کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه ‌آمریکایی ان‌بی‌سی هشدار داد که ایران ماه‌ها با تولید مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله داشته ولی اگر این کشور همچنان به رفع محدودیت‌های مندرج در توافق هسته‌ای ادامه دهد، این فاصله زمانی می‌تواند به «چند هفته» کاهش یابد.

آقای بلینکن گفت ایالات متحده تمایل دارد که به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد ولی این اقدام مشروط به این است که ایران به برجام بازگردد و به آن متعهد باشد و در عین حال با آمریکا و متحدانش برای رسیدن به یک توافق «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» که شامل سایر موارد است، همکاری کند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در مورد این که آیا آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در ایران، بخشی از موارد مورد اشاره‌اش برای توسعه توافق هسته‌ای با تهران است یا خیر، تاکید کرد که صرف نظر از هر توافقی، آمریکایی‌ها باید آزاد شوند و قصد ما این است که به هر طریقی از آزادی آنها اطمینان حاصل کنیم.

در مقابل، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه درباره بازگشت آمریکا به برجام گفت:‌«ما منتظر اقدام آمریکا هستیم. بازگشت آمریکا به برجام به صورت اتومات نیست، با یک امضا خارج شدند و با یک امضا نمی‌توانند وارد شوند.» به گفته آقای خطیب‌زاده، اقدام مورد انتظار ایران، رفع همه تحریم‌هایی است که بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ و بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق برجام وضع شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که ما باید زنجیره‌ای از آثار رفع تحریم‌ها را در کشور ببینیم؛ به طوری که نفت ایران قابل مبادله باشد و پول آن نیز به کشور بازگردد و گر نه یک امضا بر روی کاغذ کفایت نمی‌کند.

در همین حال، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه در واکنش به طرح برخی شروط برای انجام مذاکرات هسته‌ای تازه با ایران، اعلام کرد که این اتحادیه همچنان به برجام کنونی پایبند است و قاطعانه تاکید دارد که این توافق زنده بماند و حفظ شود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *