خانه / جشنواره / نقد هایی بر جنبش گولن رقیب جهانی اردوغان

نقد هایی بر جنبش گولن رقیب جهانی اردوغان

اردوغان و گولن

 هرچند شخص فتح الله گولن تلاش دارد تا جنبش خود را غیر سیاسی معرفی کند ولی به نظر می رسد که تمامی فعالیت های او از تربیت نسل جوان در کشورهای متعدد گرفته تا دیدگاه جهان گرایی وی جنبه کاملا سیاسی دارند.

سرویس جهان مشرق«فتح الله گولن» رهبر جریان موسوم به «جنبش گولن»  از جمله پیشوایان پرکار و تقریبا نام آشنای «جریان نورجی ها» در جهان کنونی محسوب می شود که در اکثر کشورهای جهان فعالیت دارد.

نورجی ها:

نورجی ها از «شیخ سعید نورجی» معروف به «بدیع الزمان» که هم عصر آتاتورک بود،پیروی می کنند. رساله نور مهم ترین اثر مذهبی این گروه است که مبین اصول اساسی آن نیز می باشد.نورجی ها علاقه ای به مشارکت در امور سیاسی از خود نشان نداده و در بین خود دارای درجاتی چون دوست، برادر و طلبه می باشند. روزنامه «ینی آسیا» از انتشارات این طریقت است که پس از توقیف در ۱۹۸۰ اکنون به نام «ینی نسیل» (نسل نو)منتشر می شود. این طریقت ارتش، آموزش و پرورش و سازمانهای امنیتی را مناسب ترین جا برای تبلیغ عقاید خود می داند.

فتح الله یکی از رهبران نورجی هاست که از عناصر موثر در خارج از ترکیه نیز محسوب می شود.نامبرده (گولن) از قدرت مالی فراوانی برخورداربوده و بخش مهمی از آموزش های مدارس و دانشگاه ها  ،توسط وی هدایت می شود؛به گونه ای تنها یک هزار مدرسه را در ترکیه و کشورهای آسیای مرکزی اداره می کند.

مجموع فعالیت های جنبش فتح الله گولن را می توان به صورت زیر تشریح کرد:

جهان گرایی:

مهم ترین آرمانشهر و هدف گولن جهان گرایی و گسترش حوزه های نفوذ خود در کل جهان است. به همین دلیل ایشان هواداران خود را به فعالیت در کل عالم تشویق و در این راستا سرمایه گذاری می کند. امروزه جنبش گولن در اکثر کشورهای جهان فعالیت داشته و در راستای آرمان های رهبر خود تلاش می کند. لازم به ذکر است که فعالیت های گولن در کل عالم به قدری گسترده است که رئیس دیوان عالی ترکیه (Ankara . D.G.M) از این امر احساس خطر کرده و شکایت نامه ای علیه فعالیت های جهانی او تنظیم می نماید.

آموزش محوری:

از ویژگی های بارز جنبش گولن می توان به آموزش محوری آن اشاره کرد. در این جریان فعالیت های آموزشی و دانشگاهی بسیار مهم و اساسی محسوب می شود؛ به گونه ای مدارس و دانشگاه های گولن در اکثر کشورهای دنیا به فعالیت مشغولند.این اقدامات به قدری گسترده است که حتی  در شکایت نامه رئیس دیوان عالی ترکیه از گولن به آن اشاره شده است.در این شکایت نامه آماده است:

«… گروه گولن از سال ۱۹۹۲ میلادی تا امروز، در ۵۴ کشور، از جمله آذربایجان ، افغانستان ، قزاقستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، روسیه ، مغولستان ، پاکستان ، هندوستان ، چین ، تایلند ، کره ، کامبوج ، اندونزی ، فلیپین ، مجارستان ، رومانی ، بلغارستان ، آلبانی ، آلمان ، انگلستان ، آفریقای جنوبی ، مغرب ، اکراین ، استرالیا ،  ۶ دانشگاه و کالج، ۲۳۶ دبیرستان، ۲ مدرسه راهنمایی، ۸ مدرسه زبان و مرکز کامپیوتری، ۶ مرکز پیش دانشگاهی ، و ۲۱ خوابگاه طلاب و ۲۷۹ موسسه علمی را تاسیس کرده و برای این مدارس و موسسات ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است…». البته این موارد تنها بخشی از فعالیت های آموزشی گولن در دنیاست. درواقع گولن بسیار مایل است تا با گسترش مدارس خود در کل جهان، تربیت نسل جوان  کشورها را در دست گرفته و آنها برا اساس دیدگاه های خود تربیت کند.وی بسیار علاقه مند است تا در کشورهای مختلف شاهد نخبگانی باشد که همگی آموزش یافته مکتبش و هم راستا با افکار او باشند.»

وجه جذاب و شگفت انگیز این امپراطوری بزرگ آموزشی این است که گسست میان دو عرصه «اسلامی» و «سکولار» را تا حدود زیادی ترمیم می نماید.

در همین راستا  و  پس از پایان جنگ سرد میان دو بلوک شرق و غرب شاگردان وهواداران گولنبیش از پیش بر دامنه فعالیت های آموزشی خود در کشورهای مختلف از تانزانیا گرفته تا چینافزودند و تلاش کردند تا امپراطوری آموزشی عظیمی را پایه گذاری نمایند؛ چراکه اعتقاد داشتند، آموزش مقدمه تمامی وظایف دیگر است. البته این برای نخستین بار بود که یک گروه اسلامی نظام آموزشی خود را با موفقیت به خارج از مرزها صادر می کرد. وجه جذاب و شگفت انگیز این امپراطوری بزرگ آموزشی این بود که گسست میان دو عرصه «اسلامی» و «سکولار» را تا حدود زیادی ترمیم می نمود.

سلطنت اقتصادی در جهان:

فعالیت های اقتصادی گولن که از شرق ترکیه استارت خورد، از چنان گستردگی و حجمی برخوردار است که می توان آن را جزئی از اقتصاد لاینفک جهان به شمار آورد. در آراء گولن فعالیت های اقتصادی به قدری مهم است که اندیشمندان او را از حامیان اصلی سرمایه داری به شمار می آورند. از جمله مهم ترین نهادهای اقتصادی وابسته به گولن می توان به انجمن بازرگانان مستقلاشاره کرد که با اتکا مستقیم به آراء گولن تاسیس شده و در راستای همبستگی اسلام و سرمایه داری فعالیت می کند. مشروح فعالیت های جنبش گولن در گزارش موسسه اروپا ESI که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده قابل  مشاهده است. امروزه فعالیت های اقتصادی جنبش گولن به قدری گسترده است که تصور این جنبش بدون فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری های خارجی محال است.در همین راستا می توان به « بانک آسیا فایننس» اشاره کرد که با هدف جذب پول برای سرمایه گذاری در کشورهای حوزه فعالیت گولن تاسسی شده و در این مسیر گام های بلندی برداشته است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

200هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

۱۵۰هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

۲۰۰هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *