خانه / جشنواره / تلاش ما این است که چابهار را به زاهدان متصل کنیم.

تلاش ما این است که چابهار را به زاهدان متصل کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که عصر دوشنبه و در چارچوب دستورالعمل های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، با شمار معدودی از خبرنگاران برگزار شد، تاکید کرد که  دولت وقت پرداختن به حاشیه سازی ها را ندارد و وقت این دولت تا روز آخر به ارائه خدمت به مردم اختصاص دارد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گذشت هفت سال و چند ماه از دولت تدبیر و امید و فرصت باقیمانده هفت ماهه تا پایان این دولت، گفت: بار مسوولیت اداره کشور در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش این دولت گذاشته شد و با توجه به همزمانی جنگ اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، سخت ترین روزها و ماههایی است که بر مردم عزیز کشور ما می گذرد و دولت در سخت ترین شرایط بار مسوولیت را برای اداره کشور بر دوش دارد.

دکتر روحانی در گزارشی چند دقیقه ای از دوران بیش از هفت ساله مسوولیت ریاست جمهوری، ضمن تقسیم این دوره به دو بخش دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی و دوران جنگ تحمیلی اقتصادی، اظهارداشت: در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم؛ در شرایطی که رشد اقتصادی کشور منهای ۷.۷ و تورم بالای ۳۰ درصد بود که بعد از جنگ سابقه ندارد که آغاز دولتی با رکود تورمی شروع شده باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:  در اولین سال دولت یعنی سال ۹۳ به رشد مثبت اقتصادی رسیدیم و تورم را به حدود ۱۵درصد کاهش دادیم و در سالهای بعد، رشد اقتصادی کشور علیرغم اینکه در بدترین شرایط درآمد نفتی قرار گرفتیم، روند افزایشی یافت.

دکتر روحانی افزود: درآمد نفتی کشور قبل از دولت یازدهم، سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده  که این رقم در دوران دولت ما در بهترین شرایط مساوی با بدترین شرایط فعالین دولت قبل یعنی سال ۹۱ بود. به طور متوسط در سالهای ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶  یعنی سالهایی که درآمد نفتی ما خوب بود، درآمد نفتی ما به طور متوسط حدود ۵۲ میلیارد دلار بود.

رئیس جمهور گفت: باوجودی که در سال ۹۳ کمترین درآمد نفتی را داشتیم و در بعضی‌ ماهها قیمت هر بشکه نفت به کمتر از ۳۰ دلار رسید اما در عین حال در طول هفت سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در سالهای ۹۴، ۹۵ و ۹۶ بود و متوسط تورم در این سه سال به حدود ۱۱ درصد رسید که این رقم در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشت که کشور در سه سال متوالی تورم متوسط آن حدود ۱۱درصد باشد و بیش از دو سال تورم تک رقمی داشتیم یعنی از  اواخر سال ۹۴ تورم تک رقمی شد و در سالهای ۹۵ و ۹۶ تورم تک رقمی باقی ماند تا اینکه وارد مرحله بعدی یعنی شرایط جنگ اقتصادی شدیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه ایران در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را در عرصه جهانی داشت، اظهارداشت: در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها آنچه به مردم وعده دادیم عمل کردیم، وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم ها از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان بود.

رئیس جمهور افزود:  حق هسته‌ای را به عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران تثبیت کردیم، فعالیت هسته ای ما قانونی بود اما از سال ۹۴ به بعد فعالیت هسته‌ای ما قانونی شد. آنها تا آن زمان فعالیت های ما را در چارچوب مقررات شورای امنیت غیرقانونی می‌دانستند اما این حق هسته‌ای را برای مردم ایران قانونی کردیم، کشور را از  pmd  و از شرایط سخت آژانس رها نموده و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بوده یعنی سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود هم از تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم.

وی اظهارداشت: در گندم و تا حدی در شکر و برنج به خودکفایی نزدیک شدیم و در عرصه گاز، بنزین و گازوئیل که قبلا واردکننده بودیم، به خودکفایی رسیدیم. برای اولین بار در دولت یازدهم و دوازدهم و البته در دولت دوازدهم محصول گاز و تولید گاز شیرین ما در کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز رسید، یعنی از اندکی بیش از ۶۰۰  میلیون به یک میلیارد رساندیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در حوزه‌های مشترک گاز و نفت توانستیم پیشرفت‌های قابل توجه داشته باشیم، گفت: در حوزه مشترک گاز به اندازه شریک‌مان یعنی قطر و در تولید گاز از قطر جلو زدیم، در نفت در میدان مشترک با عراق از اندکی بیش از ۷۰ هزار بشکه در روز به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیدیم و در این زمینه هم در میدان مشترک توانستیم مردم را به حقوق حقه‌شان برسانیم.

رئیس جمهور با تشریح دستاوردهای ایران اسلامی در دولت تدبیر و امید در حوزه کشاورزی اظهارداشت: در کنار برنامه های گسترده مکانیزه کردن کشاورزی ، میزان محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۲۳هزار میلیون تن رسیده که این رقم تا آخر این دولت به ۱۳۰هزار میلیون تن خواهد رسید.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه تلفات برق را به تک رقمی رسانده ایم، گفت: تولید برق ما از متوسط دولت‌های قبل بیشتر است، در هر سال به طور متوسط ۲هزار مگاوات به میزان تولید برق اضافه کردیم. تولید فولاد در این دولت دو برابر شده و در آلومینیوم ۷۰ درصد بر میزان تولید کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی در جهش دوم این بخش، تولید محصولات پتروشیمی دو برابر شده است.

وی افزود: افتتاح‌های بسیار مهم در همین سال علیرغم شرایط کرونایی داشتیم و افتتاح‌های مهمی نیز تا پایان این دولت خواهیم داشت. خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و رسانه‌ها دستاوردهای این دولت را به رغم جنگ اقتصادی دشمنان، با دیگر دولت ها مقایسه کنند. بی تردید با توجه به شرایطی که داشتیم می‌‌توانیم کاملا به یک نقطه‌ای برسیم که دولت نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کند.

رئیس جمهور در ادامه به تشریح دستاوردهای دولت در زمینه مسائل اجتماعی پرداخت و گفت: بزرگترین کار دولت طرح تحول سلامت بود که در چارچوب آن تخت های بیمارستانی را در مقایسه با آنچه که قبل از دولت یازدهم بود،  ۲ برابر نمودیم و بیمه سلامت مردم را همگانی کردیم و در مجموع در بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات اجتماعی قدم‌های بسیار مهمی برداشتیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دولت الکترونیک به معنی واقعی کلمه در این دولت محقق شد، افزود: خدمات الکترونیک را از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رساندیم. شمار شرکت‌های دانش‌بنیان به ۵ هزار رسیده و و این دولت کار عظیم و بزرگی در شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است.

رئیس جمهور گفت: در عرصه سیاست خارجی نیز اقدامات دیپلماتیک بسیار مؤثری انجام گرفت. امسال علاوه بر جنگ اقتصادی با کرونا هم مواجه شدیم اما دولت در باقیمانده فعالیتش تلاش می کند طرح‌های نیمه تمام بویژه طرحهای مهم را تکمیل و در اختیار مردم قرار دهد.

دکتر روحانی با بیان اینکه تا پایان این دولت بهره برداری از طرح‌های مهم ریلی آغاز می شود، اظهارداشت: یکی از افتخارات این دولت تحول در حمل و نقل ریلی از جمله واگن‌سازی،  لوکوموتیوسازی و تولید خطوط ریلی است. استان های استان همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را به خطوط ریلی در گیلان و کاسپین را به رشت متصل خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: تلاش ما این است که چابهار را به زاهدان متصل کنیم. تا پایان امسال چابهار به ایرانشهر و زاهدان و یکی از شهرهایی که مدنظر ما است متصل خواهد شد و مابقی خط ریلی را هم تلاش می کنیم تا پایان این دولت تکمیل کنیم.

دکتر روحانی گفت: یکی از طرح‌های مهمی که در زمینه بزرگراه و راه‌های آزادراهی داریم، اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد و یکی از مهم‌ترین آزادراه‌های مهم کشور است.

رئیس جمهور اظهارداشت: یکی از طرحهای بسیار مهم نیز طرح گوره به جاسک  به عنوان یک طرح استراتژیک است که نفت را از خلیج فارس به دریای عمان برای صادرات می‌آوریم. این طرح استراتژیک تا پایان دولت افتتاح خواهد شد و یک بخشی از آن نیز اوایل سال آینده افتتاح می شود.

دکتر روحانی به طرحهای دولت در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: طرح بسیار مهم احیاء دریاچه ارومیه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و تونلی که باید آب‌ها را به دریاچه ارومیه متصل کند، چند کیلومتری باقیمانده که احتمالاً بهمن و اسفند به اتمام خواهد رسید و همه تلاش ما این است که طرح‌های مهمی که داریم، تا پایان این دولت به اتمام برسانیم.

رئیس جمهور به تقدیم لایحه بودجه در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: لوایح مهم ما در مجلس متأسفانه هم در مجلس دهم و هم در مجلس یازدهم تاکنون به تصویب نرسیده است و امیدواریم در این مجلس به تصویب برسد.

دکتر روحانی اظهارداشت: لایحه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد، ۳ لایحه مادر و بسیار مهم است که در مجلس قبلی تقدیم شد و امیدواریم در این مجلس به نتیجه برسد.

رئیس جمهور اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ را کار بزرگ پیش رو دولت دانست و گفت: امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و با یک رقابت بسیار خوبی برگزار شود.

وی در ادامه به موضوع شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در بحث کرونا یک مدیریت متناسبی را از اول آغاز کردیم و جزو کشورهایی هستیم که به طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم گذاشتیم و شما می‌دانید که در این زمینه همه کشورها این کار را نکردند.

دکتر روحانی تصریح کرد: همه تلاش ما این است که موج سوم را امروز کنترل کنیم، تلاش بعدی ما این است که وارد موج چهارم کرونا نشویم و مسأله تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون در یک زمان نزدیک چه با خرید و چه با تولید واکسن در داخل است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم در این مدت بتوانیم به اهدافی که داریم، دست پیدا کنیم، گفت: به همین دلیل وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم، بسیاری از حرف‌ها زده می‌شود و پاسخ ندادن ما دال بر جواب نداشتن ما و یا ضعف نیست بلکه بخاطر این است که فرصت نداریم.

دکتر روحانی تاکید کرد: فرصت دولت برای این است که تا روز آخر به مردم خدمت کند و خدمات ارائه نماید و یکی از آن خدماتی که دولت به شدت دنبال می‌کند، شکستن تحریم است و بسیار امیدوار است که در این زمینه گام‌های خوبی بردارد به این دلیل که جنگ اقتصادی ترامپ شکست خورده و این را همه دنیا معترف هستند که این جنگ با شکست مواجه شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه دنیا به آمریکا فشار می‌آورند تا به برجام برگردد و فعال شود، اظهارداشت: یکی از خدمات دولت دوازدهم که در یک زمانی اگر لازم شد برای مردم توضیح می‌دهم این بود که با همه توان نگذاشت، برجام نابود شود. هدف اصلی‌ ترامپ نابودی برجام بود که ناموفق بود و البته در داخل هم عده‌ای دنبال این بودند که برجام را از بین ببرند.

دکتر روحانی گفت: ما همه تلاشمان را انجام دادیم تا برجام زنده بماند تا به موقع مناسب، دو مرتبه برجام نقش خودش را در کشور بتواند ایفا کند. در برجام به حقوق‌مان دست یافتیم و البته مقصود این نیست که مذاکرات و توافقی که انجام شده، بی‌نقص است؛ بی‌نقص فقط خداست و همه چیز در دنیا نقص و عیب و ایراد و اشکال دارد و ممکن است در این توافق هم ایراد و اشکالاتی باشد اما به طور نسبی یک توافق بسیار مهم تاریخی بوده و در تاریخ ایران حتماً بی‌سابقه است و در تاریخ منطقه نیز سراغ ندارم که یک کشور با ۶ کشور بزرگ بتواند مذاکره کند و در شرایط تحریم، موفقیت به دست بیاورد.

رئیس جمهور اظهارداشت: عده‌ای می‌خواستند برجام را نابود کنند تا برجامی نباشد اما ما آن را حفظ کردیم و همین برجام با دست و پای شکسته روبروی ترامپ در سازمان ملل ایستاد و ۳ بار آمریکا و ترامپ را مفتضح کرد و یکی از اهداف ما این است که به اهداف‌مان در زمینه هسته‌ای و حقوق مردم دست یابیم.

دکتر روحانی در ادامه به موضوع پایان تحریم ها اشاره کرد و گفت: پایان تحریم بدان معنا است که مردم به یکی از حقوق حقه خودشان دست یافتند و پایان تحریم از طرف آمریکا به این معنا است که تروریزم اقتصادی و جنایت متوقف شده است و جنایتکار اگر روند جنایتش را متوقف کرد، منتی بر سر طرف مقابل که علیه او جنایت مرتکب شده، ندارد اما آن کس که مورد هجمه قرار گرفته، اگر یک ساعت و یک روز زودتر به حقش برسد، این حق طبیعی‌اش است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نخواهد گذاشت عده‌ای بخواهند پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، اظهارداشت: عده‌ای هستند می‌خواهند پایان تحریم را به تأخیر بیندازند، ما یک دقیقه و یک ساعت هم به این رضایت نخواهیم داد و در برابر آنها خواهیم ایستاد، تحریم باید بشکند و این حق مردم است. آمریکا باید به تعهداتی که قبلاً انجام داده، برگردد و همانطور که قبلاً گفتیم اگر همه به تعهدات کامل برگردند ما نیز به تعهدات کامل‌مان برخواهیم گشت.

دکتر روحانی در ادامه به پرسش های خبرنگاران حاضر در این نشست خبری پاسخ داد.

متن پاسخ های رئیس جمهور به پرسش های خبرنگاران به این شرح است:

سوال شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران: جنابعالی اول مرداد در مورد افزایش نظارت بر کنترل بازار و مهار گرانی‌ها گران‌فروشی‌ها تاکید کردید و دستور دادید، بعد هم چند بار دیگر از جمله در جلسه دیروز همین تاکید را داشتید، با این وجود مردم شاهد نوسانات قیمت کالاها در بازار هستند، چرا بعد از شش ماه از دستور شما اثر محسوسی دیده نمی شود و مشکل همچنان وجود دارد؟

رئیس جمهور: اینکه مردم در زندگی و در تامین کالاهای مورد نیاز روزمره خود دچار مشکل هستند، حرف کاملا درست است. مردم عزیز باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا در هشت ماهه اول حدود ۱۹درصد و نزدیک به ۲۰درصد تقریبا درآمد صادرات غیرنفتی کاهش یافت. این موضوع اول است.

موضوع دوم، به خاطر اینکه منابع ارزی کشور در کشورهای خارج در بسیاری از موارد با مشکل برداشت مواجه است که رئیس بانک مرکزی درباره حتی کرونا هم توضیح دادند که می‌خواهیم از یک منبعی پولی را برداشت کنیم ولی دچار مشکل هستیم ولو برای یک مقدار کم برای تهیه واکسن و این مشکل دوم است. به این دلیل برخی از کالاهایی که گران شد بر مبنای این بوده که نهاده‌های دامی که به موقع می‌بایست وارد شود با تاخیر مواجه شد و این باعث شد که برخی از کالاها گران شد.

اینکه تحریم و جنگ اقتصادی چقدر موثر است و مدیریت چقدر موثر است؟ الان نمی‌خواهم درباره این درصدها بحث کنم چون بی‌حساب و کتاب است و هر کسی یک عددی را می‌گوید، یکی می‌گوید ۸۰ درصد یکی می‌گوید ۷۰درصد و یکی می‌گوید ۵۰ درصد، اینها همه بی حساب و کتاب است.

اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند باید ببیند که درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ ، ۱۱۹ میلیارد دلار بوده ولی در سال گذشته اگر آن ۱۰۰ تا را هم از ۱۱۹ میلیارد دلار برداریم، باز هم کمتر می‌شود لذا باید شرایط کشور را در نظر بگیریم. در عین حال در سال ۹۱ بحران در کالاهای اساسی و صف‌های طولانی وجود داشت اما امروز صف طولانی و کمبود کالا نداریم، البته مشکل گرانی کالا وجود دارد و یک بخش این گرانی به جنگ اقتصادی مربوط می‌شود و بخشی هم به مدیریت غیرصحیح و عدم برخورد قاطع با متخلفین مربوط می‌شود ، یعنی این هر سه با هم است.

در بعضی از موارد مدیریت اشکال داشته، در بعضی از موارد به خاطر جنگ اقتصادی به موقع نهاده وارد کشور نشده و با تاخیر وارد کشور شده است و در بعضی از موارد هم تنبیهات و برخورد با آنهایی که کالاها را احتکار کردند و به موقع در اختیار نگذاشتند، انجام نشده است و این هر سه دست به دست هم داده است.

یکی از مصوبات بسیار مهم در رابطه با دولت الکترونیک که در هفته‌های گذشته به ۱۳۹۹.۹.۹ معروف شد مربوط به سامانه جامع تجارت بود، سامانه جامع تجارت را راه‌اندازی کردیم و ببینید آنهایی که به هر دری متوسل می‌شوند که این سامانه کامل اجرا نشود، چکار می‌کنند. دادگاه‌های مختلف و شکایت‌های مختلف انجام می شود تا انبارها فاش نشود و مردم به حقوق خود دست پیدا نکنند. انشاءالله این سامانه تجارت را به خوبی پیش خواهیم برد، مرحله دوم و سوم آن را هم انجام خواهیم داد تا کامل کنیم.

این سامانه تجارت اگر درست و کامل شود که الان بخش بزرگی، ۷۰ درصد این سامانه راه افتاده و بقیه آن هم در دی ماه و بخش بعدی آن در اسفند ماه راه می‌افتد. برای اینکه بدانیم کالا از کجا آمده، چه وقت وارد کشور شده و در کدام انبار است تا بتوانیم اینها را کنترل کنیم و این  بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بنابراین تلاش دولت بر این است که قیمت‌ها در حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد. در چند کالا نوسان‌‌های بسیار شدیدی داشتیم که آن کالاها همان‌هایی است که می‌بایست نهاده‌های لازم را در زمان مشخص دریافت می‌کردند البته اشکالات مدیریتی هم در این زمینه وجود دارد که منکر آن نیستم و به همین دلیل هم به وزرا و مسوولین مربوطه هم تذکر شفاهی و کتبی دادم و هم دنبال می‌کنم که انشاءالله این مشکلات کمتر شود. پیش‌بینی من این است که در ماههای آینده شرایط باثبات‌تر و بهتری خواهیم داشت.

سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم: شما فرمودید که اگر طرف مقابل به تعهدات‌اش برگردد ما هم برمی‌گردیم، سوال ما درباره شیوه اجبار طرف مقابل برای اجرای تعهداتش است، طرح مجلس که اخیراً تصویب شد و شما به آن اشاره کردید به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند مؤثر و مفید باشد ضمن اینکه این مسأله هم‌اکنون قانون است و جنابعالی بارها بر اجرای قانون تأکید کردید و ان‌شاء الله آن را عملیاتی خواهید کرد.

کارشناسان معتقدند تأثیر این طرح برای اعمال فشار به طرف غربی برای لغو تحریم‌ها بستگی به اجرای دقیق و مؤثر آن توسط دولت دارد و اگر دولت با آن به صورت سمبلیک برخورد کند و آن را سهل بگیرد نه تنها تحریمی برداشته نمی‌شود و شاید حفظ و یا تشدید شود، جناب آقای دکتر روحانی حضرتعالی بارها گفته اید که دوست دارید تحریم‌ها ترک بردارد و همچنین دولت شما تجربه‌های بسیاری دارد که طرف مقابل نه در مقابل لبخندها بلکه در مقابل قدرت ملت ایران کرنش می‌کند، دولت در اجرای این قانون چقدر جدی خواهد بود و این قول را به مردم می‌دهید که به قانون مجلس عمل خواهید کرد یا خیر؟

رئیس جمهور: البته قبلاً دولت موضع‌ خود را نسبت به این قانون اعلام کرده است. این قانون را مفید نمی‌داند و قبل از اینکه به تصویب نهایی برسد نظرم را صریحاً اعلام کردم. این نظر شخص من نیست و در دولت اتفاق‌ آراء وجود دارد. دولت به اتفاق آراء این قانون را برای کشور مفید نمی‌داند.

اینکه به طرف مقابل فشار بیاوریم، همه اقدامات را سال گذشته انجام دادیم یعنی همه مراحل تعهدات‌مان را در ۵ مرحله یکی پس از دیگری کنار گذاشتیم، به وزرای مربوطه و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین‌نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند. امیدوارم تا پایان این هفته و احتمالاً در چهارشنبه و یا یکشنبه آینده در دولت مطرح و آیین‌نامه‌اش تصویب شود و وقتی تصویب شد در چارچوب آیین‌نامه اجرا خواهد شد تفسیری که ما از این قانون برای اجرا داریم و آیین‌نامه‌اش را بر همان مبنا خواهیم نوشت در چارچوب آن عنوان است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم را بردارد، نه قانونی که تحریم را تأخیر بیندازد.

بعید می‌دانم نمایندگان مجلس دنبال این باشند آنها هم آنچه که بیان کردند این بوده که تحریم زودتر شکسته شود، البته عامل اصلی‌ شکستن تحریم مقاومت ملت ایران است جای هیچ تردیدی نیست اگر مردم ما در این ۳ سال این همه مشکلات را تحمل نمی‌کردند، قطعاً باعث خوشحالی دولت ترامپ بوده و آنها همین را می‌خواستند که مردم ما تحمل نکنند به این معنا که مردم ما در برابر بیگانه تسلیم شوند.

آنچه باعث موفقیت و پیروزی ما شده مقاومت و ایستادگی و صبر مردم بوده است و اگر هر روزی تحریم را بشکنیم کاری است که مردم انجام دادند و ما به نمایندگی از طرف مردم این کار را انجام دادیم.

امیدوارم همه ما، یعنی دولت، مجلس و همه قوا دست به دست هم دهیم، شکستن تحریم، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق مردم ایران است و همه آنهایی که تحریم ناروا علیه ملت ما شده و تضییع حقوق مردم ماست امیدوارم دولت و مجلس با کمک همدیگر هر چه سریع‌تر اجرا کنند آن ثمر و نتیجه‌ای که در سایه مقاومت و ایستادگی مردم حاصل شده است، ان‌شاء الله.

روزنامه ایران: آقای رئیس جمهور، شما و معاون پارلمانی، پیش‌تر تأکید کردید که لوایح دولت در مجلس بررسی شود، نکته قابل توجه اینکه مجلسی‌ها بدون توجه به این لوایح اغلب موازی‌کاری می‌کنند و مشخصاً طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را آماده کردند و همچنین گفته شده طرح مدیریت تعارض منافع هم در دست تهیه است. این در حالی است که دولت در این ۲ مورد لایحه دارد و همینطور در مورد شفافیت. با این وجود مجلسی‌ها مدعی هستند که لوایح ارسالی دولت معطوف به حل مشکلات مردم نیست. پاسخ و موضع شما در این زمینه چیست؟

رئیس جمهور: دولت یک لایحه بسیار مهم درباره انتخابات به مجلس فرستاده است. متأسفانه آن لایحه اصلاً در دستور کار قرار نگرفت. لایحه دولت درباره انتخابات، لایحه جامع انتخابات لایحه بسیار خوبی است که ماه‌ها در دولت برای آن تلاش و زحمت کشیده شد و در جلسات متعدد بحث شد تا این لایحه به تصویب برسد. متأسفانه مجلس قبلی آن را کنار گذاشت. در همین مجلس، لوایحی که در مجلس قبلی تصویب نشده بود دوباره برای مجلس فرستادیم، اما متأسفانه هیچ‌کدام امروز در دستور کار نیست. مبارزه با فساد اولویت مردم است، شفافیت اولویت مردم است و تعارض منافع؛ این ۳ لایحه مادر و مهم، اولویت مردم است. مجلس متأسفانه به طرح‌های خودش اهمیت می‌دهد، به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد که این به نفع ما و کشور نیست.

دولت یک بدنه کارشناسی عظیم و بزرگی دارد. این بدنه کارشناسی را نمی‌شود با کمیسیون‌های مجلس مقایسه کرد. یا مثلاً مجلس مرکز پژوهش دارد که یک عده کارشناس در آن مشغول فعالیت هستند اما اینها قابل مقایسه با کار دولت نیست.

دولت مجموعه کارشناسی عظیم و بزرگی را در کنار خودش دارد. لایحه‌ای که تهیه می‌شود، پخته است، بررسی شده است. طبق قانون اساسی مجلس می‌تواند طرح داشته باشد، ولی اصل داستان لایحه است. لوایح باید اصل باشد. مواردی هم که مجلس لازم می‌داند به صورت طرح تهیه می‌کند. عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و پشت سر هم به طرح‌های نمایندگان رسیدگی کردن که نمی‌تواند خیلی مفید باشد. اینجا بحث مجلس و دولت مطرح نیست، بحث این است که چه چیزی به نفع مردم است. الان سوالی که صدا و سیما در آغاز این جلسه مطرح کرد، مسأله گرانی بود که در بعضی جنس‌ها بی‌ثباتی است، برای اینکه در دولت وزیری که حامی مصرف‌کننده باشد، نداریم.

یا وزیر صنعت داریم که دنبال صنعت است، یا وزیر کشاورزی داریم که دنبال کشاورزی است. وزیری نداریم حامی مصرف‌کننده و مردم باشد. در مجلس قبلی پیشنهاد دادیم، وزارت بازرگانی تشکیل شود. با دو فوریت آن لایحه را در دولت یازدهم دادیم. آن مجلس تصویب نکرد و در نهایت در روزهای آخر تصویب کرد که یک جمله آن ایراد داشت. این جمله را مجلس یازدهم می‌توانست در یک جلسه اصلاح کند، اما متأسفانه رفت در بایگانی، یعنی کاری که در ۲ دقیقه می‌شود انجام داد تا وزارت بازرگانی تشکیل شود. موضوع وزارت بازرگانی را اولین بار که در دولت یازدهم با هیأت دولت خدمت مقام معظم رهبری رفتیم، ایشان این اشکال را مطرح کرد.

ایشان در جلسه خطاب به وزرا و هیأت دولت گفتند ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند. صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی. ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می کند.

خود مقام معظم رهبری در جلسه هیأت دولت که خدمت ایشان بودیم، اشکال کردند. بعد رفتیم لایحه را تهیه کردیم و به مجلس فرستادیم. می‌خواهم بگویم یکسری امور است که واقعاً به نفع مردم است که ما و مجلس کنار هم باشیم.

بعضی‌ها فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است. دولت هم نماینده مردم است. مردم هستند که پای صندوق آمدند و دولت و رئیس جمهور را انتخاب کردند. چه کسی به وزرا رأی اعتماد داده است؟ همین مجلس رأی اعتماد به آنها داده است.

آنها هم نماینده مردم هستند ما هم نماینده مردم هستیم. فرقی نمی‌کند. این وکیل‌الدوله از آن حرف‌های بی‌معنای دنیای امروز است.

بله یک زمانی، زمان رژیم گذشته مفهوم داشت. آن وقتی که دولت کاری به مردم نداشت. البته آن وقت مجلس هم کاری به مردم نداشت جز یکی دو مجلس اول که انتخاباتی بود. الان که همه چیز در اختیار مردم است، هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کند. بنابراین باید همدیگر را یاری کنیم در آنچه که به نفع مردم است. هر طرحی هم که نماینده‌ها بدهند اگر به نفع مردم باشد و اصلاح امور جامعه باشد و اگر به کمک مردم باشد، حتماً حمایت می‌کنیم و پشت سر آن هستیم.

حتی همین طرحی که نماینده‌ها دادند برای مسأله هسته‌ای که مخالفیم، ولی چون مجلس تصویب کرده و شورای نگهبان تأیید کرده، علیرغم اینکه مخالفیم، ولی چون تصویب شده داریم آیین‌نامه اجرایی آن را می‌نویسیم. بنابراین باید همدیگر را در اموری که به منافع ملی و همه مردم مربوط می‌شود یاری و کمک کنیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مدیر عامل صندوق توسعه و احیا

🔻معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با میراث‌آریا:   ⭕تسهیلات ویژه و برگزاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *