خانه / جشنواره / تاب آوری رسانه ای

تاب آوری رسانه ای

مردم ایران در همه زمینه ها واکسینه شده، در مقابل انواع ویروس ها مقاوم شده، و در برابر هر نوع تورم و گرانی هم، تاب اوری بالایی به دست آورده اند. بنده در رشته مدیریت در دانشگاه تهران تحصیل کرده، از همان ابتدا در جریان مسائل مدیریتی و اقتصادی: سالهای ۱۳۵۲ به بعد بوده ام. همیشه برایم جالب بود که استادان حرفی می زدند، که مردم نمی فهمیدند! و مردم کای می کردند که استادان نمی توانستند تحلیل کنند. استاد اقتصاد ما وزیر اقتصاد وقت بود، استاد روابط کار دبیرکل حزب رستاخیز! سخنرانی شاه را معمولا وزیر اقتصاد می نوشت: شاه بارها ادعا کرده بود: آنقدر پول داریم که نمی دانیم چطور خرج کنیم. چون پول نفت را اصلا به ایران نمی دادند، ولی ایران می توانست کالا وارد کند. لذا مرغ آمریکایی برنج آمریکایی کره! حتی سیمان پورتلند، به وفور وارد ایران می شد. تحلیل گران اقتصادی می گفتند که: ارزانی باعث خواهد شد مردم قیام نکنند. اما مردم اصلا دنبال ارزانی و گرانی نبودند. حتی بعنوان بهانه از ان استفاده می کردند. مثلا گران شدن بلیط اتوبوس، باعث خیزش مردم شد. ولی بخاطر ان نبود بلکه مردم دنبال بهانه بودند. در تمامی مدارس شیر و کره آمریکایی، شیرنی و نان سنگک رایگان داده میشد، تا مردم اعتراضی نکنند. اما کسی برای شکم اعتراض نمی کرد! که با سیر شدن آن ساکت شود. در همان تظاهرات دانشجویی، همه علنا می گفتند ما باید بوفه را گران کنیم، تا به بهانه گرانی دانشجویان تظاهرات نمایند. حتی یکبار مسئول بوفه دانشجویان از من پرسید: ما که گران نکردیم، شما چرا اعتراض می کنید؟ گفتیم هدف اعتراض است، ارزانی یا گرانی بهانه است. در چنین شرایطی استادان درست برعکس فکر می کردند! مثلا بنی صدر گفته بود: اگر مردم هم قیام نمی کردند! گرانی کمر رژیم شاهی را می شکست. یعنی وضعیت گرانی را این قدر اسفبار تحلیل می کردند. در حالیکه مردم اصلا توجهی نداشتند. تلویزیون ملی انقدر زنان لخت می رقصاند، تا یک نفر یخچال بخرد. همه دختران و پسران آن موقع، با یکدست رختخواب و چراغ والور، ازدواج می کردند. موقع ازدواج هم با گلریزان خرج عروسی را تامین می کردند، که اینها برای تحلیل گران اقتصادی قابل درک نبود. حتی وقتی از هویدا پرسیدند: توچرا فقط می گفتی خودکار را ۱۳سال باقیمت ثابت نگهداشتیم؟ گفت چون خودکار مشتری نداشت. کتابهای بازرگانی و تحلیل های استادان، همگی از گرانی بود. اعتراضات توفیق و دیگر مجلات فکاهی، برای گرانی بود. ولی مردم با گرانی کاری نداشتند. هر روز پولی گیرشان می امد، یک سیر گوشت گرفته و آبگوشت می خوردند. سالی یکبار هم پلو یا همان چلومی خوردند. این تحلیل اشتباه همیشه وجود دارد. نویسندگان و رسانه داران، از گرانی صحبت می کنند و آنقدر ان را داغ می کنند، که خودشان سرسام می گیرند. ولی مردم کار خودشان را می کنند! اگر پراید گرانتر شد بیشتر می خرند! و این برای تحلیل گر اقتصادی قابل فهم نیست. سوال اینجاست چرا تحلیلگران اقتصادی که این را می بینند، و حداقل ۶۰سال است که تجربه می کنند، ولی قبول ندارند؟ شاید گفته شود خودشان نمی خواهند بفهمند. یا آن را درک نمی کنند. ولی همه اینها فقط بلوف رسانه ای است. مردم گول این بلوف ها را نمی خورند، ولی روشنفکران می پذیرند! چرا چون به این شکل مغز انها را تنظیم کرده اند. اقتصاد دان ما می گوید: در آلمان اگر شیر گران شود، هیچکس نمی خرد تا دوباره ارزان شود! پس در ایران هم باید این کار شود. و چون نمی شود، پس نباید ان را تحلیل کرد. ولی مردم این را کمونیستی می دانند! قیمت آزاد یا بازار آزاد شعار غرب است، ولی عملکرد آن ثبات قیمت یعنی کمونیستی است.

Media resilience

The people of Iran have been vaccinated in all areas, have become resistant to all kinds of viruses, and have achieved high resilience against any kind of inflation and high prices. I studied management at the University of Tehran, and from the very beginning I have been aware of managerial and economic issues: 1352 onwards. It was always interesting to me that the professors were saying things that people did not understand! And people were complaining that the professors could not analyze. Our professor of economics was the then Minister of Economy, the professor of labor relations of the Secretary General of the Resurrection Party! The Shah’s speech was usually written by the Minister of Economy: The Shah had repeatedly claimed: We have so much money that we do not know how to spend it. Because they did not give oil money to Iran at all, but Iran could import goods. So American chicken American butter! Even Portland cement was imported in abundance to Iran. Economic analysts said that cheapness would prevent people from revolting. But people were not looking for cheap and expensive at all. They even used it as an excuse. For example, the increase in bus tickets caused people to rise up. But it was not because of that, but people were looking for excuses. In all American milk and butter schools, Sangak sweets and bread were given for free, so that people would not protest. But no one objected to the belly! To be silent when it is full. At the same student demonstrations, everyone openly said that we should increase the price of the buffet, so that they could protest under the pretext of the high prices of the students. The student buffet manager even asked me once: We are not expensive, why are you protesting? We said that the purpose is to protest, cheap or expensive is an excuse. In such a situation, the masters thought the exact opposite! For example, Bani Sadr had said: If the people did not rise up! Expensiveness broke the back of the imperial regime. That is, they analyzed the situation of inflation so miserably. While people did not pay attention at all. National television dances so many naked women that one person buys a refrigerator. All the girls and boys at that time were married with the same bed and Valver lamp. At the time of their marriage to Golrizan, they also paid for the wedding, which was incomprehensible to economic analysts. Even when they asked Hoveida: Why did you just say that we kept the automatic at a constant price for 13 years? He said because he did not have a customer. Business books and professors’ analyzes were all expensive. Tawfiq protests and other humorous magazines were expensive. But people had nothing to do with expensiveness. Every day they got paid, they ate a clove of garlic and ate broth. Once a year, they ate pilaf or the same chalumi. This erroneous analysis is always there. Writers and media people talk about expensiveness and make it so hot that they themselves get shocked. But people do their job! If Pride becomes more expensive, they will buy more! And this is incomprehensible to the economic analyst. The question is, why do economic analysts who see this, and have experienced it for at least 60 years, but do not agree? It may be said that they do not want to understand. Or do not understand it. But all this is just a media bluff. People are not fooled by these bluffs, but intellectuals accept them! Why because they have regulated their brains in this way. Our economist says: In Germany, if milk becomes more expensive, no one will buy it until it becomes cheaper again! So this should be done in Iran as well. And since it is not possible, then it should not be analyzed. But people consider this a communist! Free price or free market is the slogan of the West, but its function is price stability, that is, communism.

مرونه وسائل الإعلام

لقد تم تطعیم الشعب الإیرانی فی جمیع المجالات ، وأصبح مقاومًا لجمیع أنواع الفیروسات ، وحقق مرونه عالیه ضد أی نوع من التضخم وارتفاع الأسعار. درست الإداره فی جامعه طهران ، ومنذ البدایه کنت على درایه بالقضایا الإداریه والاقتصادیه: من عام ۱۹۷۳ فصاعدًا. کان من المثیر للاهتمام دائمًا أن یقول الأساتذه أشیاء لا یفهمها الناس! وکان الناس یشکون من عدم قدره الأساتذه على التحلیل. استاذنا للاقتصاد کان وزیرا للاقتصاد فی ذلک الوقت. استاذ علاقات العمل کان امینا عاما لحزب البعث! عاده ما یکتب خطاب الشاه من قبل وزیر الاقتصاد: لقد ادعى الشاه مرارًا وتکرارًا: لدینا الکثیر من الأموال التی لا نعرف کیف ننفقها. لأنهم لم یقدموا أموال النفط لإیران على الإطلاق ، لکن إیران تستطیع استیراد البضائع. أرز أمریکی دجاج أمریکی! حتى الأسمنت البورتلاندی تم استیراده بکثره إلى إیران. قال محللون اقتصادیون إن الرخص یمنع الناس من التمرد. لکن الناس لم تکن تبحث عن رخیصه ومکلفه على الإطلاق. حتى أنهم استخدموها کذریعه. على سبیل المثال ، أدت الزیاده فی أسعار تذاکر الحافلات إلى ارتفاع أسعار التذاکر. لکن لم یکن ذلک بسبب ذلک ، لکن الناس کانوا یبحثون عن أعذار. فی جمیع مدارس اللبن والزبده الأمریکیه ، تم تقدیم حلویات وخبز سنجاک مجانًا ، حتى لا یحتج الناس. لکن لم یعترض أحد على البطن! أن یصمت عندما یمتلئ. وفی نفس المظاهرات الطلابیه قال الجمیع بصراحه إنه یجب زیاده سعر البوفیه حتى یتمکنوا من الاحتجاج بحجه ارتفاع أسعار الطلاب. حتى أن رئیس بوفیه الطلاب سألنی مره واحده: لسنا باهظین ، لماذا تحتج؟ قلنا أن الغرض من الاحتجاج رخیص أو مکلف عذر. فی مثل هذه الحاله ، اعتقد الساده العکس تمامًا! فمثلاً قال بنی صدر: لو لم ینتفض الشعب! حطم الغلاء ظهر النظام الإمبراطوری. أی أنهم حللوا حاله التضخم بشکل بائس. بینما لم ینتبه الناس على الإطلاق. یرقص التلفزیون الوطنی الکثیر من النساء العاریات لدرجه أن شخصًا واحدًا یشتری ثلاجه. جمیع الفتیات والفتیان فی ذلک الوقت کانوا متزوجین بنفس السریر ومصباح Valver. فی وقت زواجهما ، دفعوا أیضًا تکالیف حفل الزفاف مع Golrizan ، وهو أمر غیر مفهوم للمحللین الاقتصادیین. حتى عندما سألوا هویدا: لماذا قلت للتو أننا أبقینا الأوتوماتیکی بسعر ثابت لمده ۱۳ عامًا؟ قال لأنه لیس لدیه زبون. کانت کتب الأعمال وتحلیلات الأساتذه باهظه الثمن. کانت احتجاجات توفیق والمجلات الدعابه الأخرى باهظه الثمن. لکن الناس لا علاقه لهم بالمبالغه. کل یوم یتقاضون رواتبهم ، یأکلون فص ثوم ویأکلون مرقًا. مره فی السنه ، کانوا یأکلون بیلاف أو نفس الشالومی. هذا التحلیل الخاطئ موجود دائمًا. یتحدث الکتاب والإعلامیون عن الغلاء ویجعلون الأمر مثیرًا لدرجه أنهم یصابون بالصدمه. لکن الناس یقومون بعملهم! إذا أصبح الکبریاء أکثر تکلفه ، فسوف یشترون المزید! وهذا غیر مفهوم للمحلل الاقتصادی. والسؤال هو لماذا یرى المحللون الاقتصادیون ذلک ، وقد جربوه لمده ۶۰ عامًا على الأقل ، لکنهم لا یقبلونه؟ قد یقال إنهم لا یریدون أن یفهموا. أو لا تفهمها. لکن کل هذا مجرد خدعه إعلامیه. لا ینخدع الناس بهذه الخدع ، بل یتقبلها المثقفون! لماذا لأنهم نظموا أدمغتهم بهذه الطریقه. یقول خبیرنا الاقتصادی: فی ألمانیا ، إذا أصبح الحلیب أکثر تکلفه ، فلن یشتریه أحد حتى یصبح أرخص مره أخرى! لذلک یجب أن یتم ذلک فی إیران أیضًا. وبما أن ذلک غیر ممکن ، فلا ینبغی تحلیله. لکن الناس یعتبرون هذا شیوعیًا! السعر الحر أو السوق الحره هو شعار الغرب ، لکن وظیفته هی استقرار الأسعار ، أی الشیوعیه.

Medya esnekliği

İran halkı her alanda aşılanmış, her türlü virüse karşı dirençli hale gelmiş, her türlü enflasyona ve yüksek fiyatlara karşı yüksek direnç elde etmiştir. Tahran Üniversitesi’nde yönetim okudum ve en başından beri yönetimsel ve ekonomik sorunların farkındayım: 1352’den itibaren. Profesörlerin insanların anlamadıkları şeyler söylemeleri benim için her zaman ilginçti! Ve insanlar profesörlerin analiz edemediğinden şikayet ediyordu. İktisat profesörümüz o dönemde Ekonomi Bakanı, çalışma ilişkileri profesörü ise Diriliş Partisi genel sekreteriydi! Şah’ın konuşması genellikle Ekonomi Bakanı tarafından yazılmıştır: Şah defalarca şunu iddia etmişti: O kadar çok paramız var ki nasıl harcayacağımızı bilmiyoruz. Çünkü İran’a hiç petrol parası vermediler ama İran mal ithal edebiliyordu. Yani Amerikan tavuk Amerikan tereyağı! Portland çimentosu bile İran’a bol miktarda ithal edildi. Ekonomi analistleri, ucuzluğun insanları isyan etmekten alıkoyacağını söyledi. Ancak insanlar ucuz ve pahalı aramıyorlardı. Hatta bahane olarak kullandılar. Örneğin otobüs biletlerinin fiyatının artması insanların ayağa kalkmasına neden oldu. Ama bunun sebebi değildi, insanlar mazeret arıyorlardı. Tüm Amerikan süt ve tereyağı okullarında, insanların protesto etmemesi için Sangak’a tatlılar ve ekmek ücretsiz verildi. Ama göbeğe kimse itiraz etmedi! Dolu olduğunda sessiz olmak. Aynı öğrenci gösterilerinde herkes, öğrencilerin yüksek fiyatları bahanesiyle protesto edebilmeleri için büfenin fiyatını artırmamız gerektiğini açıkça söyledi. Öğrenci büfesinin başı bir keresinde bana sordu: Pahalı değiliz, neden protesto ediyorsunuz? Amacın protesto etmek olduğunu, ucuz ya da pahalı olduğunu söylemiştik. Böyle bir durumda, ustalar tam tersini düşündü! Örneğin Bani Sadr şöyle demişti: Halk ayağa kalkmasaydı! Pahalılık, emperyal rejimin sırtını kırdı. Yani enflasyon durumunu çok sefil bir şekilde analiz ettiler. İnsanlar hiç dikkat etmezken. Ulusal televizyon o kadar çok çıplak kadın dans ediyor ki bir kişi buzdolabı satın alıyor. O zamanki tüm kızlar ve erkekler aynı yatak ve Valver lambasıyla evlendi. Evlendikleri sırada, ekonomi analistlerinin anlayamayacağı bir şey olan Golrizan’la düğünün parasını da ödediler. Hoveida’ya sorduklarında bile: Neden otomatiği 13 yıl boyunca sabit bir fiyatta tuttuğumuzu söylediniz? Müşterisi olmadığı için dedi. İş kitapları ve profesörlerin analizlerinin hepsi pahalıydı. Tawfiq ve diğer mizah dergilerinin protestoları pahalıydı. Ancak insanların pahalılıkla hiçbir ilgisi yoktu. Her gün para kazandılar, bir diş sarımsak ve et suyu yediler. Yılda bir kez pilav veya aynı chalumi yiyorlardı. Bu hatalı analiz her zaman oradadır. Yazarlar ve medya insanları pahalılık hakkında konuşuyorlar ve bunu o kadar sıcak yapıyorlar ki kendileri de şok oluyor. Ama insanlar işlerini yapıyor! Gurur daha pahalı hale gelirse, daha fazla satın alacaklar! Ve bu, ekonomi analisti için anlaşılmaz. Soru şu ki, bunu gören ve en az 60 yıldır deneyimleyen ama kabul etmeyen ekonomi analistleri neden? Anlamak istemedikleri söylenebilir. Ya da anlamıyorum. Ama tüm bunlar sadece bir medya blöfü. İnsanlar bu blöflere aldanmıyor ama entelektüeller onları kabul ediyor! Neden beyinlerini bu şekilde düzenledikleri için. Ekonomistimiz şöyle diyor: Almanya’da süt daha pahalı hale gelirse, tekrar ucuz olana kadar kimse onu satın almayacak! Yani bu İran’da da yapılmalı. Ve bu mümkün olmadığı için analiz edilmemelidir. Ama insanlar bunu komünist olarak görüyor! Serbest fiyat ya da serbest piyasa Batı’nın sloganıdır, ancak işlevi fiyat istikrarı, yani komünizmdir.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *