خانه / جشنواره / قضیه ناو اسرائیلی و آذربایجان در دریای خزر چه بود؟

قضیه ناو اسرائیلی و آذربایجان در دریای خزر چه بود؟

بازگشت دکل از موقعیت درخواست یا دستور چه مقامی بود؟

حتماً دستور زنگنه و تیم وی بود وگرنه قبل آن اوضاع چه فرقی داشت؟! دولت و وزرا بودند که کار می‌کردند و می‌آمدند و می‌رفتند.

شما اطلاعی از امضای قرارداد در این زمینه با جمهوری آذربایجان در زمان دولت هفتم و هشتم دارید؟

خاطرم هست زمان احمدی نژاد بحث‌هایی مطرح و قرار بود یک مذاکره با آذربایجان داشته باشند و همین بحث‌ها شده بود که آقای متکی مطرح کردند که سهم مرزی ایران در خزر ۹ درصد و…. من همان زمان مصاحبه کردم و روزنامه‌ها زدند که اگر رئیس جمهور قرار است برود مذاکره نباید کمتر از ۲۰ درصد را صحبت کند؛ البته آن سفر کنسل شد و گروهی که روی موضوع خزر کار می‌کردند را خواستند و حرف‌هایمان در این زمینه را زدیم و آنها هم صحبت کردند که آذربایجان مدرکی دال بر مرز بندی در خزر بیاورد؛ اگر اذربایجان مرزبندی ما را قبول نداشت می‌توانستیم اعلام کنیم به استناد سهم مرزی ایران و شوروی که ۵۰ به ۵۰ بوده است، اصولاً جمهوری آذربایجان را به عنوان کشوری مستقل از اتحاد جماهیر شوروی سابق به رسمیت نمی‌شناسیم. اصولاً سهم ما همان ۵۰ درصد بود. چرا که شوروی تقسیم شده بود و سهم شوروی باید بین ۵ کشور تقسیم می‌شد، نه سهم ایران.

اینها بحث‌هایی است که باید توجه شود؛ ما دستگاه را بردیم در منطقه حفاری در آب‌های مرزی ایران و آذربایجان مجبور شد نقشه نفتی خودش را تغییر دهد.

از میدان مشترک سردار جنگل چقدر برای ایران است؟

ما اعتقاد داشتیم همه آن برای ایران است از آنجا به بعد می‌رفتیم وارد میدان البرز می‌شدیم و ما معتقد بودیم که آنجا به صورت یکدست برای ما است.

قضیه ناو اسرائیلی و آذربایجان در دریای خزر چه بود؟

یک بحثی بود که قبلاً آذربایجان می‌خواست در این میدان کار کند ولی ایران اجازه نداد و یک ناو اسرائیلی آوردند و درگیری مختصری هم ایجاد شد و یک بار یک شناور ایرانی به مرز آذربایجان نزدیک شد و این اختلافات را داشتیم ولی آذربایجان با این کار به این راحتی عقب کشید و خودش را به دردسر نیانداخت.

آذربایجان در حال حفاری در خزر است و حتی این منطقه را آلوده کردند در حالی که ما نشسته‌ایم و نگاه می‌کنیم.

اگر در خزر تولید و بهره برداری از نفت به ثمر برسد، احداث پالایشگاه یا پترو پالایشگاه‌ها را منطقی می‌دانید فکر می‌کنید می‌توان برای این نفت زنجیره تعریف کرد؟

بنده عرض می‌کنم که الان در عمق ده هزار متری خلیج مکزیک نفت استخراج می‌شود و اقتصادی است؛ این دستگاه تا ۱۰ هزار متر می‌تواند بصورت شناور حفاری کند و سیستم پیشرفته‌تری دارد بنابراین اقتصاد با تکنولوژی می‌آید و هزینه‌های واحد را کاهش می‌دهد.

الان اطلاعی از آخرین وضعیت سردار جنگل دارید؟

تعطیل

آقای اصولی، مدیرعامل کنونی شرکت حفاری شمال آنجا چکار می‌کنند؟

چند نفر انجا نشسته‌اند، دور هم داستان تعریف می‌کنند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مرکز طرحهای ملی وزارت ارشاد اسلامی

اقای صابر جعفری توضیحاتی دادند تعریف ارشاد متولی فرهنگ عامه فرهنگ در اسلام پاسخگویی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *