خانه / از خراسان تا فلسطین / بررسی شیوه ‏های رنگرزی سنتی خامۀ قالی

بررسی شیوه ‏های رنگرزی سنتی خامۀ قالی

شیوه‏ های رنگرزی سنتی خامۀ قالی با استفاده از مواد رنگزای طبیعی در گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد مطالعه و مستندنگاری قرار گرفت.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه امروز «چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت : این پژوهش توسط سروناز قانعان  کارشناس پژوهشی گروه هنرهای سنتی انجام شد .

او افزود:در این پژوهش با توجه به اهمیت استفاده از رنگزاهای طبیعی در رشته­های مختلف هنرهای سنتی به ویژه قالی‏بافی، قرمزدانه به عنوان مهم­ترین مادۀ رنگزای طبیعی با منشأ حیوانی که از گذشته­های بسیار دور در ایران کاربرد داشته مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.

وی  خاطرنشان کرد :ازآنجا که مواد رنگزای موجود در قرمزدانه پلی­ژنتیک هستند بنابراین با استفاده از دندانه­های مختلف می­توان طیف وسیعی از انواع صورتی، قرمز، زرشکی، بنفش و … را از آن بدست آورد.

شریف زاده در تشریح مراحل انجام این پژوهش گفت :با مطالعۀ میدانی در مناطقی نظیر کرمان، شهرکرد، کرج، کاشان و یزد، کارگاههای رنگرزی سنتی این مراکز شناسایی و روشهای رنگرزی با استفاده از قرمزدانه ثبت شد. 

همچنین با توجه به مطالعات پیشین صورت گرفته، روشهای رنگرزی رایج با استفاده از این ماده رنگزا در استانهایی نظیر اصفهان، کردستان، همدان، زنجان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مرکزی، آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و … نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

 شریف زاده با ابراز تأسف از اینکه امروزه تعداد کارگاه­هایی که در سطح کشور تنها از مواد رنگزای طبیعی جهت رنگرزی استفاده می­کنند روز­به­روز کاهش می­یابد تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه قرمزدانه در داخل کشور تولید نمی­شود، به علت قیمت بالای ارز استفاده از این مادۀ رنگی ارزشمند در کارگاه­های رنگرزی سنتی نیز بسیار کم شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد :مشاهدات حاکی از تنوع بسیار زیاد روشهای رنگرزی با قرمزدانه در مناطق مختلف کشور است که در این پژوهش به بررسی هر یک پرداخته شده است .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اتش بس در غزه

موقع صلح حدیبیه هست باید به زیارت قدس رفت با دست خالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *