خانه / رفح و غزه / آثار ماندگار ادبیات بوسنی متاثر از ادبیات فارسی است

آثار ماندگار ادبیات بوسنی متاثر از ادبیات فارسی است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از سارایوو، همزمان با روز بزرگداشت سعدی و به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، نشستی ادبی با عنوان “سعدی شیرازی شاعر بزرگ ایرانی الهام بخش ادیبان دنیا همچون فوزی موستاری” و سخنرانی آنلاین دکتر الویر موسیچ ایران شناس بوسنیایی به صورت زنده از طریق صفحه فیسبوک رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو برگزار شد و مورد بازدید بیش از ۵ هزار نفر از مخاطبین قرار گرفت که ۲۵۰۰ نفر بطور آنلاین در مدت این سخنرانی آن را مشاهده کردند. 
دکتر موسیچ با اشاره به اینکه کلام سعدی و اشعار سعدی به خواننده کمک می‌کند به تکامل اخلاقی برسد با قرائت شعر سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز//مرده آن است که نامش به نکویی نبرند گفت: اشعار و کلام سعدی را می‌توان از طرق مختلف مذهبی و اخلاقی درک کرد، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که همه تاثیراتی که سعدی می‌تواند بر افراد بگذارد بخاطر تاثیر قرآن بر خود سعدی است. ما باید اشعار سعدی را با تدبر مطالعه کنیم چرا که آن‌ها روش صحیح فکر کردن را حتی به بشر امروزی نیز می‌آموزد. این نکته را باید به یاد داشته باشیم که سعدی شیرازی همزمان با اسامی بزرگ همچون حضرت مولانا و حاج بکتاش، ولی و دیگر بزرگان می‌زیسته و همین امر این قرن را بسیار حائز اهمیت می‌کند. 
دکتر موسیچ ضمن اشاره به این نکته که سعدی بسیار سفر می‌کرد افزود: وی به عنوان مردی جوان شیراز را ترک کرد و به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه به تحصیل پرداخت. در اشعار او می‌توانیم درک کنیم که وی علاوه بر بغداد به مصر، آندلس، هند و دیگر بلاد نیز سفر داشته، اما برخی از محققان می‌گویند بسیاری از این سفر‌ها و اشعار حاصل تخیل قوی این شاعر نامدار است که حتی اگر اینگونه هم باشد باید گفت قوه تخیل هدیه‌ای از سوی خدا به سعدی بوده است
استاد ایرانشناس بوسنیایی در پایان ضمن تشکر مجدد از رایزنی فرهنگی ایران اظهار داشت: در توافقی که با رایزن فرهنگی ایران داشته ایم، از همه علاقه‌مندان و دنبال کنندگان این بحث دعوت می‌کنم تا حکایت‌ها و داستان‌های خود را که متاثر از آثار سعدی هستند به رایزنی فرهنگی ایران در سارایوو ارسال کنند تا بعد از تصحیح و ویرایش احتمالی، این حکایت‌ها در قالب یک کتاب و به عنوان اثری آنلاین منتشر شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مصر به خط مقاومت پيوست

مصر به خط مقاومت پیوست

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا:  نگاه راهبردی ایران به گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای، مصر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *