خانه / جشنواره / دیپلماسی نوروز

دیپلماسی نوروز

برگزاری چهارمین همایش بین المللی دی‍پلماسی نوروز

چهارمین همایش بین المللی دی‍پلماسی نوروز با حضور نمایندگان چندین کشور و سخنرانی مقامات عالی رتبه داخلی و خارجی در حال برگزاری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از ایران پرس، در این همایش علاوه بر حضور دیپلمات‌های ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف، جمعی از فعالین فرهنگی کشورهای حوزه تمدنی نوروز به خصوص جمهوری اسلامی ایران و افغانستان حضور یافته اند.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم کشورهای مختلف منطقه از جمله افغانستان پیرامون نوروز به نمایش در خواهد آمد.

این مراسم قرار است با اجرای موسیقی ملل نوروز در و اهدا نشان نوروز همراه باشد.

عابد اکبری، رییس موسسه تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران در این همایش، گفت: نوروز، نماد نو شدن، پاکیزگی و زدودن ناپاکی است.

وی افزود: نوروز نماد فزونی، روشنی و مهر است و کردار مردمان حوزه تمدنی نوروز در طول سالیان در حقیقت پاک کردن جامه جان و افروختن مهربانی، در روزگاری است که مهر و دوستی در حال رنگ باختن است.

رییس موسسه تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران تصریح کرد: نوروز صرفا یک تاریخ و زمانی برای جشن و پایکوبی نیست، همچنین صرفا یک جغرافیا که مردمان نوروز را در برگرفته نیز نمی باشد، بلکه نوروز یک گفتمان است.

نوروز نماد فرهنگ ایران

میرجلال‌الدین کزازی گفت: ما صدها و هزاران نماد و نمودار داریم که هر کدام از آن‌ها بخشی از فرهنگ، منش و تاریخ ایران را به نمود می‌آورند، اما می‌توان نوروز را سنجه فرهنگ ایران دانست.

وی افزود: نورزو در کشورها و بخش های که به فرهنگ وطن آنها نیست جشن گرفته می‌شود. از همین روست که من از “فرهنگ نوروز” یاد می‌کنم اما فرهنگی که ناگفته پیداست دامنه آن تنگ‌تر است؛ فرهنگی تنگ و کران‌مند در دل فرهنگ فراگیر ایرانی. خواست من این است که نوروز پیچیده‌تر، مایه‌ورتر و چند سویه‌تر از آن است که تنها جشنی باشد مانند جشن‌های دیگر.

کزازی تصریح کرد: ایران ما سرزمین جشن‌های بسیار بوده است. دست کم در فرهنگ‌هایی که من می‌شناسم هیچ فرهنگی را نمی‌توان یافت که به اندازه فرهنگ ایرانی در پیوند باشد با جشن و آیین‌های شادمانی.شما می‌توانید نوروز را سنجه فرهنگ ایران بدانید.

وی تاکید کرد: بی‌گمان باشید هر جا در پهنه گیتی نشانی، نمود یا کارکردی از نوروز هست، فرهنگ ایرانی تا بدانجای راه برده است. این دیگرگونی‌هایی که نوروز در درازنای زمان یافته به سود نوروز بوده است، به همان سان به سود فرهنگ ایرانی و آن را بیش از پیش ژرفا، مایه و توان داده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *