خانه / جشنواره / انجمن صنفی روزنامه نگاران منحل شده

انجمن صنفی روزنامه نگاران منحل شده

📸 شهادت خبرنگار فلسطینی در بمباران خان یونس

🔸هبه العبادله خبرنگار فلسطینی در بمباران خانه‌اش در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه از سوی صهیونیست‌های اشغالگر همراه با دخترش به شهادت رسید.

🔸با شهادت این خبرنگار، شمار شهدای اصحاب رسانه در نوار غزه از آغاز جنگ تاکنون به ۱۱۳ نفر افزایش یافت.

🆔@Qodsnewsagency

با ازبین رفتن اسراییل حامی مالی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران دیگر امیدی به فعالیت انها نیست

جنگ غزه؛ کشنده‌تر از جنگ جهانی دوم برای خبرنگاران

از ابتدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، علاوه بر کشتار غیر نظامیان تاکنون ۱۱۲ خبرنگار به شهادت رسیده‌اند.

جنگ غزه؛ کشنده‌تر از جنگ جهانی دوم برای خبرنگاران

خبرگزاری فارس – گروه هنر و رسانه: هدف قرار دادن عمدی روزنامه نگاران و غیرنظامیان، طبق قوانین بین‌المللی جنایت جنگی تلقی می‌شود و خبرنگاران باید این امکان را داشته باشند تا با آزادی عمل به فعالیت‌های رسانه‌ای خود در مسیر اطلاع‌رسانی عمل کنند.

کمیته حفاظت از خبرنگاران CPJ گزارش داده که «جنگ اسرائیل و غزه تلفات بی‌سابقه‌ای را بر جامعه رسانه‌ای وارد کرده است. ده‌ها روزنامه‌نگار و اعضای خانواده‌شان در جنگ اسرائیل و غزه از زمان آغاز درگیری‌ها در ۷ اکتبر کشته شده‌اند. تعداد خبرنگارانی که در ۱۰ هفته اول درگیری کشته شده‌اند بیشتر از تعداد روزنامه‌نگارانی است که در طول یک سال تمام در یک کشور کشته شده‌اند.»

ارتش رژیم صهیونیستی در هفته‌های اول جنگ در بیانیه‌ای که مخاطب آن خبرگزاری‌های بین‌المللی بودند اعلام کرد که نمی‌تواند امنیت خبرنگارانی را که در نوار غزه فعالیت می‌کنند، تضمین کند. همچنین رژیم صهیونیستی به دلیل بمباران و گلوله‌باران بی‌امان و بی‌رویه نوار غزه که جان حدود ۲۳ هزار فلسطینی اکثرا غیرنظامی را گرفته به نقض قوانین جنگ متهم شده است.

چند مصداق از جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه خبرنگاران

کمیته حفاظت از خبرنگاران بارها نسبت به هدف قرار گرفتن آشکار خبرنگارانی که از جنگ گزارش می‌دهند ابراز نگرانی کرده است. تحقیقات عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، رویترز و خبرگزاری فرانسه در مورد حمله ۱۳ اکتبر در جنوب لبنان که منجر به شهادت عصام عبدالله فیلمبردار رویترز و زخمی شدن شش روزنامه نگار دیگر شد، نشان داد که این یک حمله عمدی از ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان بوده که مصداق جنایت جنگی محسوب می‌شود.

شیرین ابوعاقله که یکی از خبرنگاران باسابقه شبکه الجزیره عربی بود، خردادماه سال گذشته هنگام پوشش حملات ارتش رژیم صهیونیستی به یک اردوگاه آوارگان در شهر «جنین» به شهادت رسید. همان زمان سازمان‌ها، نهادها و شخصیت‌های مختلف در سراسر جهان، شهادت شیرین ابوعاقله به دست نظامیان صهیونیست را محکوم کردند. شبکه خبری الجزیره قطر نیز با «قتل آشکار» خواندن شهادت شیرین ابوعاقله، اعلام کرد که نظامیان اسرائیل «عمدا» و «با بیرحمی» ابوعاقله، ۵۱ ساله، را هدف گرفته‌اند.

جنگ غزه؛ قتلگاه خبرنگاران

مطابق با داده‌های بنیاد «انجمن آزادی» در واشنگتن، در طول حدود شش سال جنگ جهانی دوم (۱۹۴۵-۱۹۳۹) که خونین‌ترین جنگ جهان مدرن شناخته می‌شود و جان ده‌ها میلیون نفر را گرفت، ۶۹ روزنامه‌نگار جان خود را از دست دادند. در جریان اشغال ویتنام توسط آمریکا که نزدیک به ۲۰ سال به طول انجامید، ۶۳ روزنامه‌نگار و در جنگ شبه‌جزیره کره که ۳ طول کشید ۱۷ روزنامه‌نگار کشته شدند.

همچنین بنابر گزارش گروه‌های حقوق بشری سوریه، در ماه اول جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی هیچ روزنامه‌نگاری کشته نشد اما با گذشت زمان تلفات جانی اهل رسانه در این جنگ به طور چشمگیری افزایش یافت، رقمی که بین ۲۷۰ تا ۷۱۵ نفر گزارش می‌شود.

جنگی که با حمله آمریکا به عراق شروع شد نیز جنگی مرگبار به ویژه برای روزنامه‌نگاران بود. به گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران (CPJ) از سال ۲۰۰۳ میلادی تا به امروز ۲۸۳ نفر از اهل رسانه در عراق کشته شده‌اند. این رقم شامل ۱۱ خبرنگاری است که در ماه اول جنگ، بین مارس تا آوریل ۲۰۰۳ قربانی شدند. 

مطابق با گزارش‌ کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از ابتدای جنگ روسیه و اوکراین نیز تاکنون ۱۷ خبرنگار جان خود را از دست داده‌اند.

شمار شهدای خبرنگار به ۱۱۱ نفر رسید

از ابتدای جنگ غزه و جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در بمباران غزه نیز تاکنون ۱۱۱ خبرنگار به شهادت رسیده است. در هفته جاری حمزه الدحدوح فرزند خبرنگار مشهور الجزیره، وائل الدحدوح، به همراه مصطفی ثریا خبرنگار شبکه الجزیره در بمباران رژیم صهیونیستی که خبرنگاران را در غرب خان یونس در جنوب نوار غزه هدف قرار داد، به شهادت رسیدند.


حمزه الدحدوح فرزند وائل الدحدوح، مدیر دفتر الجزیره در قطر

این دو تن در بمب‌گذاری که خودروی آنها را در نزدیکی منطقه المواسی در جنوب غربی نوار غزه هدف قرار داد، به شهادت رسیدند. «وائل الدحدوح» خبرنگار شبکه خبری الجزیره که پیش از این همه اعضای خانواده‌اش را در بمباران اردوگاه نصیرات در مرکز نوار غزه از دست داده بود، اکنون در غم از دست دادن فرزندش حمزه به سوگ نشسته است.

۱۸ دی ماه نیز یک خبرنگار فلسطینی به نام «عبدالله ایاد بریص» در جریان بمباران خانه‌اش در خانیونس به شهادت رسید.


هبه العبادله خبرنگار فلسطینی

همچنین هبه العبادله خبرنگار فلسطینی و دختر بچه‌اش در حمله هوایی رژیم اشغالگر به منزلش در نوارغزه به شهادت رسیدند. به این ترتیب شمار خبرنگاران فلسطینی که از ابتدای حملات رژیم اشغالگر به شهادت رسیدند، به ۱۱۱ نفر رسیده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ماهان تیموری

ماهان تیموری ایران اباد

ماھان تیموری سردار آموزش سوشال مدیالو یکی از پیشگامان عرصھ علمی در ایرانماھان تیموری، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *