خانه / جشنواره / اگر اعراب کاری از پیش نمی برند باید ایران وارد عمل شود.

اگر اعراب کاری از پیش نمی برند باید ایران وارد عمل شود.

اگر اعراب کاری از پیش نمی برند باید ایران وارد عمل شود.
اگر اعراب کاری از پیش نمی برند باید ایران وارد عمل شود.

“الفجر العظیم”.. توفان فلسطین در مقابل گردباد ترامپ

​​​​​​

پویش “الفجر العظیم” ابتدا توسط گروهی از جوانان و خانواده های فلسطینی در حرم ابراهیمی در شهر الخلیل شکل گرفت و سپس در دهم ژانویه سال جاری به مسجد الاقصی رسید تا در دامان این مسجد مبارک رشد یافته و تبدیل به یک تفکر شد. این پویش اکنون پس از یک هفته تداوم، سرآغاز مرحله جدیدی از مبارزات مردمی در دفاع از مقدسات اسلامی در فلسطین شده است.

العالم – تحلیل روز

پویش “الفجر العظیم”، سیلی محکمی بود بر صورت گروه های افراطی صهیونیستی – موسوم به گروه های معبد – که گمان می کردند می توانند با ترفندهای این رژیم، مسجد الاقصی را از فلسطینی ها بگیرند.

از سال ۲۰۰۰، طرح اسلام زدایی از مسجد الاقصی و جلوگیری از ورود مسلمانان به این مکان، یک بخش اصلی از نقشه گسترده صهیونیست ها برای تقسیم مسجد الاقصی بوده است. این طرح، کار خود را با جلوگیری از ورود اهالی نوار غزه به این مکان در سال ۲۰۰۰ شروع کرد. در سال ۲۰۰۳، با ساخت دیوار حائل و افزایش موانع، سعی کردند دست اهالی کرانه باختری را هم از مسجد الاقصی کوتاه کنند. در ادامه صهیونیست ها تلاش کردند با برخی تدابیر و ترفندها علیه نهادها و دستگاه های فعال در داخل مسجد الاقصی و اقداماتی علیه جنبش اسلامی، فلسطینی های ساکن اراضی اشغال شده را هم از بیت المقدس محروم کنند. آنها در راستای این هدف، فعالیت های جنبش اسلامی را ممنوع کرده و از سال ۲۰۰۵ تا کنون آن را هدف انواع فشارها قرار داده اند.

اما همه این تلاش ها به شکست انجامیده و صهیونیست های افراطی نتوانستند فلسطینی ها را از مقدساتشان جدا کنند؛ طرح تقسیم مسجد الاقصی به یمن حضور گسترده و خیزش مسلمانان فلسطینی از انتفاضه قدس در سال ۲۰۱۵ گرفته تا قیام “باب الاسباط ” در سال ۲۰۱۷ و سپس “قیام باب الرحمه” در سال ۲۰۱۹ شکست خورد و اکنون با آغاز سال ۲۰۲۰، پویش “الفجر العظیم” ثابت می کند که فلسطینی ها همچنان در کمین گروه های افراطی صهیونیست هستند.

از آنجایی که پویش “الفجر العظیم” در زمانی آغاز شده است که مناسبت های دینی یهود کم است و معمولا این مناسبت ها، بهانه ای برای حمله به مسجد الاقصی هستند، لذا شهرک نشینان سعی کرده اند برای شکست پویش یادشده، با ایجاد مناسبت های نوظهور، بهانه جدیدی برای حمله به مسجد الاقصی ایجاد کنند لذا “عید شجره” را به عنوان یک مناسبت دینی خلق کردند و از صهیونیست ها خواستند به همین مناسبت به مسجد الاقصی حمله کنند. در این حمله ۴۷ شهرک نشین شرکت کرده بودند. این تعداد با توجه به آمار کلی شهرک نشینان، کم است لذا تلاش می کنند با جذب سیاهی لشکر و حمله به مسجد الاقصی، عرصه را بر نمازگزاران تنگ کرده و مانع گسترش پویش “الفجر العظیم” شوند.

پویش الفجر العظیم با اینکه یک طرح ابتکاری جدید است اما خیلی زود به ثمر نشست؛ هزاران نفر در نخستین اجتماع این پویش – به رغم سرمای شدید – شرکت کردند. بر این اساس با تغییر فصل و آغاز بهار در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، شاهد حضور گسترده تر و باشکوه تر مردم در این پویش خواهیم بود.

فلسطینی ها این پویش را بخشی از طرح مقابله با معامله ترامپ می دانند. این پویش در شرایطی حساس راه افتاد، شرایطی که قطعا در موفقیت آن سهیم خواهد بود. زیرا در همین مقطع زمانی است که خون فلسطینی ها به خاطر معامله ای که خاک و قدس و قدمگاه پیامبرشان را به تاراج داده است به جوش آمده است؛ آنها می دانند که فقط با مقاومت و پایمردی می توانند معامله ترامپ را ناکام بگذارند و حمله جمعی صهیونیست های افراطی به مسجد الاقصی فقط عزم آنها را برای پیوستن به پویش یادشده قوی تر می کند. به همین دلیل است که این پویش با استقبال گسترده مردم در شبکه های اجتماعی رو به رو شده است مردم دسته دسته و گروه گروه برای ادای نماز صبح هرجمعه در محوطه مسجد الاقصی جمع می شوند.

فعالان و بانیان این پویش سعی می کنند این پویش را در دیگر کشورهای عربی و اسلامی به عنوان نوعی همبستگی با قدس و اعلام حمایت از مسجد الاقصی معرفی کنند و اینجاست که حجم واقعی همبستگی با مسجد الاقصی مشخص می شود و این پویش مقدمه انتفاضه جهانی خواهد شد و به کوری چشم دولت های وابسته، به آزادی قدس منجر خواهد شد.

این پویش با اینکه هنوز فراگیر نشده است، لرزه به اندام گروه های افراطی صهیونیست انداخته و خشم آنها را برانگیخته است، لذا طبیعی است که آنها برای سرکوب پویش با حمایت نظامیان رژیم اشغالگر دست به کاری بزنند. بر این اساس انتظار می رود سرکوب نمازگزاران به هر طریق افزایش یابد. اما پایداری و استقامت در مبارزه همواره حرف آخر را زده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اسکار اسلامی

سینمای نجیب ایران در یافتن راه خود با سنگلاخ های عظیم و چالش های بزرگ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *