خانه / جشنواره / غار ۴۵۰۰۰ساله

غار ۴۵۰۰۰ساله

غار قلعه کرد آوج، قدیمیترین سکونتگاه انسان در ایران/ سومین فصل از کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج

سومین فصل از کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین به سرپرستی مشترک حامد وحدتی نسب از دانشگاه تربیت مدرس و ژیل بریون از موزۀ انسانشناسی پاریس با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، حامد وحدتی نسب سرپرست هیئت باستان شناسی۲۵ مرداد ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: غار قلعه کرد از زمره مهمترین محوطههای پارینهسنگی در ایران و خاورمیانه است که قبلا توسط باستانشناسان استان قزوین مورد شناسایی و مطالعۀ مقدماتی قرارگرفته بود.

او افزود: نخستین و دومین فصول کاوش این محوطه در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ توسط هیئت مشترک ایران و فرانسه در حالی پایان پذیرفت که بیشتر زمان کاوش صرف خواناسازی گودالهای ایجاد شده توسط حفاران غیرمجاز شد.

این باستان‌شناس مهمترین دستاورد فصل دوم کاوش غار قلعه کرد را کشف دندان کودک انسان نئاندرتال با قدمت ۱۵۵ هزار سال پیش اعلام کرد که هم اکنون در موزۀ قزوین برای بازدید عموم قرار دارد و تصریح‌کرد: وقفهای سه ساله در کاوش به خاطر وقوع کرونا، این فرصت را به پژوهشگران داد تا مطالعات سنسنجی مطلق را با روشهای متنوعی انجام دهند.

وحدتی‌نسب گفت: به دلیل قدمت بالای مواد فرهنگی غار قلعه کرد، انجام سنسنجی به روش معمول کربن ۱۴ که تنها تا گسترۀ ۴۵۰۰۰ سال امکان پذیر است، در این غار ممکن نبود از همین روی از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم استفاده شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار‌کرد: نتایج مقدماتی حاکی از سنی فراتر از ۴۰۰ هزار سال برای نهشتههای فرهنگی این محوطه است که این سن، غار قلعه کرد را مبدل به قدیمیترین سکونتگاه بشر در ایران کرده است.

او با بیان اینکه سن یادشده در کنار دستافزارهای سنگی به دست آمده از این غار، حاکی از اینست که غار قلعه کرد، پیش از انسان نئاندرتال نیز محل سکونت گونههای دیگر انسانی همچون انسان هایدلبرگ و یا احتمالا نوعی از انسان راست قامت بوده گفت: تاکنون دو نوع اسب پیش از تاریخی منقرض شده، گوزن، خرس قهوهای و کرگدن در بقایای جانوری به دست آمده از این محوطه شناسایی شده است.

وحدتی‌نسب در پایان با اشاره به اینکه بودجۀ کاوش‌های یادشده توسط ادارۀ کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین فراهم شده است گفت: سه فصل کاوش در غار قلعه کرد به روشنی حاکی از این امر است که این محوطه حداقل نیازمند ۱۰ سال کاوش مستمر است.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Due to the people's need for prayer, the White House was changed to the place of Friday prayers in Washington. And people can pray there every Friday. Thanks to Ahmad Mahini, the presidential candidate of the United States from the Mahin party

آیا یهودیان به بهشت می روند؟

هر سوال مطرح در ذهن هرکسی، داستان و پاسخی دارد که: با دیگری متفاوت است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *