خانه / جشنواره / آمریکا با تحریم های جدید خروج از برجام را تایید کرد
سند تحول وزارت خارجه
سند تحول وزارت خارجه

آمریکا با تحریم های جدید خروج از برجام را تایید کرد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: احتمال دارد در آینده نزدیک درخصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم.
سرویس سیاسی-
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز دوشنبه، دهم مردادماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.
کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد مذاکرات با ۱+۴ گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مبدع بوده و در مسیر مذاکره حضور داشته است. ما روند مذاکره را منطقی و معقول و برای رسیدن به توافق جامع و تضمین‌کننده منافع ایران در چارچوب برجام به‌ویژه منافع اقتصادی ایران
می‌دانیم.
وی افزود: در طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داد مبتنی بر اینکه مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادات را دریافت کرده است. همچنین گفت‌وگوی مفصل رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور کشورمان بخشی از مسائل ناشی از این قضیه بود.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه طرف‌ فرانسوی برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها تلاش‌هایی انجام انجام می‌دهد، گفت: مقامات دیگر کشورها از جمله وزرای خارجه تلاش‌های انجام دادند و در تماس‌های مختلف تلفنی با وزیر خارجه کشورمان ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به یکدیگر مطرح کردند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که کمک‌کننده باشد برای دستیابی به توافق استقبال می‌کنیم و همواره واکنش مثبت نشان داده‌ایم در این زمینه تاکید می‌کنم ما همواره مبدع و منعطف بوده‌ایم و در میز مذاکره حضور داشتیم.
وی افزود: این احتمال دارد در آینده نزدیک درخصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم.
آمریکایی‌ها
باید از طرح مباحث انحرافی
در مذاکرات خودداری کنند
کنعانی خاطرنشان کرد: اما باید تاکید کنم که این موضوع بستگی کامل به اراده طرف مقابل هم دارد، مشخصا طرف آمریکایی که واقعا برای دستیابی به توافق منطقی، معقول و پایدار آمادگی خود را نشان بدهد و از طرح مباحث انحرافی خودداری کند. این آن چیزی است که می‌توانم از وضعیت فعلی تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها در ارتباط با موضوع هسته‌ای خدمتتان عرض کنم. خوشبین باقی می‌مانیم که روند مذاکرات ما را به نتایج منطقی و معقول برساند.
وی گفت: تاکید مجدد می‌کنم جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را یک راهبرد جدی می‌داند و به آن تاکتیکی نگاه نمی‌کند چرا که دستیابی به توافق هم می‌تواند منافع ما و هم منافع طرف‌های توافق را تامین کند.
همکاری با آژانس
برای ایران مهم است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تاثیر انتخاب نماینده جدید ایران در آژانس برای حل اختلافات است، گفت: آقای نظیری اصل به‌عنوان سفیر جدید ما نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در وین انتخاب شده‌اند و همچنان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شده‌اند. این یک نقل و انتقال طبیعی است که باید بعد از بازگشت سفیر و نماینده قبلی ما
انجام می‌شد.
کنعانی تصریح کرد: سفیر جدید فرد مجرب و دیپلمات با تجربه و متخصص در این حوزه انتخاب شده است و عازم مسئولیت جدید خود شده‌اند و کار خود را آغاز کرده‌اند با وجود دیپلماتی در این تراز موضوعات مرتبط ما در همکاری با آژانس با دقت و اهتمام بیشتری دنبال می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع همکاری با آژانس برای ما بسیار حائز اهمیت است جمهوری اسلامی ایران کشور مسئولیت‌پذیری در چارچوب آژانس است همواره به مسئولیت‌های خود عمل کرده و انتظار دارد هم آژانس و مدیرکل آژانس در ارتباط با موضوعات مرتبط با جمهوری اسلامی ایران به‌طور حرفه‌ای و منصفانه و به دور از شائبه‌های سیاسی عمل کنند و بتوانند نقش تسهیل‌گر را در روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ایفا کنند.
مذاکره مستقیم
درباره موضوع هسته‌ای
و غیرهسته‌ای با آمریکا نداریم
کنعانی درباره پیشرفت مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده درباره زندانی‌های ایرانی در آمریکا در دو طرف گفت: ما مذاکره مستقیم با دولت آمریکا درخصوص این موضوع و هیچ موضوع دیگری اعم از هسته‌ای و غیرهسته‌ای نداریم. گفت‌وگوها از طریق واسطه و مشخصاً مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در ارتباط با زندانیان موضع ما مشخص است. انتظار داریم دولت آمریکا شهروندان ایرانی را که ظالمانه و بدون دلایلی قضایی و صرفا به اتهام داشتن نقش در دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران بازداشت کرده و برای آنها احکام جاعرانه صادر کرده است بدون قید و شرط آزاد کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ما معتقدیم که بازداشت‌هایی و زندانیان موجود در ایران که مربوط به شهروندان دوتابعیتی آمریکا هستند اولا ما تابعیت دوگانه را در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت نمی‌شناسیم و اینها را شهروندان ایران می‌دانیم و مبتنی بر حاکمیت قضایی خودمان با اینها تعامل کرده‌ایم.
ادعای جدید بایدن درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دیروز دوشنبه در آستانه برگزاری دهمین کنفرانس بازبینی معاهده منع اشاعه هسته‌ای بیانیه‌ای در ارتباط با این کنفرانس صادر کرده است.
به گزارش منابع خبری، جو بایدن در بخشی از این بیانیه به مسئله مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران پرداخته و گفته است: «ایالات متحده مصمم است از طریق قدرت الگویی خود رهبری کند. ما از طریق دیپلماسی- با هماهنگی شریکان و متحدانمان در منطقه طرحی برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام تدوین کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست
پیدا نمی‌کند.»
وبگاه آمریکایی:
تحریم‌های غرب مواضع ایران را تقویت کرد
وبگاه تحلیلی «ریسپانسیبل استیتکرافت» در گزارشی تحلیلی با اشاره به ناکارآمد بودن تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران نوشت، واشنگتن تاحد زیادی برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی خود درباره روسیه و ایران به تحریم‌های اقتصادی روی آورد اما این تلاش‌های جداگانه به شیوه‌ای به یکدیگر مرتبط شده است که به‌جای تقویت امنیت آمریکا و منطقه، خطر نتیجه عکس را به همراه دارد.
این گزارش ادامه داد، در ایران، تحریم‌های ایالات متحده گرچه با موفقیت اقتصاد تهران را مختل کرده است اما به‌طور ناخواسته مقاومت داخلی در برابر مذاکرات رفع تحریم‌ها ایجاد کرده و مانع از تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور شده است.
این وبگاه تحلیلی ادامه داد که تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه و ایران این دو کشور را ترغیب کرد تا همکاری اقتصادی و امنیتی خود را افزایش دهند.
این وبگاه تحلیلی سپس نوشت که فشارهای دولت ترامپ به جای آن‌که جمهوری اسلامی را به زانو درآورد، برعکس این کشور را تقویت کرد و قدرت سیاسی داخلی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرد و حمایت افکار عمومی در داخل ایران از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داد.
براساس این گزارش، نظرسنجی ۲۰۲۱ مرکز مطالعات بین‌الملل و امنیت دانشگاه مریلند آمریکا نشان داد که سه‌چهارم از مردم ایران از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند.
این پایگاه تحلیلی سپس نوشت، نتیجه تحریم‌های غرب و آمریکا علیه ایران این شد که جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد و توانمندی غنی‌‌سازی خود را برای تولید سوخت بیشتر گسترش داد و همکاری دوجانبه و در بخش انرژی روسیه و ایران را افزایش داد.
یک مقام ارشد آمریکا: تا زمانی که ایرانی‌ها پیشنهادها را نپذیرند
 و به برجام بازنگردند، انتظار می‌رود که فشارها ادامه داشته باشد
 یک روزنامه آمریکایی یکشنبه‌شب به وقت تهران نوشت، ایالات متحده در حال بررسی تحریم‌هایی علیه شبکه‌ای از شرکت‌های مظنون به کمک به صادرات نفت ایران و تشدید فشار بر تهران است.
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد که ایران با انتقال نفت از کشتی به کشتی در آب‌های منطقه و سپس جعل اسناد برای مخفی کردن منشا محموله استفاده کرده و در این مسیر اشخاص و شرکت‌هایی در امارات متحده عربی کمک کرده‌اند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «پیش‌بینی من این است تا زمانی که ایرانی‌ها پیشنهادها را نپذیرند و به برجام بازنگردند، انتظار می‌رود که همچنان شاهد این نوع اقدامات اجرایی به‌طور منظم در آینده
باشیم.»

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ماهان تیموری

ماهان تیموری ایران اباد

ماھان تیموری سردار آموزش سوشال مدیالو یکی از پیشگامان عرصھ علمی در ایرانماھان تیموری، در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *