به گزارش نادر زالی زاده خبرنگار ماهین نیوز
خانه سینما – جامعه اصناف سینمای ایران:
وی افزود: ایجاد کارگروه فرهنگ و هنر که شخص رئیسجمهور ریاست آن را بر عهده دارد، احیای شورای عالی سینما که ۲ ماه است از آغاز به کار آن میگذرد، شورای عالی هنر که بعد از ۱۲ سال تعطیلی دوباره در دولت جدید احیاء شده است اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ و هنر است. بازنگری و واکاوی و تدوین آئین نامههای جدید شوراهای ساخت و نمایش و پیگیری تایید آنها از مجاری ذیصلاح، شروع فصل نوین حمایت از فیلمهای هنری و تجربی، کلیه بدهیهای فیلمسازان کوتاه، مستند و حرفهای از سال ۹۸، طراحی برنامههای کلان پنجساله معاونتها و موسسات، بازنگری در مدیریت سمفا، ایجاد کارگروه سینما و تلویزیون برای شناسایی ظرفیتها و تعاملات جدید، تشکیل میز مشترک سینما و اقتصاد به منظور تبادل نظر و توسعه همکاریها در حوزه اقتصاد با وزیر اقتصاد و دارایی، رایزنیهای گسترده برای تبیین جایگاه سینماگران کشور به عنوان گنجینه و سرمایههای انسانی، ملی راهبردی برای جذب منابع اقتصادی و پشتوانههای اعتباری بیشتر، و …. از جمله اقدامات انجام شده در ماههای گذشته بوده و همگی فرصتهایی هستند تا بتوانیم مسائل کلان مشکلات اساسی سینما حل کنیم.
خزاعی گفت: ما باید همگرایی ایجاد کنیم. در این قضیه منافع مشترک مطرح است. اما متاسفانه امروز برخی صرفا در پی منافع و مشکلات شخصی شان هستند. یک نفر که خواسته شخصیاش به دلایل مختلفی برطرف نمیشود آن را به یک صنف تعمیم میدهد و با بروز بیانیههای نادرست این همگراییها از بین میرود. این برخوردها و جوسازیها، برای سینما هم، خروجی نخواهد داشت.
پاسخ خزاعی به موضوع ساترا، شهرک سینمایی دیجیتال و ….
وی در بخش دیگری در صحبتهایش با اشاره به پیگیری برخی از پروندههای اخلاقی در «شورای اخلاق حرفهای سینما» گفت: متاسفانه، بسیاری از اصناف در مسئله me too سکوت کردند و بیانیهای صادر نکردند تا به این واسطه بتوانیم امنیت شغلی و حرفهای اعضایمان را تامین کنیم. بسیاری از مباحثی که در این زمینه مطرح میشوند مسائلی حقوقی و قانونی هستند که ابراز و بیان آنها آسیبهای جدی در پی دارند که باید برای آن فکری کرد.
رئیس سازمان سینمایی درباره واگذاری «ساترا» به سازمان صدا و سیما هم گفت: واگذاری «ساترا» به صدا و سیما در نتیجه اشتباهات عملکردی تهیهکنندگان صورت گرفت و نباید به این سازمان واگذار میشد. «ساترا» بدون شک ظرفیت جدیدی برای سینمای ایران بود که به دلیل زیادهروی برخی از افراد از دست رفت البته این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده شده و در آنجا قابل پیگیری است.
خزاعی درباره کاهش تعداد صدور پروانه ساخت در شورا نیز توضیح داد: این قضیه بیشتر ناشی از سختگیریهای فنی و کیفی است. به اعتقاد یکی از نمایندگان خود خانه سینما در شورای ساخت بسیاری از این فیلمها دارای فیلمنامههای با کیفیت نیستند و سطح نازلی دارند و اعضای شورا معتقدند با تولید این آثار مشکل میشود که آنها را اکران کرد.
وی درباره تاسیس شهرک سینمایی دیجیتال هم گفت: ما مسائل سختافزاری این حوزه را به موسسه «سینماشهر» محول کردهایم و حضور موسسات و شرکتهای دانشبنیان در این زمینه برای ما در اولویت قرار دارد. ما حتی برخی سولهها را در هشتگرد برای ایجاد این شهرک در نظر گرفتهایم.
رئیس سازمان سینمایی درباره استفاده از ظرفیت بودجههای فرهنگی سایر وزارتخانهها در خصوص حوزه سینما گفت: اخیراً مصوب شد که این منابع که مقدار آن ۲ درصد است به کارگروه فرهنگ و هنر برگردد و از این مجرا خرج شود. این رقم ۲ درصد بودجه قابل اعتنایی است که میتواند شرایط تولید را در موسسات سینمایی بیشتر کند. از طرفی بودجه سازمان که سالها تنها ۱۰ درصد افزوده میشد امسال تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد. خوشبختانه هیچکدام از سازمانها و نهادهای زیر مجموعه سازمان امروز بدهکار نیستند. موجودی این سازمانها امروز کافی است و بودجهها در بخش تولید هم ۳ برابر شده است.
خزاعی درباره اکران فیلم مستند و کوتاه هم گفت: ما خوشبختانه پاتوقی را برای این نوع اکرانها در تهران و شهرستانها ایجاد کردیم. بحث جشنوارههای منطقهای در حوزه فیلم و عکس دوباره احیاء شد.
وی درباره مشکلات آموزشگاههای سینمایی هم گفت: یکی از مشکلاتی که کمتر به آن اشاره میشود بحث ساماندهی به آموزشگاههای سینمایی است که بسیار بیبرنامه است. ما طی صحبتهایی که با معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی داشتیم قرار را بر این گذاشتیم که طرح درس این آموزشگاهها مشخص و استادان ان درجهبندی شوند تا بر اساس تخصص استانداردسازی در این زمینه صورت بگیرد.
خزاعی در پایان ضمن تاکید دوباره بر همگرایی میان اصناف و سازمان سینمایی، پیشنهاد تصویب قانون قراردادهای تیپ در خانه سینما را قابل بررسی دانست.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ضرورت تقویت اقتصاد و توسعه اشتغال در سینما خاطر نشان کرد: در مجموعهسازمان سینمایی هم همکاران ملزم شدند روی این موضوع به صورت جدی تر برنامه ریزی کنند و قطعا، صنوف میتوانند با همفکری و ارائه راهکارهای پیشنهادی هم افزایی داشته باشند.
هیچ گفتگویی بر مبنای حذف شکل نمیگیرد
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما هم در این نشست بیان کرد: رابطه خانه سینما و سازمان سینمایی یک رابطه برادرانه و همدلانه و رفیقانه است. اما آیا این به این معنا است که همه برنامهها و سیاستهای خانه سینما و سازمان سینمایی مورد تایید است؟
وی ادامه داد: ما در شرایط ویژهای مثل همیشه قرار داریم اما کی میشود به آرامش رسید؟ مبنا در این مورد بر گفتگو است. در هیچ گفتگویی قرار بر حذف نیست. یک بازی مشترک است. ما درباره حیثیت سینما فارغ از دیدگاه سیاسی حرف میزنیم. گفتگویی سازنده که در یک زمین مشترک بنا میکنیم که این زمین مشترک متعلق به آینده است.
مدیرعامل خانه سینما گفت: خانه سینما به لحاظ حقوقی امروز در یک موقعیت تثبیتشده قرار دارد و این برای ما ایجاد مسئولیت میکند. اگر گمان کنیم خانه سینما در یک سوی جاده و سازمان سینمایی در سوی دیگر قرار دارد اشتباه کردهایم. ما به هم نیاز بنیادی داریم. ما اگر امروز از احترام متقابل دست بکشیم نمیتوانیم توقع احترام داشته باشیم. ما زیر نور پروژکتور هستیم و مردم ما را میبینند.
شاهسواری گفت: فضای فعلی کشور در عرصه فرهنگی در وضعیتی است که اگر درباره آن تعامل نکنیم غیر ممکن است که بتوانیم از آن به سلامت عبور کنیم. خطر بزرگی است که در کنار ما بالبال میزند. اگر نظام فرهنگی کشور دچار انسداد شود و تولیدات فرهنگی به هر بهانهای متوقف شود مصیبتی است که بازگشت به شرایط قبلی را ناممکن میکند.
وی اظهار داشت: در تحلیلهای خانه سینما ما داریم دچار یک بیکاری مفرط در این عرصه میشویم. امروز نیروهای خلاق اماده کار هستند و فضای حرفهای مهیا است اما با مشکل در صدور مجوز مواجه هستیم.
مدیرعامل خانه سینما گفت: من این موضوع را از باب منافعشخصی نمیگویم بلکه این صحبت از باب کمک به منافع ملی است. برای داشتن سکو در فضای جهانی. این فضای مشترک با قبول مسئولیت مشترک میتواند به منصه ظهور برسد و فرصتهایی را فراهم کند.
حسن مصطفوی به نمایندگی از صنف مدیران تولید در این جلسه حذف اسامی مدیران تولید از پروانه ساخت را موجب ایجاد مشکلات جدی در عرصه تولید دانست و در ادامه به تبعات جنبش me too برای خانواده سینما اظهار نگرانی کرد.
وی همچنین با اشاره به نامه بیش از ۴۰۰۰ نفر از سینماگران برای واگذاری «ساترا» به وزارت ارشاد گفت: با احیاء دوباره این موضوع اشتغالآفرینی گستردهای در عرصه سینما رخ خواهد داد.
کامیاب امین عشایری هم به نمایندگی از صنف طراحان سینمایی به مسئله سخت افزاری و توسعهی زمینهای اشاره کرد و گفت: یکی از نیازهای اولیه صنعت سینما ایجاد شهرک سینمایی دیجیتال و زیرساختهای مربوط به آن است.
علیرضا حسینی از صنف تهیهکنندگان مستند هم به مسکوت ماندن طرح مستندنگاری ملی اشاره کرد و گفت: نگاه سیاسی برای جذب آدمها متاسفانه موجب طرد بسیاری از چهرههای جوان از سینمای مستند میشود.
پیروز کلانتری از صنف کارگردانهای مستند نیز، در این نشست ضمن تشکر از رئیس سازمان سینمایی برای پیگیری آزادی دو تن از مستندسازان از زندان گفت: متاسفانه حساسیتهای موجود در فضای سیاسی در رابطه با مستندسازان به طور اخص از سوی سازمانها و نهادها به ما منتقل نمیشود و این برای ما مشکلساز شده است.
محمدرضا عرب، نایب رئیس و سخنگوی کانون کارگردانان سینما به دریافت وام برای تجهیزات انفرادی کارگردانان با بهره پایین به واسطه صندوق اعتباری هنر و ضرورت حضور نماینده بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی در محل خانه سینما، تاکید کرد.وی همچنین استفاده از تمام ظرفیت تولید برای اشتغال کارگردانان سینما توسط بنیاد سینمایی فارابی را یک ضرورت دانست و پیشنهاد داد: کانون کارگردانان سینما با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و انجمن سینمای جوانان بر استفاده از ظرفیت، دانش و تجربه کارگردانان سینما برای ورک شاپ در سرار کشور بخصوص مناطق محروم استفاده کنند.
دانش اقباشاوی هم از صنف دستیاران کارگردان گفت: از سال ۱۳۸۹ بحث قراردادهای تیپ در خانه سینما مطرح است اما هیچگاه به نتیجه نرسیده و شبیه یک عفونت شده است. ما به واسطه این قرارداد به نوعی داریم قانونگذاری میکنیم و قانون در برابر هرج و مرج قرار دارد.
علی سرتیپی هم به نمایندگی از پخشکنندگان سینما در این نشست گفت: اگر فکری به حال سینماها، پلتفرمهای پخش و .. نکنیم قطعاً تا چند ماه آینده سینمای ما به نوعی به چالش خواهد خورد و کاملاً ورشکسته خواهد شد.
آتیلا پسیانی هم به نمایندگی از صنف بازیگران، بیکاری را مهمترین عامل آسیبزننده به جامعه سینمایی دانست و پیشنهاد ایجاد یک مدرسه سینمایی به منظور بهبود شرایط تولید در عرصه سینما را عنوان کرد.
ایجاد پروژههای اقتصادی توسط صندوق اعتباری هنر
در بخش دیگر این نشست هم سید مجید پوراحمدی مدیرعامل «صندوق اعتباری هنر» پس از شنیدن مشکلات متعدد سینماگران در بحثهای مختلفی چون بیمه، اخذ وام، دریافت مستمری و … گفت: ما از مدتها پیش پیگیر و علاقمند به برگزاری این جلسه بودیم اما متاسفانه این دیدار به تاخیر افتاد.
وی در ادامه به پرداخت سهم بیمه هنرمندان اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۰ درصد از سهم بیمه حرفهها و مشاغل را در صندوق اعتباری هنر پرداخت میکنیم. در حال حاضر برای هر هنرمند ۴۲۵ هزارتومان سهم بیمه پرداخت میشود که ۴۵ هزار نفر از ۹۰ هزار عضو صندوق شامل آن میشوند و اخیراً هم ۱۶۶۰ نفر را معرفی کردیم که از لحظه معرفی ما شروع به پرداخت این سهم میکنیم.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: با توجه به مشکلاتی که بسیاری از هنرمندان درباره پرداخت سهم بیمه به ما منتقل کردند این نکته وجود دارد که متاسفانه قواعد تامین اجتماعی مربوط به خودش است و نهادهای دیگر نمیتوانند در آن دخالتی داشته باشند. ما ماهانه ۱۰ میلیاردتومان به تامین اجتماعی پرداخت میکنیم که این رقم به ۱۸ میلیارد خواهد رسید. ما مذاکراتی را با بیمه صورت دادهایم تا بتوانیم ۱۸ درصد سهم پرداختی را به ۲۸ درصد برسانیم.
پوراحمدی درباره عضوگیری صندوق هم گفت: زمانی که من به صندوق اعتباری هنر آمدم ۱۵ هزار نفر تقاضای در صف داشتیم و حدود ۲۰ هزار نفر هم به سامان ورود پیدا کرده بودند از آبان تا آذر سال گذشته حدود پنج هزار نفر به این اعضا اضافه شدهاند. ما در این لحظه هیچ تقاضایی را نداریم که بررسی نشده باشد. حتی اگر فردی اطلاعات ناقصی گذاشته باشد.
وی ادامه داد: به دلیل بروز مشکل در قوانین بانکی از اول اسفندماه صدور هنر کارت متوقف شده بود. اما ما توزیع بیش از ۳ هزار هنر کارت را آغاز کردیم و هفته پیش حدود ۱۸۰۰ هنر کارت دیگر به دست ما رسیده که آن را بزودی توزیع خواهیم کرد. ما در بحث هنر کارت هیچ رسیدگی از قبل مانده نداریم.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به بحث پالایش و بروزرسانی اعضاء صندوق، این اتفاق را امری ضروری دانست و گفت: ما در پی برنامهریزی پروژههایی در حوزه اقتصاد هنر هستیم. این پالایش به این منظور صورت میگیرد تا بتوانیم در پروژههای خود هنرمندان فعال را درگیر کنیم وگرنه هیچ فردی در این پالایشها از صندوق حذف و یا مستمری آن قطع نشده است.
پوراحمدی با اشاره به عضویت دائمی اعضای بالای شصت سال در صندوق گفت: حتی اگر ما درباره این هنرمندان تاکید داریم تا مدارکشان را بروز کنند این را به نفع مدیریت بهتر خودمان میدانیم و در پس این اتفاق مسئله حذف و اضافهای وجود ندارد.
وی انتقال بحث بیمه هنرمندان از بیمه سرمد به بیمه دانا را به منظور رفاه حال هنرمندان دانست و گفت: بیمه دانا قویترین بیمه درمانی در سطح کشور است ما با این بیمه امروز ۹ هزار مرکز طرف قرارداد داریم و در مورد بیمه تکمیلی ما شعباتی را برای پاسخگویی معرفی کردهایم.