خانه / جشنواره / محوطه فیض‌آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

محوطه فیض‌آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

یک باستان‌شناس:

محوطه فیض‌آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم جبهه شمالی وغربی محوطه فیض‌آباد آبیک قزوین و شواهد سطحی محوطه که در بخشهای مختلف آن نیز در گذشته کاوش‌های غیر مجاز زیادی صورت گرفته، نشان می‌دهد محوطه متعلق به دوران تاریخی است و تمامی سفالهای آن از نوع نخودی با نقوش کنده هندسی هستند.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نوذرحیدری سرپرست هیئت باستان‌شناسی۲۰فروردین١۴٠١با اعلام این خبر گفت:محوطه فیض‌آباد یکی از آثار تاریخی استان قزوین در محدوده شهرستان آبیک است که در کیلومتر ۲ جاده زیاران و طالقان در داخل اراضی مجتمع کشت و صنعت زیاران طالقان واقع شده است.

او خاطرنشان کرد:این محوطه در سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۴۹۳ در فهرست میراث‌ملی کشور به ثبت رسیده و هیچ‌گونه گمانه‌زنی و کاوشی در این مکان پیشتر به انجام نرسیده است.

این باستان‌شناس افزود:با توجه به انجام و تکمیل عملیات عمرانی احداث استخر پرورش ماهی توسط مجتمع کشت و صنعت در مجاورت محوطه، ضروری بود برای اطمینان از عدم تجاوز به عرصه و حریم اثر گمانه زنی در پیرامون محوده استخر صورت گیرد که برنامه حاضر به همین منظور انجام شد.

حیدری گفت:پس از بررسی و بازدید میدانی، نقاطی بمنظور گمانه زنی با فواصل نزدیک به هم (حداکثر ۳ متر) انتخاب شده و در نهایت ۲۶ گمانه در جبهه شمالی و شمال غربی محوطه و در چهار طرف محدوده ساخت استخر حفر شدند.

او با بیان اینکه بستر طبیعی منطقه بیشتر سنگلاخ و صخره‌ای است تصریح کرد:حداکثر عمق گمانه ها ۱۲۰ سانتیمتر بود و هیچ کدام از گمانه ها به محدوده عرصه برخورد نکردند و با توجه به محدوده عرصه مشهود اثرمی‌توان قرار گرفتن استخر را در محدوده حریم درجه ۲ قرار داد.

 سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت:شواهد سطحی محوطه که در بخشهای مختلف آن نیز در گذشته کاوش‌های غیر مجاز زیادی صورت گرفته، نشان می‌دهد محوطه متعلق به دوران تاریخی است (فقط یک نمونه سفال لعابدار دوره اسلامی دیده شد) و تمامی سفالهای این محوطه از نوع نخودی با نقوش کنده هندسی هستند.

او افزود:ساختارهای معماری بیرون افتاده به واسطه کاوش‌های غیر مجاز سازه‌های معماری سنگی را نشان می‌دهد و می‌توان گفت این محوطه از نوع استقرارهای فصلی است که توسط کوچروهای منطقه در زمان خود مورد استفاده قرار گرفته است.

این باستان‌شناس گفت:بخشهایی از محوطه به واسطه احداث جاده زیاران و طالقان در گذشته تخریب شده، بخشهایی از آن توسط کاوشگران غیر مجاز آسیب دیده و بخشهایی نیز به واسطه تفکیک و تقسیم اراضی منطقه حداقل در دو زمین با مالک مجزا واقع شده که با حصار‌کشی و احداث راه دسترسی فرعی و ساخت و سازهای صورت گرفته در گذشته آسیب‌هایی به آن وارد شده است.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اولین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان

فیلم اصلی عشق اباد ساخته خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *