خانه / جشنواره / همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری

همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری

Sat, Feb 12 at 2:19 AM

انیسی در نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری مطرح کرد:

ضرورت اتخاذ سیاست‌های مناسب برای حفاظت و توسعه در راستای هم‌افزایی یکدیگر

دبیر نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری با اشاره به ضرورت اتخاذ سیاست‌های مناسب برای حفاظت و توسعه به موازات یکدیگر، در پهنه‌های تاریخی شهرها تصریح‌کرد: گرد هم‌آیی متخصصین، مدرسین دانشگاهی و پژوهشگران و علاقمندان به حفظ و احیای میراث‌فرهنگی می‌تواند امکان لازم را برای ارائه نظرات و دیدگاه های نوین در این مورد فراهم کند.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی دبیر نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری ۲۳بهمن ۱۴۰۰ در افتتاحیه این همایش، میراثشهری را مفهومی گسترده خواند که به لایههای تاریخی، بقایای کالبدی، آداب و سنن فرهنگی ساکنین و ارزشهای مادی و معنوی یک شهر اشاره دارد واین میراث ضمن آنکه ثروتی ملی است، حکایت از هویت تاریخی و فرهنگی شهرها دارد.

او با بیان‌اینکه شهرها و محدوده‌های تاریخی هر روزه با مسائل و مشکلات گوناگونی روبرو می‌شوند که باید برای حل آنها، دیدگاه‌ها و روش‌های نوینی را طرح و تجربه کرد افزود: هر‌چند که این چالش‌ها در نقاط مختلف جهان با یکدیگر از نظر شدت و ماهیت تفاوت دارند ولی دارای علل و ریشه‌های مشترکی هستند که باید به دنبال اتخاذ سیاست‌های مناسب برای حفاظت و توسعه به موازات یکدیگر، در پهنه‌های تاریخی شهرها باشیم.

دبیر نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری تصریح‌کرد: گرد همآیی متخصصین، مدرسین دانشگاهی و پژوهشگران و علاقمندان به حفظ و احیای میراث فرهنگی میتواند امکان لازم را برای ارائه نظرات و دیدگاه های نوین در این مورد فراهم کند که همایش حفاظت و مدیریت شهری به دنبال ایجاد زمینه مناسب برای تحقق چنین آرمانی است.

انیسی، «ارتقای دیدگاه ها و مباحث نظری و عملی در عرصه حفاظت و مدیریت میراثشهری»،«ارزیابی تجارب با هدف تاکید بر دستآوردهای سازنده و پرهیز از اشتباهات گذشته»،«بسترسازی برای هم فکری و همکاری همه متخصصین حوزه حفاظت و مدیریت میراثشهری» ،«جلب توجه مردم و آگاهی بخشی به مدیران و دست اندرکاران در مورد اهمیت میراثشهری» را از اهداف برگزاری نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری برشمرد.

اوگفت: «مبانی ،تعاریف، اصول و روش‌های حفظ و احیاء میراث شهری»،«شناخت، آسیب‌شناسی، مستند‌سازی و ارزش‌گذاری پهنه‌های تاریخی»،«جایگاه حفاظت از میراث‌شهری در طرح ها و اسناد توسعه شهری»،«حفاظت از منظرتاریخی شهر و میراث‌طبیعی آن»،«مدیریت و حکمروایی پایدار در محدوده های تاریخی» ،«مشارکت مردم و نهادی‌های غیر‌دولتی در زمینه حفظ و احیاء میراث‌شهری»،«امکانات و تنگناهای حقوقی و قانونی موجود»،«شناخت میراث ناملموس‌شهری و تحکیم جایگاه آن در ادبیات میراث‌شهری»،«ارتقای فرهنگ عمومی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری»،«بهبود کیفیت سکونت و توانمند‌سازی اقتصادی و اجتماعی ساکنین»،«معرفی و ارزیابی تجارب داخلی و خارجی» و… را محورهای مورد بررسی در این همایش خواند .

در ادامه این برنامه پیام ویدئویی دکتر علی دارابی معاون میراث‌فرهنگی کشور به نخستین همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری پخش شد. 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

مصوبه نام اسرائیل باید باطل گردد

ویتعین على الزعماء الإسلامیین أن یزیلوا اسم إسرائیل من الأمم المتحده وأن یعلنوا بطلان قرار ۱۹۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *