خانه / جشنواره / باید به محتوای فیلم‌ها بیشتر توجه کند

باید به محتوای فیلم‌ها بیشتر توجه کند

یک کارشناس سینما گفت: اگر جشنواره فیلم فجر می‌خواهد رویکردی انقلابی داشته باشد که نماد جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی باشد، باید به محتوای فیلم‌ها بیشتر توجه کند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، «علی زادمهر» درباره نقش جشنواره فیلم فجر در ارتقای محتوایی آثار سینمایی گفت: برگزاری جشنواره فیلم فجر قطعا می‌تواند در خط‌دهی و ساخت فیلم‌های آینده تاثیرگذار باشد. البته جشنواره فیلم فجر در چهل سال گذشته در اکثر موارد (به دلایلی که جای گفتنش نیست) نتوانسته جلوی ساخت چنین آثاری را بگیرد. یکی از دلایل اصلی این است که هنوز مشخص نیست جشنواره فیلم فجر یک جشنواره محتوایی یا فرمی است.
او افزود: در موارد تبلیغ از این جشنواره به عنوان مهم‌ترین برنامه‌ای که در زمان پیروزی انقلاب برگزار می‌شود، یاد می‌شود و تمام محورهای برگزاری جشنواره هم برای همین قضیه است ولی در عمل می‌بینیم که جشنواره کاملا صنفی برگزار می‌شود. یعنی در آن جایزه بهترین بازیگر، کارگردانی و سایر جوایز صنفی اهدا می‌شود. وقتی شما در فیلمی بازی یک بازیگر را ملاک قرار می‌دهید فارغ از اینکه آن بازیگر در چه فیلمی بازی کرده، به صورت ناخودآگاه به دید مخاطب جهت می‌دهد. جشنواره فیلم فجر باید وضعیت خود را مشخص کند که می‌خواهد یک جشنواره فرمی باشد که فقط از لحاظ هنری به فیلم‌ها جایزه بدهد یا فقط می‌خواهد محتوا را مورد بررسی قرار دهد.
زادمهر با اشاره به اهمیت محتوا در آثار سینمایی، ادامه داد: هر چند در این سال‌ها فیلمی هم داشتیم که نگاه ملی داشته و جایزه هیأت داوران یا جایزه مصطفی عقاد را گرفته ولی اینها مواردی بوده که اگر شما در طول سال از مخاطبان سوال کنید آیا فیلمی که جایزه ملی را گرفته می‌شناسید، کمتر کسی به خاطر می‌آورد و اکثرا جایزه بهترین بازیگر و بهترین فیلم را به خاطر دارند. از این رو جشنواره باید تکلیف را با خود را با این موضوع مشخص کند. وقتی به این سوال مهم پاسخ دهد قطعا می‌تواند به بخش‌های دیگر هم پاسخ دهد. از نظر من اگر جشنواره فیلم فجر می‌خواهد رویکردی انقلابی داشته باشد که نماد جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی باشد، باید به محتوای فیلم‌ها بیشتر توجه کند. به‌جای اهدای جوایز بهترین بازیگر، کارگردان و سایر جوایز فنی از این دست (که جای آن در جشنواره‌های صنفی است) به محتوای فیلم‌ها و محتواهایی که با آرمان‌ها و نگاه سینمای ما هماهنگ است، توجه کند و جایزه بدهد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

احمد ماهيني كانديداي رياست جمهوري آمريكا

جهان برای ایران شد و آنها خبرندارند

L'Amérique est la 32ème province et l'Europe est la 33ème province de l'Iran et la langue officielle est le persan. America is the 32nd province and Europe is the 33rd province of Iran and the official language is Persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *