خانه / تمدن پژوهی / کاپیتولاسیون توسط مردم الغا شد( نه دولت و قوه قضائیه)

کاپیتولاسیون توسط مردم الغا شد( نه دولت و قوه قضائیه)

 آقای سعید خطیب زاده امروز دوشنبه در آغاز نشست خبری هفتگی با خبرنگاران ضمن گرامی داشت روز دانشجو گفت: روز دانشجو روز برخاستن صدای مستقل دانشجویی در مقابل استبداد و دخالت‌های خارجی است و یادآور نگاه قهرمانانه در مقابل دخالت‌های آمریکا در ایران در سال ۱۳۳۲ است.

خطیب‌زاده در ادامه درباره اوضاع افغانستان و حوادث اخیر در مرز ایران و افغانستان و همچنین وضعیت مردم افغانستان افزود: آن‌چه در مرز‌های ما رخ داد یک اتفاقی بود که ناشی از عدم آشنایی مرزبانان هیأت حاکمه سرپرستی طالبان بود.

وی ادامه داد: در مرز مشترک با افغانستان در برخی نقاط دیوار‌ها و موانعی برای جلوگیری از ورود قاچاقچیان به ایران داریم که برخی از این موانع و دیوار‌ها چند صد متر داخل خاک ایران کشیده شده‌اند و نیرو‌های طالبان که مرزبانی را انجام می‌دادند با نقطه صفر مرزی ناآشنا بودند و بر اساس این سوءتفاهم به برخی اتباع ایران آتش گشودند که نیرو‌های مرزبانی ما مجبور به پاسخ شدند.
خطیب زاده افزود: بعد از این حوادث دو طرف در ایران و افغانستان تلاش کردند، این موضوع به نقطه‌ای برای فهم بیشتر بینجامد.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: در بین دو طرف خطوط ارتباطی مستقیمی را گذاشتیم که اگر مواردی از این دست بود، صحبت کنند.
خطیب زاده افزود: آینده افغانستان باید براساس خواست و اراده مردم این کشور چیده شود و قطعا هیچ دولتی که فراگیر نباشد و بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان نباشد، نمی‌تواند آینده افغانستان را برای مسیر روشن تضمین کند

اجازه نمی‌دهیم با وقت ما در وین بازی شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات، آخر هفته جاری در وین آغاز می‌شود، گفت: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند.
آقای خطیب زاده در ادامه نشست خبری در مورد مذاکرات وین تصریح کرد: در وین با اراده جدی وارد مذاکرات شدیم و تیم اعزام شد که به توافق خوب برسد، توافق خوب را در راستای تعهداتی می‌دانیم که همه طرف‌ها در برجام دارند، کم و کیف اعزام هیأت ایران نشان می‌داد هدف اصلی این است که همان جمعی که در تهران با رفت و برگشت‌های متعدد باید درباره ابعاد تحریمی تصمیم بگیرند، در همانجا تصمیم بگیرند.
وی افزود: شاید طرف مقابل اساسا انتظار نداشت طرف ایرانی با رویکرد توافق خوب در کمترین زمان ممکن، متون آماده مکتوب به آن‌ها بدهد.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تمامی آنچه در این متون نوشته شده بود مبتنی بر برجام و پیش نویس ۶ دور قبل بود اظهار داشت: این متون اساسا نمی‌توانست حداکثری باشد، ولی رویکرد آمریکا و طرف‌های اروپایی حداقلی است و به همین خاطر درخواست کردند به پایتخت‌های خود برگردند و مشورت کنند.
خطیب زاده ادامه داد: تیم ایران همانجا اعلام کرد برای اینکه تصمیم گرفته شود هم این اجازه را دارد و هم ترکیب تیم اجازه می‌دهد تا مادامی که نیاز باشد، در وین بمانند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: آخر این هفته دور بعدی آغاز خواهد شد و تاریخ دقیق در گفتگوی آقای باقری کنی و مورا نهایی خواهد شد.
خطیب زاده تصریح کرد: مهم این است که طرف مقابل مثل ایران با پیشنهاد‌های مشخص بیاید، این‌که طرف مقابل فقط اظهارات خود را رسانه‌ای و بازی مقصر نمایی اعمال کند، باور غلطی است.
وی تاکید کرد: می‌دانیم در وین چه می‌خواهیم و آنچه می‌خواهیم در چارچوب برجام است و طرف مقابل هیچ ایرادی در متون ایران نگرفت.
وی افزود: نه تعجیل داریم و نه اجازه می‌دهیم کسی با وقت و انرژی ما در وین بازی کند و تیم ایران با عزم توافق خوب عازم می‌شود و امیدواریم طرف مقابل با همین عزم بیاید.
خطیب‌زاده تصریح کرد: هیأت ایران با تعامل و انعطاف وارد وین شد، ولی طرف مقابل چنین نبود.
وی ادامه داد: منتظریم نظر طرف مقابل را درباره دو سند دریافت کنیم و هر کجا لازم باشد هم سند‌ها و پیش نویس‌های جدید قابل رد و بدل شدن است.
خطیب زاده گفت: مهم این است که آخر این هفته گفتگو‌ها از سر گرفته می‌شود، چون گفتگو‌ها متوقف نشده بلکه تنفس چند روزی داده شده است.
چیزی به نام توافق گام به گام اساسا مطرح نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: چیزی به نام توافق گام به گام یا طرح‌های موقت اساساً مطرح نیست.
آقای خطیب زاده در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره طرح موسوم به اقدامات گام به گام در مذاکرات وین تصریح کرد: ما در وین بر اساس پیش نویس‌هایی برای رفع تحریم‌ها و چگونگی توقف اقدامات جبرانی ایران ارائه کردیم و بر اساس آن مذاکره می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد پایان یافتن مذاکرات به علت جدی نبودن ایران برای بازگشت به تعهدات گفت: طرفی که عضو برجام نیست و همه تعهداتش را متوقف کرده و تمام تلاشش را کرده که هیچ کس پایبند به برجام نباشد در جایگاهی نیست که چنین اظهاراتی بکند.
خطیب زاده افزود: آمریکا به جای اینگونه اظهارات که بیشتر در چارچوب مقصر نمایی برای فرار از مسئولیت خودشان است بهتر است به راه ساده‌تر و تعهداتش در ذیل آنچه در ۲۰۱۵ امضا کرد برگردد.
وی در ادامه در پاسخ به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تقاضا از قدرت‌های جهانی برای تحت فشار قرار دادن ایران و توقف غنی سازی تا قبل از دور بعدی مذاکرات گفت: رژیم اشغالگر قدس مخالف هرگونه گفتگو در منطقه بوده و مدام در پی فرافکنی و ایجاد موضوعات مصنوعی در موضوعات بین‌المللی است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: این رژیم از روز اول پنهان نکرده که با برجام مخالف بوده و این سابقه روشنی است و نیاز به توضیح ندارد.
اقای خطیب زاده تصریح کرد: نکته تلخ تاریخ این است که این اظهارات از سوی مقامات رژیمی اعلام می‌شود که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای است و عضو هیچ رژیم مانیتورینگ بین‌المللی نیست و پادمان را هم نپذیرفته است.
وی تاکید کرد: این اظهارات کاملا بی پایه و اساس است و همان کسی که این اظهارات را می‌کند بی آبروست و بیشتر از آن پرداختن به این موضوع وقت ما را بیهوده تلف می‌کند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دستور به کاخ سفید

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فورا متوقف کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *