خانه / تمدن پژوهی / دانشمند ناشناخته ها

دانشمند ناشناخته ها

[۱۱/۲۷،‏ ۰۹:۵۲] سید کریم حسینی ماهینی: ☀️نگاهی به زوایای ناشناخته کارنامه پربار شهید فخری زاده،👇
دانشمندی پرافتخار، اما گمنام که «اشبه‌الناس» به شهیدان 👈 چمران وشهریاری و طهرانی مقدم بود
مقدمه:(۱)
شهادت دکتر محسن فخری زاده یکی از دانشمندان برجسته کشور در عرصه هسته‌ای و دفاعی، واکنش‌ها و بازتاب زیادی در داخل و خارج از کشور داشته که البته عمده آن، معطوف به چگونگی ترور و شهادت ایشان و دلایل گمنامی این سرباز گرانقدر امام زمان (عج) بود.
هرچند علل موفقیت این ترور پس از بار‌ها ناکامی دشمنان و مزدوران، در جای خود نیازمند بررسی است و اهمیت فراوانی دارد، اما به نظر می‌رسد لازم است در کنار این موضوعات، نگاهی هرچند گذرا به خدمات برجسته و ناشناخته آن شهید بزرگوار و دانشمند برجسته کشورمان، داشت.
طبیعتا به علت جایگاه و نوع فعالیت شهید فخری زاده، بسیاری از مصادیق و دستاورد‌هایی که در چند دهه فعالیت مدیریتی و علمی، موجبات به نتیجه رسیدن آن‌ها را فراهم کرده، قابل بیان و تشریح نباشد، اما می‌توان برخی از آن‌ها را به طور خلاصه اشاره کرد..
#کتاب_شهدای_هسته_ای
#ناصرکاوه
#سالگردشهادت
#سپند
[۱۱/۲۷،‏ ۰۹:۵۲] سید کریم حسینی ماهینی: مقدمه:(۲)
☀️آنطور که فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس و از دوستان با سابقه شهید بیان می‌دارد، دکتر فخری زاده لیسانس خود را در گرایش هسته‌ای اخذ کرده و سپس فوق لیسانس خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان گذرانده و به عنوان مدیر بخش علمی تحقیقاتی مشغول به کار شده بود. در عین حال، علاوه بر فعالیت‌های تحقیقاتی، در دوران دفاع مقدس نیز جزو رزمندگان غرب و جنوب کشور بوده و در عملیات‌های مهمی، چون رمضان شرکت داشته است.
ادامه تحصیل دکتر فخری زاده نیز به در حوزه هسته‌ای بوده و در این مقطع، وی در زمینه آشکارسازی تابش هسته‌ای و کشف کیهانی به تحقیق پرداخته بود که می‌تواند قدرت رکتور‌های هسته‌ای را اندازه گیری و کشف کند.
از جمله اقدامات مهم ایشان در بخش هسته ای، طراحی و پیاده سازی “پدافند هسته ای” بود. به طور مرسوم بخش‌های هسته‌ای و نیرو‌های مسلح هر کشوری دارای این بخش هستند که بتوانند برابر احتمالی حملات شیمیایی و هسته‌ای کشور‌های دیگر، اقدامات موثر و سریع پدافندی انجام دهند که با توجه به دشمنی برخی دارندگان سلاح هسته‌ای با کشورمان، این موضوع برای ایران اهمیت ویژه تری داشت. اما این کار نیازمند زیرساخت‌ها و طراحی‌های علمی جدی و عمیق بود که شهید فخری زاده در این زمینه گام‌های بلندی برداشت و زیرساخت‌های پدافند هسته‌ای کشور را به نحو احسن ایجاد کرد.
اما پس از سال‌ها همکاری با سازمان انرژی اتمی و به سرانجام رساندن تحقیقات و طرح‌های مختلف، دکتر فخری زاده طرحی ویژه و موثر را در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بر عهده گرفته بود که علت انتخاب آن شهید را می‌توان در قدرت بالای مدیریتی و اعتماد ویژه نظام، علاقه وافر و تخصص در طرح‌های نوین و تحقیقات علمی جدید و همچنین توانمندی کم نظیر در همکاری با جوانان دانشگاهی و کارشناسان با انگیزه و متخصص صنعت دفاعی خلاصه کرد.
اینچنین بود که نهال تازه برآمده‌ای به نام بخش نوآوری و تحقیقات دفاعی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، با نقشه راه و برنامه ریزی شهید فخری زاده، تبدیل به نهادی موثر، پویا و با خروجی‌های برجسته به نام سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی موسوم به “#سپند” شد…
#کتاب_شهدای_هسته_ای
#ناصرکاوه
#سالگردشهادت
#سپند
[۱۱/۲۷،‏ ۰۹:۵۲] سید کریم حسینی ماهینی: مقدمه:(۳)
☀️به طور خلاصه، می‌توان مهمترین وظایف و خروجی‌های سازمان سپند را، انجام تحقیقات در حوزه علوم و فناوری دفاعی آینده، انواع اکتشاف فناوری‌ها در حوزه‌های نظامی و ایجاد و توسعه فناوری‌های مقابله با تهدیدات نوین و نوظهور در حوزه‌های خاص معرفی کرد که نتایج و دستاورد‌های آن منجر به تولید محصولات یا فناوری‌های خاصی شده که در تامین امنیت کشور و افزایش قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه و مهمی ایفا کرده و می‌کند.
از دل همین وظایف و سرفصل‌ها بود که ده‌ها شرکت دانش بنیان و گروه‌های شکل گرفته در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، در رشته‌ها و مصادیق متنوع جذب و دعوت به همکاری با سپند شدند و در دهه ۹۰، انبوهی از کارگروه‌ها و میز‌های تخصصی در این سازمان و مجموعه‌های مرتبط با آن، برای تحقق ایده‌های جوانان و متخصصان دانشگاهی کشور شکل گرفت و تقویت شد به گونه‌ای که از ۴۸ دانشگاه و سه هزار شرکت دانش بنیانی که با وزارت دفاع همکاری می‌کنند، بخش عمده‌ای از آن طرف مشورت و همکاری سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی به ریاست دکتر فخری زاده بودند به گونه‌ای که می‌توان او را فرمانده و رییس اولین DARPA جهان اسلام معرفی کرد.
حتی تعداد قابل توجهی از متخصصان و افراد تحصیل کرده در دانشگاه‌های مختلف کشور که می‌بایست بر حسب قانون، به خدمت سربازی اعزام شوند، با استفاده از تسهیلات قانونی این سازمان و ارائه طرح‌ها و ایده‌های دفاعی و فناورانه خود، از کسری خدمت طولانی و همکاری علمی با این مجموعه به جای حضور در مراکز نظامی بهره‌مند شدند.
تنوع کارگروه‌ها و حوزه‌هایی که شهید فخری زاده برای ارتقاء توان دفاعی و رفع نیاز‌های کشور، در سپند طراحی کرده بود آنقدر فراوان و جامع بود که از علوم اجتماعی تا مهندسی مکانیک، هوافضا، مهندسی مواد، برق و رایانه و همچنین پلیمر و بیوتکنولوژی را در بر می‌گرفت.
شاید یکی از مشهورترین طرح‌های شهید فخری زاده که بخشی از نتایج آن آشکار و بسیاری از این طرح، همچنان ناشناخته است، ساخت لیزر‌های خاص پدافندی است که می‌تواند انواع مهاجمان در هوا از جمله پهپاد‌های دشمن را هدف قرار دهد؛ دستاوردی که تنها معدودی از کشور‌های برجسته دنیا به آن دست یافته اند…
#کتاب_شهدای_هسته_ای
#ناصرکاوه
#سالگردشهادت
#سپند

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ترافيك گرسنه ها و بيكار ها و ندار ها!

ترافیک گرسنه ها و بیکار ها و ندار ها!

آیا ترافیک سنگین جاده ها نشان بی پولی ، بیکاری ، فقر و گرسنگی مردم ایران است؟ آیا اینها فقط تعداد انگشت شماری هستند؟ خط فقر کجاست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *