خانه / غزنه تا غزه / کوچ اجباری شیعیان‌

کوچ اجباری شیعیان‌

کوچ اجباری شیعیان‌ هزاره در دایکندی؛ بی‌پناهی آوارگان در فصل سرما

شفقنا افغانستان- ساکنان ولسوالی‌های پاتو و گیزاب ولایت هزاره‌نشین دایکندی که با تسط طالبان از مناطق اصلی شان مجبور به کوچ‌اجباری‌ شده‌اند، با فرارسیدن فصل سرما در کوه و صحرا بی‎‌سرپناه هستند.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از رسانه‌های محلی، آوارگان در مورد وقوع فاجعه هشدار می‌دهند.

احمدشاه عزتی یکی از آوارگان روستای «کندیر» ولسوالی گیزاب به رادیونسیم گفته است: «دو ماه قبل شماری از پشتون‌های محل با حمایت طالبان در دایکندی بر سر دعوای حقوقی زمین، مردم کندیر را مجبور به کوچ اجباری کرده و تمام داروندار شان را غضب کردند».

به گفته عزتی، از روستای «کندیر» حدود ۴۰۰ خانواده بیجا و آواره شده‌اند و فعلا در یک وضعیتی بد قرار دارند.

او علاوه کرده است: «با آنکه فصل سرما و زمستان در ولایت دایکندی رسیده است، اما خانواده‌های بیجا شده تا هنوز زیر درختان، کوه‌ها و منابر و مساجد زندگی می‌کنند.

کوچ اجباری تنها به روستای کندیر خلاصه نمی‌شود بلکه باشندگان روستاهای تگابدار و ورگ ولسوالی پاتو نیز توسط خوانین با همکاری طالبان بر سر دعوای زمین مجبور به ترک خانه و کاشانه شان شدند.

طبق گفته‌های بزرگان محلی حدود ۳۰۰ خانواده از این مناطق ولسوالی پاتو آواره شده‌اند.

یعقوب علی امیری یکی از ساکنان محل می‌گوید: «مردم بیجا شده در وضعیت بد اقتصادی و معیشتی قرار دارند. به گفته او با فرارسیدن سرما و زمستان مریضی سینه بغل میان کودکان شیوع یافته اند و مردم به خدمات اولیه؛ به خصوص موادغذایی، ادویه و سرپناه  دسترسی ندارند».

آنان می گویند: «در جریان ۲ ماه هیچ نهادی ملی و بین‌المللی و حکومت جهت رسیدگی به بیجا شدگان کاری نکرده‌اند. بیجاشدگان هشدار می‌دهند، اگر حکومت در قسمت جابجای خانوادهای بیجاشده، تامین نفقه و سرپناه اقدامات فوری را روی دست نگیرند، فاجعه انسانی در زمستان رخ خواهند داد».

بزرگان محلی می‌گویند، برای برگشت دوباره خانوادهای بیجاشده، تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و اوامر متعددی را از مقام‌های مرکزی طالبان مبنی بر گشت دوباره آوارگان گرفته‌اند، اما این اوامر از سوی مقام‌های محلی طالبان در دایکندی عملی نیست.

طالبان در دیگر ولایات نیز شیعیان هزاره‌ را مجبور کوچ‌اجباری کرده‌اند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اردن باید تنبیه شود تا راه قدس باز شود

راه قدس از کربلا و اردن می گذرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *