خانه / دارالقران / رانت خواری عجیب رمز ارزها

رانت خواری عجیب رمز ارزها

برق یارانه‌ای عامل گسترش استخراج غیرمجاز رمز ارزها است

تهران – ایرنا- مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر، برق با قیمت تکلیفی را از عوامل مهم استخراج غیرمجاز رمز ارزها در کشور عنوان کرد و راهکار بلندمدت آن را واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی دانست.

به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت نیرو (پاون)، «محمد خدادادی» افزود: واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند سوءاستفاده از منابع کشور و آسیب رساندن به آحاد مردم و اقشار آسیب‌پذیر را به حداقل برساند.

وی یکی از وظایف این دفتر را آسیب شناسی پدیده استخراج غیرمجاز رمزارزها، هدایت فعالان این عرصه به استخراج مجاز رمز ارز و ارایه راهکار برای تامین برق مراکز مجاز بدون فشار بر شبکه برق در ایام محدودیت تامین انرژی الکتریکی در چارچوب قوانین و مقررات ذکر کرد.

خدادادی قیمت تکلیفی و یارانه‌ای برق را از مهم‌ترین علل گسترش پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارزها در کشور عنوان کرد و گفت: با ورود دستگاه‌های ماینر، برق نیز مانند گازوئیل و بنزین به یک کالای تبادل‌پذیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همانگونه که اختلاف قیمت در داخل و خارج از کشور به ایجاد پدیده قاچاق سوخت در مرزها انجامید، اختلاف به‌ شدت معنادار قیمت برق در ایران با کشورهای دیگر نیز با معرفی تکنولوژی ماینینگ منجر به رواج پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز در ایران با استفاده از برق یارانه‌ای شده است که ماهیت آن تفاوتی با قاچاق سوخت ندارد.

خدادادی با اشاره به اینکه در بخش استخراج غیرمجاز رمز ارز، تجهیزات مربوطه به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، افزود:‌ از برق یارانه‌ای که یک بیستم تا یک هشتادم قیمت برق در سایر کشورها است، به طور غیرقانونی برای استخراج رمز ارز و کسب ثروت نامشروع از محل یارانه‌های انرژی که متعلق به آحاد مردم جامعه است، سوءاستفاده می‌کنند.

مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز توانیر، استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور را دارای تبعات منفی برای مردم، صنعت برق و اقتصاد ملی دانست و افزود: این اقدام ضمن آسیب زدن به شبکه برق کشور، می‌تواند موجب سوختن لوازم الکتریکی نظیر یخچال، تلویزیون و کولر و دامن زدن به خاموشی‌ها شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، به دلیل استفاده از انشعاب‌های غیرمجاز بدون رعایت اصول ایمنی، آتش سوزی و خطرات جانی را نیز می‌تواند در پی داشته باشد، در بعد ملی نیز بلعیدن برق به وسیله استخراج کنندگان رمز ارز سبب افزایش خاموشی‌های صنایع در فصول گرم و سرد سال شده که این موضوع افزایش تورم و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز توانیر، راهکار بلندمدت از بین بردن پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز را واقعی شدن تعرفه حامل‌های انرژی عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی که امکان آزادسازی تعرفه‌ها وجود ندارد، باید در بخش سیاست‌های سلبی، جریمه‌ها و مجازات‌های قانونی استخراج غیرمجاز رمز ارز تا حد زیادی افزایش یابد تا آن دسته از سودجویان که کمتر از یک درصد افراد جامعه هستند، انگیزه‌ای برای فعالیت غیرمجاز نداشته باشند.

خدادادی پراکندگی مراکز غیرمجاز در سطح کشور را از جمله مشکلات برخورد با این پدیده دانست و بیشترین نقاط آلوده را مربوط به استان‌های صنعتی مانند تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و همچنین استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود تعرفه‌های ناچیز برق عنوان کرد.

به گفته مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز توانیر، تاکنون بیش از ۲۲۱ هزار دستگاه غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف و ضبط شده که توان مصرفی حدود ۶۲۰ مگاوات را به خود اختصاص داده بود و عمده این دستگاه‌ها در تعرفه‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی و یا به شکل انشعاب مستقیم (برق دزدی) فعال بود.

وی با اشاره به برآورد فعالیت ۲ هزار مگاواتی در حوزه استخراج غیرمجاز رمز ارزها، حدود ۲۰ درصد کسری برق در تابستان امسال و ۱۰ درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان پیش‌رو را ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز در کشور دانست که به وسیله کمتر از یک درصد متخلفان به کل جامعه تحمیل می‌شود.

خدادادی ادامه داد:‌ فعالیت این افراد بعد از گذشت زمان به وسیله دستگاه‌های کاشف مانند وزارت نیرو و نیروی انتظامی شناسایی می‌شود و به دلیل ضبط ماینرها و اعمال جریمه‌های سنگین از سوی وزارت نیرو یا نفت و تشکیل پرونده در قوه قضاییه، نه تنها سودی کسب نخواهند برد بلکه خود، افراد خانواده و سایر مردم را با آسیب‌های جدی مواجه می‌سازند.

وی افزود: مفهوم رمز ارزها و پدیده بلاک چین در زمره پدیده‌های نوظهور در دنیا هستند که مانند هر تکنولوژی دیگری می‌تواند فرصت‌هایی را برای ایران و سایر کشورها خلق کند، اما به جهت ساختار یارانه‌ای انرژی و محدودیت‌هایی که در تامین انرژی در کشور وجود دارد، ضروری است تا مراقبت کافی از سوی تمامی دستگاه‌های مربوطه به عمل آید تا خدشه‌ای به تامین انرژی مطمئن و پایدار اعم از برق و گاز وارد نشود.

خدادادی ادامه داد:‌ یکی از موثرترین راهکارها، سوق دادن استخراج کنندگان رمز ارز به استفاده از مولدهای تجدیدپذیر و پاک است، به نحوی که هم انرژی مورد نیاز مراکز قانونی فعال در این حوزه با قیمت مناسب تامین و هم محدودیت‌های کشور در تامین گاز و برق سایر مشترکان لحاظ شود.

به گفته خدادادی در حال حاضر مطابق مقررات جاری کشور، استخراج رمز ارز به طور قانونی قابل انجام است و متقاضیان مانند هر کسب و کار دیگری ابتدا باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت اخذ و نسبت به دریافت انشعاب از شرکت‌های برق و سپس استخراج رمز ارز با تعرفه برق صادراتی اقدام کنند.

وی تعداد مراکز مجاز استخراج رمز ارز در کشور را ۸۲ مرکز با توان نامی ۳۵۲ مگاوات ذکر کرد که از این تعداد ۷۷ مرکز با حدود ۲۱۶ مگاوات توان مصرفی به بهره‌برداری رسیده است.

مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز در پایان ضمن یادآوری خسارات مالی و جانی که استخراج غیرمجاز رمز ارز می‌تواند برای همسایگان در پی داشته باشد، از هموطنان خواست رد درصورت اطلاع از فعالیت غیرمجاز این مراکز، گزارش‌های شناسایی خود را به یکی از سه روش مراجعه حضوری به حراست شرکت توزیع محل زندگی، تماس با سامانه تلفنی ۱۲۱ یا ثبت گزارش در سامانه اینترنتی سمات توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat اعلام کنند.

وی یادآور شد: گزارش‌های منجر به شناسایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان پاداش دریافت می‌کنند و مشخصات گزارشگر نزد شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع محرمانه باقی می‌ماند و وزارت نیرو نیز تاکنون مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان پاداش به شناسایی کنندگان مراکز غیرمجاز پرداخت کرده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *