خانه / غزنه تا غزه / یزد قبل از اکتشافات معدن جنگل بوده است

یزد قبل از اکتشافات معدن جنگل بوده است

بررسیهای باستانشناسی خاتم یزد/ شناسایی محوطههای ذوب آهن در منطقه باغ معدن

پروژه بررسی باستانشناسی شهرستان خاتم، بخشهای چاهک و فتحآباد، در راستای تکمیل نقشه باستانشناسی کشور و اولویتهایپژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گرشگری با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد حسین عزیزی خرانقی، عضو هیئت علمی پژوهشکده باستانشناسیوسرپرست هیأت باستان شناسی این مطلب را امروز «شنبه» مطرح کرد و افزود: بررسی باستانشناسی این منطقه از جنوبیترین نقطه آن دربخش چاهک آغاز شده و تاکنون ۶۰ اثر فرهنگیتاریخی شناسایی شده است.

این باستان شناس خاطرنشانکرد: این آثارعموما شامل بناها و قلعههای تاریخی، رشته قنوات، آرامگاه، گورستانهای عشایری و تپه ومحوطههای تاریخی هستند.

به گفته وی، شرایط متفاوت اقلیمی در مناطق مختلف این منطقه موجب شکلگیری گونههای متفاوتی از استقرارهای انسانی شده ولی در قیاسبا دیگر نقاط استان یزد، از آب و هوا و اقلیم بسیار مساعدتری برای استقرار گروههای انسانی از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر برخوردار است.

عزیزی خرانقی گفت:ارتفاع متوسط این منطقه حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریاست و وجود رودخانههای دایمی (البته در سالیان اخیر به خاطرخشکسالیهای مفرط به رودخانه فصلی، تغییر ماهیت دادهاند)، درههای میانکوهی مناسب و قرارگیری در انتهای چین خوردگیهای شرقی زاگرس؛شرایط بسیار مساعدی برای دامداری و کشاورزی از دوران گذشته تاکنون در منطقه به وجود آورده و امروزه نیز شغل غالب ساکنین کشاورزی ودامداری است.

او با بیان اینکه از لحاظ اقلیمی منطقه مورد بررسی متاثر از دو استان غربی و شرق خود یعنی فارس و کرمان است که این تاثیر در فرهنگ نیزهویداست تصریح کرد: به هر حال قدیمیترین آثار فرهنگی که تاکنون در این بررسی شناسایی شده، مربوط به اواخر دوران پارینهسنگیمیانی (اواخر موستری)، چیزی حدود ۳۵ تا ۲۵ هزار سال پیش است.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: ارائه تاریخ برای دوران پارینهسنگی در این منطقه ناشناخته بسیار دشوار است ولی تکمیل مطالعات وپژوهشهای آتی منجر به شناسایی توالی فرهنگهای پارینهسنگی در استان یزد خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از اینکه بررسیهای باستانشناسی و کلا مطالعات باستانشناسی در استان یزد علارغم غنای فرهنگیتاریخی آن بسیارفقیر بوده، به گونهای که به راستی هیچ اطلاعات موثق باستانشناختی در خصوص این استان کهن، بخصوص در دورههای پیش از تاریخی،وجود ندارد و واقعا میتوان آن را لکه سفیدی از لحاظ مطالعات باستانشناسی در مرکز ایران دانست ابراز امیدواری کرد که با تداوم بررسیهایباستانشناسی در این استان و همچنین حمایت بیشتر مسئولین محلی و استانی، امکان شناخت و ارائه توالی فرهنگی و باستانشناسی ایناستان مهیا شود.

  این باستان شناس، استقرارها و تپههای تاریخی متعددی مخصوصا در کنار رودخانه اعظم خوانسار و نزدیک به مرز استان فارس را نشان دهندهتوجه به این منطقه بخصوص در دوره ساسانی دانست و تصریح کرد: این بخش از حوزه مورد بررسی عموما محل سکونت عشایر تُرک قراییاست که امروزه عموما یکجانشین شدهاند ولی وجود شواهد گورستانهای تاریخی عشایری در ارتفاعات این بخش از شهرستان خاتم نشاندهندهوجود چنین ساختاری حداقل از اوایل دوره اسلامی در منطقه است.

وی در ادامه یکی از یافتههای بسیار مهم این بررسی را شناسایی محوطههای ذوب آهن در نقاط مختلف منطقه بخصوص در منطقه باغ معدناعلام کرد و گفت: دوره تاریخی آن مشخص نیست ولی بنا به گفته مردم محلی از دوره هخامنشی استحصال سنگ آهن در این منطقه وجود داردهرچند که برای ارائه گاهنگاری دقیقتر نیاز به مطالعات میان رشتهای بر روی نمونههای این سربارههای آهن هستیم.

عزیزی خرانقی افزود: رشته قناتهای متعددی در بخش چاهک شناسایی شده که متاسفانه بیشتر آنها به دلیل حفر چاههای عمیق متعدد پس ازانقلاب اسلامی؛ امروزه کاملا خشک شدهاند.

او اظهار کرد: حفر قنات و آبیاری اراضی کشاورزی توسط قنات یکی از ابداعات تاریخی ایرانیان است که برای هزاران سال، آب کشاورزی و شُربمناطق مرکزی ایران حداقل از دوره تاریخی را تامین می کرد ولی متاسفانه برداشت بیرویه آبهای زیر سطحی توسط چاههای عمیق در اینمنطقه منجر به افت شدید سطح آبهای زیرزمینی شده به صورتی که امروزه در مناطقی حتی در عمق ۲۰۰ متری نیز امکان دستیابی به آب وجودندارد، در صورتی که یک رشته قنات در صورت نگهداری میتوانست صدها سال آب مورد نیاز را بدون خلل به سفرههای آب زیر زمینی، تامینکند.

به گفته این باستان شناس، متاسفانه عدم توجه به رشد پایدار و بهره برداری بدون قاعده و بیرویه آیندهای تاریک را برای مناطق مرکزیایران؛ رقم خواهد زد.

سرپرست هیأت باستان شناسی شهرستان خاتم را  بهشت قلعه روستاها و قلعههای ارباب رعیتی خواند به گونهای که در هر روستا حداقل یکقلعه تاریخی یافت میشود و گفت: قدمت این قلعهها را میتوان از دوره صفویه به بعد در نظر گرفت، هرچند که بیشتر آنها به دوره قاجارتاریخگذاری میشوند.

او خاطرنشان ساخت:عموم این قلعهها تا اوایل انقلاب مسکون بوده اند ولی پس از حدود سال های دهه ۶۰ خورشیدی، متروک و متاسفانه مخروبشدهاند و تنها درصد اندکی از این گونه آثار مرمت یا حفاظت شده اند ولی اوج فاجعه در خصوص این قلعهها در روستای چاهک، اتفاق افتاده است.

وی گفت: قلعه چاهک که امروزه به پارک بانوان و محل تفریح اهالی تبدیل شده در کمتر از دو دهه پیش دارای ساختارهای مسکونی سالمیبوده که متاسفانه تمامی ساختارهای معماری داخلی آن به جز حصار پیرامون تخریب شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی در پایان با بیان اینکه نگاه سطحی به مقوله مدرنیته و توسعه پایدار و حذف آثار تاریخی بهدلیل کهنگی آن معزل اصلی در برخورد با آثار تاریخی است ابراز امیدواری کرد: با شناخت بیشتر از هویت و مواریث فرهنگی و توجه به اهمیتآثار تاریخی و راهکارهای قانونی موجود برای تغییر کاربری مخصوصا بناهای تاریخی و ایجاد امکان بهرهبری مادی ساکنین محلی از وجود آثارتاریخی در منطقه  به رشد پایدار و حفاظت و حراست از آثار تاریخی و یادمان های نیاکانمان دست یابیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

La membresía de Palestina en las Naciones Unidas es definitiva y su veto no es válido, por lo que Israel siempre será destruido Ahmad Mahini, el candidato a la presidencia de Estados Unidos

چرا به قدس برویم

لماذا الذهاب إلى القدس؟ القدس هی القبله الأولى للمسلمین. وصلى هناک جمیع الأنبیاء. کما یجب على إسرائیل ألا تمنع الصلاه لأن أقسى الناس عند الله هو الذی یعرقل المسجد. ویجب إزالته. ولذلک فإن خطتنا هی أن یجتمع جمیع شعوب العالم فی بعلبک وبعد زیاره خوله بنت الحسین (ع) التوجه إلى القدس، وهی لا تبعد سوى ربع میل بالسیاره. ولکن لکی لا یلتمس العدو الصهیونی عذراً، سنسیر بلا معدات، وحتى بلا سلاح، وبلا مال، وسنذهب للحج، ووعدنا أن نزور بعلبک خلال ساعه واحده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *