خانه / جشنواره / شناسایی ۱۰۹اثر در بررسی باستان‌شناسی

شناسایی ۱۰۹اثر در بررسی باستان‌شناسی

شناسایی ۱۰۹اثر در بررسی باستان‌شناسی در دهستان توجردی استان فارس

بررسی باستانشناسی دهستان توجردی، شهرستان سرچهان استان فارس به منظور جلوگیری از نابودی آثار تاریخی همزمان با آبگیری سد مخزنی هرات انجام و به شناسایی ۱۰۹اثر منجر شد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی خانیپور سرپرست هیأت باستان‌شناسی امروز «دوشنبه » با اعلام این خبر گفت:سد مخزنی هرات در مرز شهرستان سرچهان استان فارس و شهرستان هرات استان یزد در حال ساخت است.

این باستان‌شناس افزود:از آنجا که با ساخت این سد احتمال تخریب آثار تاریخیفرهنگی وجود داشت و با توجه به عدم انجام مطالعهباستان‌شناختی در سرچهان و عدم شناخت تحولات فرهنگی این منطقه در ادوار گوناگون فرهنگی از دوران پیشازتاریخ تا معاصر، انجام بررسیباستانشناختی برای شناسایی و معرفی تمامی محوطههای مربوط به دوره‌های فرهنگی متفاوت در پروژه مشترک بین پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری و شرکت آب منطقهای یزد صورت پذیرفت.

او افزود: این منطقه به واسطه شرایط زیستمحیطی مناسب از جمله آب دائم و زمینهای مستعد کشاورزی، از گذشته دارای قابلیتهای فراوانبرای زندگی اجتماعات انسانی بوده است.

خانی‌پور با بیان اینکه بررسی میدانی این  دهستان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بهصورت پیمایشی انجام گرفت که درنتیجه منجر به شناسایی ۱۰۹ اثر شدخاطرنشان کرد: از این بین ۶ اثر در محدوده سد قرار دارد که نیاز است قبل از آبگیری عملیات نجاتبخشیباستانشناسی در آنها صورت پذیرد.

به گفته این باستان‌شناس، متاسفانه قبل از انجام مطالعات و کاوشهای باستانشناسی سد مذکور افتتاح شده که در صورت آبگیری، آثار فوقتخریب خواهند شد.

او در پایان با اشاره به اینکه آثار شناسایی شده بر اساس مواد فرهنگی سطحی از دوره نوسنگی تا قرون متأخر اسلامی قابل تاریخگذاریهستند افزود: این آثار را بهلحاظ ماهیت و ریختشناسی کلی میتوان به تپه و محوطه، ماندگاهها، بنا، قلعه، گورستان (قبور سنگی دورانتاریخی و قبور دوران اسلامی)، معادن و محوطههای سرباره و آسیاب تقسیم کرد.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *