خانه / جشنواره / مرمت کتاب در کتابخانه مجلس

مرمت کتاب در کتابخانه مجلس

تصمیم برای مرمّت حجم عظیمی از منابع خطی کتابخانه؛                   ساعت   ۸.۲۰     ۹۹/۱۲/۲۴
طرح بزرگ بخش مرمّت کتابخانه مجلس در سال ۱۴۰۰

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، بخش مرمّت و آسیب‌شناسی کتابخانه مجلس در سال اخیر، پروژه بزرگی را با قصد مرمّت حجم قابل توجهی از آثار کتابخانه آغاز کرد و برای این منظور علاوه بر استفاده از مرمتگران کتابخانه، نیروهای متخصصی از بیرون کتابخانه به خدمت گرفت.

حسینعلی جعفریان، مدیر بخش مرمّت و آسیب شناسی کتابخانه مجلس در این رابطه گفت: واحد مرمّت کتابخانه مجلس علاوه بر انجام امور جاری مجموعه توسط کادر ثابت اجرایی خود، در جهت پیشبرد اهداف کتابخانه در سال جاری به صورت پروژه‌ای همکاری خود را با تعدادی از مرمتگران نسخ خطی که قبلاً در مراکز دیگری مشغول به کار بودند آغاز نمود و در مدت چهار ماه تعداد ۱۲۷ نسخه خطی در واحد کارگاه مرمت کتابخانه ترمیم شد. مراحل مختلف پروژه شامل کار حفاظت و مرمّت نسخه‌های خطی اعم از غبارروبی، اسیدسنجی، آفت زدایی، ترمیم آسیب دیدگی ها و صحافی و جلدسازی نسخ خطی است.

جعفریان افزود: تعداد ۷۰ جلد نسخه خطی و ۱۲هزار سند تاریخی، چند اثر موزه ای و تابلو نقاشی نیز توسط خود کارکنان مجموعه، مرمت گردیده است؛ همچنین تعداد قابل توجهی از مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی (دوره قدیم مجلس) و کتب چاپی و نشریات و روزنامه ها نیز صحافی شدند. بدیهی است این امر به یاری همه واحدهای کتابخانه اعم از حوزه ریاست، اداری ـ مالی، حراست و معاونت های فنّی و اشاعه اطلاعات امکان پذیر گردیده است.

مدیر بخش مرمّت کتابخانه مجلس در مورد برنامه این مرکز در سال آینده گفت: ان‌شاءلله بنا داریم که در سال ۱۴۰۰ نیز همراه دیگر امور جاری واحد مرمت، حجم اجرایی پروژه مرمت نسخه‌های خطی را افزایش داده و در دو پروژه شش ماهه، هر مرحله ۳۰۰ جلد و در مجموع۶۰۰ جلد نسخه خطی را ترمیم نماییم. این امر نقطه عطفی در حوزه مرمت نسخه‌های خطی در کشور است. این واحد همواره در جهت حفاظت از میراث تاریخی کشور تلاش نموده و در امر مرمّت نسخ خطی و اسناد تاریخی پیشرو بوده است. امیدواریم الگوی مناسبی برای دیگر مراکز مشابه باشد.

مرمت کتباهای قدیمی
مرمت کتباهای قدیمی

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *