خانه / دارالقران / ابزارهای سنگی انسان نئاندرتال

ابزارهای سنگی انسان نئاندرتال

در نخستین نشست تخصصی هجدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران اعلام شد:

کشف ابزارهای سنگی انسان نئاندرتال و سنگواره شیر و کرگدن در غار وزمه کرمانشاه

یکی از مهمترین دستاوردهای پژوهش در غار وزمه شهرستان اسلام آباد غرب کشف ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان نئاندرتال استکه نشان می دهد این غار تنها کنام گوشتخوارانی مثل کفتار، شیر، گرگ و پلنگ نبوده و در دوره پارینه سنگی یعنی پیش از چهل هزار سالقبل انسانهای شکارگرگردآور از غار بصورت گذری استفاده کرده اند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری امروز «شنبه »در نخستین نشست تخصصی هجدهمین گردهمایی باستانشناسی ایران، باستان شناسان به ارائه بخشی ازپروژه های «کاوش در غار وزمه و بررسی منطقه اطراف آن در کوه های قاضیوند، دشت اسلامآباد غرب ،کرمانشاه »،«هفتمین فصل کاوش باستان‌‌شناسی محوطه فیضآباد آران و بیدگل»و «چهارمین فصل کاوش در بنای جهانگیر، ایلام »پرداختند.

درابتدای این نشست فریدون بیگلری باستان شناس و معاون فرهنگی موزه ملی ایران به بیان نتایج پژوهشهای جدید در غار وزمه شهرستاناسلام آباد غرب در استان کرمانشاه پرداخت.

او با اشاره به اینکه غار وزمه بواسطه کشف مجموعه متنوعی از بقایای جانوران با قدمت هفتاد تا یازده هزار سال پیش و  همچنین کشفدندان یک کودک نئاندرتال با قدمت بیش از چهل هزار سال که نخستین مدرک مستقیم از وجود انسان نئاندرتال ذر ایران است، از شهرت جهانیبرخوردار است ، با مروری بر پیشینه کاوشهای انجام شده در این غار که تحت نظر کامیار عبدی در سال ۱۳۸۰ انجام شده، به اهمیت بقایایجانوری و انسانی یافت شده در این غار پرداخت که توسط مرجان مشکور و همکاران وی بررسی شده و اطلاعات مهمی درباره تنوع زیستیمنطقه در عصر یخبندان ارایه کرده است.

این باستان شناس افزود: متاسفانه پیش از آغاز کاوشهای علمی، حفاران غیر مجاز آسیب زیادی به بقایای این غار زده بودند و این مسئله انجامپژوهش در غار را بسیار مشکل کرده است.

وی به کشف استخوان انسان مربوط به دوره نوسنگی با قدمت حدود ۹ هزار سال اشاره کرد که بر اساس بررسی زنتیک باستانی، این فردمذکر بوده و به احتمال قوی دارای چشم های قهوه ای، پوست تیره و موهای سیاهی بوده است.

بیگلری در ادامه به اهداف پژوهشهای میدانی که در پاییز ۱۳۹۸ در این غار انجام شد اشاره کرد که شامل کاوش در نهشته های برجای غار،نقشه برداری دقیق این مکان و همچنین بررسی باستان شناسی اطراف غار به شعاع چند کیلومتر بود.

این باستان شناس تصریح کرد که در کاوشهای انجام شده یک توالی رسوبی برجا شناسایی شد که خوشبختانه دچار به هم ریختگی نبود وبقایای جوندگان و ریز مهره داران از آن به دست آمد.

وی تاکید کرد : بررسی های دقیقتر آزمایشگاهی این بقایای جانوری می تواند درباره شرایط محیطی اطراف غار در پلیستوسن جدید اطلاعاتمهمی ارایه کند.

این باستان شناس  یکی از مهمترین دستاوردهای این پژوهش را کشف ابزارهای سنگی ساخته شده توسط انسان نئاندرتال دانست  کهنشان می دهد این غار تنها کنام گوشتخوارانی مثل کفتار، شیر، گرگ و پلنگ نبوده و در دوره پارینه سنگی یعنی پیش از چهل هزار سال قبلانسانهای شکارگرگردآور از غار بصورت گذری استفاده کرده اند.

بیگلری گفت : برای نخستین بار سفالهای دوره نوسنگی در غار پیدا شده است که نشان می دهد در این دوره احتمالا دامداران کوچروی که ازمراتع کوه قاضی وند برای چرای گله های خود استفاده می کردند، از غار بعنوان پناهگاه موقت یا حتی آغل استفاده می کردند.

طبق گفته مرجان مشکورباستان جانورشناس در این کاوشها علاوه بر بقایای درندگانی چون خرس، کفتار، گرگ، روباه و همچنین علفخوارانی مثل گاووحشی، اسب وحشی و گوزن،  بقایای دو گونه منقرض شده یعنی شیر و کرگدن یافت شده است که نشان می دهد این دو گونه در طیپلیستوسن جدید یعنی بین هفتاد تا یازده هزار سال پیش در دشت اسلام آباد غرب می زیستند.

بیگلری در خاتمه به نتایج بررسی های باستان شناسی اشاره کرد که طی آن چندین غار و پناهگاه و یک کارگاه ساخت ابزار سنگی در اطرافغار وزمه شناسایی شدند.

وی اظهار امیدواری کرد که با تکمیل مطالعات آزمایشگاهی نتایج این پژوهشهای جدید در قالب مقالات تخصصی در سطح ملی و بین المللیارایه شوند.

هفتمین فصل کاوش باستان‌‌شناسی محوطه فیضآباد آران و بیدگل

 در ادامه این نشست تخصصی رضا نوری شادمهانی استادیار گروه باستانشناسی دانشگاه کاشان به بیان مختصری از هفتمین فصل کاوشباستان‌‌شناسی محوطه فیضآباد آران و بیدگل که به سرپرستی وی و با همکاری محسن جاوری  استادیار گروه باستانشناسی دانشگاهکاشان انجام شده است پرداخت .

او با بیان اینکه در فصل هفتم کاوش محوطه فیضآباد، دو ترانشه در تداوم کاوشهای پیشین، یکی در غرب عمارت شاهنشین و یک ترانشهدر نقطه تماس ارگ با بخش شارستان و در ادامه کاوش ترانشه D9 فصل ششم ایجاد شد گفت: اولی چنانچه پیشبینی میشد بقایایی ازیک ورودی از عصر ایلخانی و دومی، فضایی در زیر لایه ایلخانی را آَشکار می ساخت.

او با بیان اینکه شاید بتوان پس از خواناسازی سکه کشفشده از درون تنور، گاهنگاری دقیقتر از این فضا ارائه کرد افزود: ترانشه سوم امّا درنزدیکی امامزاده سلیمانیه، با این امید که بتوانیم بخشی از گورستان شهر را آفتابی کنیم، ایجاد شد.

این باستان شناس اظهار کرد: در این ترانشه به غیر از تنور و آنهم از سدههای متأخر، سازهای دیگر بهدست نیامد؛ شاید در سالهای سپسینبا گمانهزنی در داخل صحن امامزاده و محیط پیرامون آن، بتوانیم به گورستان تاریخی این شهر هم دستیابیم.

چهارمین فصل کاوش در بنای جهانگیر، ایلام

 درادامه این نشست تخصصی چهارمین فصل کاوش در بنای جهانگیر، ایلام توسط لیلا خسروی ارایه شد .

سرپرست هیأت باستان شناسی با اشاره به اینکه در این فصل از کاوش چند نکته قابلتوجه محرز شد گفت: نخست  اینکه محوطه جهانگیر دردوران اشکانی موردتوجه قرار گرفته و پس از آن در دوران ساسانی مجموعه بناهایی بهویژه در بخش مرکزی آن احداث می شود.

او خاطرنشان کرد: همچنین آزمایشهای سالیابی روی آثار به دست آمده از فصول قبل، همگی تاریخ اواخر دوران ساسانی را برای جهانگیر تائیدمی کرد اما پیدا شدن سکه نقره شاپور دوم در این فصل از کاوش، نشانمیدهد که احتمالاً حیات در بنا از اواسط دوران ساسانی شروع و تاقرون نخستین اسلامی ادامه داشته و پس از آن مورد استفاده عشایر قرار گرفته است.

این باستان شناس با بیان اینکه در این بنا سه فاز معماری قابل تشخیص است گفت: با توجه یافتهها میتوان ادعا کرد که جهانگیر براینیازهای رسمی طراحی شده است و میتواند در میان انواع کاخهای این دوران بهعنوان یک اقامتگاه ییلاقی اعیانی با کارکرد تشریفاتی/مسکونی مطرح باشد.

خسروی خاطرنشان کرد: با شناخت بهتر کیفیت و عرصههای مختلف زندگی ساسانیان که بنای جهانگیر یک نمونه از آنهاست، میتوانیمارزیابی بهتری از آثار این دوره بهویژه در محدوده غرب امپراتوری ساسانی داشته باشیم؛پلان معماری ساسانی تا عصر ما نیز همچنان در معماریغرب ایران پایدار مانده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *