خانه / جشنواره / توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله

توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله

دبیرعلمی سومین همایش بین المللی « توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» حفاظت از آثار تاریخی در دنیای امروز را نیازمندهمکاری های میان رشته ای پیچیده و گسترده دانست .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری علیرضا انیسی رییس پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگیتاریخی با اشارهبه برگزاری دومین همایش « توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» در سال ۱۳۹۷گفت : همایش گذشته با استقبال کم نظیرمتخصصات ، دست اندکاران و صاحبنظران در بخش داخلی و بین الملل مواجه شد .

او ابراز امیدواری کرد: فعالان و متخصصان این حوزه در طی دو روز برگزاری سومین همایش بین المللی « توانمند سازی میراث معماری و شهری دربرابر زلزله»از نتایج علمی و پژوهشی آن نیز بهره مند شوند .

انیسی حفاظت از آثار تاریخی در کشوری مانند ایران را که درآن با پراکندگی و تنوع آثار مواجه هستیم امری بسیار خطیر دانست و گفت: از طرفیاین سرزمین در نقطه ای زلزله خیز از جهان واقع شده و در واقع پیوند موضوع زلزله و حفاظت از آثار تاریخی در دنیای امروز نیازمند همکاری پیچیده میانرشته است.

او تصریح کرد : امروزه تخصص های مختلف  باید در کنار هم قرار بگیرند که بتوانند با برنامه ریزی صحیح و دقیق در حفاظت آثار تاریخی وکاهش خطر زلزله و تأثیرات آن بر بناهای تاریخی اقدام کنند .

شهردار تهران در سومین همایش بین المللی « توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» مطرح کرد :

حفاظت از آثار به جا مانده از گذشته و ساخت آثار جدید مقاوم با دانش امروز و تجربه دیروز

ایرانیان باید در کنار حفاظت از آثارتاریخی به جا مانده از گذشته در ساخت آثار جدید با دانش امروز و تجربه دیروز به مقاوم بودن سازه ها توجهداشته باشند .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، پیروز حناچی شهردار تهران این مطلب را امروز «شنبه » در افتتاحیه سومینهمایش «بین المللی تخصصی توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله» که به همت پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگیتاریخی در فضای مجازی برگزاری شد مطرح کرد .

او گفت: در سرزمینی زندگی می کنیم که زلزله بخشی از موجودیت و واقعیت های زندگی آن بوده و تاریخچه و پیشینه ایران این موضوع را بهدرستی شناخته است آنچنان که در پیش و بعد از اسلام سازه هایی را داریم که علی رغم عبور از حوادث سخت روزگار با وجود جنگ ها و حوادثطبیعی نظیر زلزله ، به جای مانده اند .

وی اوج این استقامت را در قلعه دختر فارس (پیش از اسلام ) و در سلطانیه (پس از اسلام ) مثال زدنی دانست و گفت : در این میان برخی از آثارنیز مانند ارگ علیشاه که با بلند پروازی ساخته شده بودند در اثر زلزله تخریب شده اند .

حناچی با بیان اینکه معماران این سرزمین چگونه زیستن در کنار زلزله را در طی سالیان دراز سینه به سینه آموخته بودند به زلزله های دورهمعاصرجهان به ویژه درجنوب ایتالیا اشاره کرد که در آن بسیاری از ساختمان های تاریخی تخریب شدند و خاطرنشان ساخت: از آنجا بود که بحثمقاوم سازی و بهسازی آثار تاریخی در دنیا مطرح و پیگیری شد .

او تأکید کرد :کشورهایی مانند ایران که در مواجهه با زلزله های مهیب هستند دائما باید به این موضوع بیاندیشند و خود را در دو حوزه ؛ حفاظت ازآثاری که از گذشته بجای مانده و ساخت آثاری جدید با دانش امروز و تجربه دیروز با در نظر گرفتن پیشینه سرزمین ایران و البته مقاوم در برابرزلزله آماده کنند.

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد : عمده روستا های ایران با سازه های رسین شکل پیدا کرده اند که بسیار آسیب پذیرند و در این زمینه اگرالگوهایی را پیدا کنیم که در عین رعایت معماری بومی مقاوم سازی در برابر زلزله داشته باشند بسیار مهم و موثر است .

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حفاظت از آثار تاریخی بعد از زلزله بم خاطرنشان کرد :با وجود اقدامات صورت گرفته در این حوزه هنوزبه یک روش صحیح دست نیافته ایم و دستگاه های متولی در دولت نیز هنوز نگاه جدی به این موضوع ندارند که از این رو الگوهای بومی به شدتدر معرض خطر و آسیب هستند .

شهردار تهران با بیان این نکته که در مقیاس جهانی ۵۳درصد جمعیت جهان در سازه های گلین زندگی می کنند و ۷۰درصد آثار ثبت شده جهانیهم رسین هستند که همگی در خطر هستند تصریح کرد : در کشورهای غربی به دلایل مختلف از جمله کاهش مصرف سوخت های فسیلی وگرمایش زمین توجه بیشتری به این موضوع شده است .

وی در پایان تأکید کرد با توجه به حجم سازه های رسین در میراث فرهنگی کشور لازم است که مراکز تحقیقاتی در میراث فرهنگی و دانشگاهها نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان داده و  به این امر مهم و انتقال تجربیات در زمینه آن در ایران و جهان بپردازند .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *