خانه / جشنواره / الگوی مرجع مفهومی«سی داک»

الگوی مرجع مفهومی«سی داک»

وبینار تخصصی کاربرد الگوی مرجع مفهومی«سی داک» درساماندهی اشیاء موزه ای برگزار می شود

وبینار تخصصی کاربرد الگوی مرجع مفهومی) (CIDOC CRMدرساماندهی اشیاء موزه ای معرفی نمونه عملیاتی شده در نرم افزار ققنوس«فردا» توسط روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، معصومه نیک نیا دانش آموخته دوره دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه خوارزمی و امید حجتی مدیر و برنامه نویس ارشد پروژه نرم افزاری ققنوس شرکت نوسا مدرسین این کارگاه تخصصی ،در مدت ۲ساعت به تشریح مطالبی در خصوص کاربرد الگوی مرجع مفهومی«سی داک» درساماندهی اشیاء موزه ای خواهند پرداخت .

وبینار تخصصی کاربرد الگوی مرجع مفهومی (CIDOC CRM) درساماندهی اشیاء موزه ای یکشنبه دوازدهم بهمن ساعت ۱۰تا ۱۲برگزار می شود .

گفتنی است،در سال های اخیر بحث علوم انسانی دیجیتال و استفاده از ابزارهای دیجیتال در حوزه هایی مانند تاریخ ، ادبیات ، باستان شناسی و … مطرح شده و علوم انسانی دیجیتال شیوه های جدیدی از دانشوری برای پژوهش ، تدریس و انتشار مبتنی بر همکاری میان رشته ای با استفاده از رایانه است .

 پژوهش هایدیجیتال حوزه علوم انسانی در یک بافت خاص و مبتنی بر مدارک مستندی نظیر متون ، تصاویر ، سنگ نبشته ها و … انجام می شوند با این تفسیر ، سازمان دهی دانش تولید شده  در این حوزه ها نیز اهمیت بیشتری یافته و شکل جدیدی به خود گرفته است .

در همین راستا ، الگوهای مفهومی برای تسهیل سازماندهی دانش تولید شده مطرح شدند ، یکی از این الگوها در حوزه میراث فرهنگی ، الگوی مرجع سی داک ، حاصل بیش از دو دهه کار کمیته بین المللی سند پردازی (سی داک )در شورای بین المللی موزه ها (ایکوم )است .

هدف اصلی الگوی مرجع مفهومی سی داک این است که تبادل و یکپارچه سازی اطلاعات استخراج شده از منابع نا همگون در حوزه میراث فرهنگی را بر حسب یک هستان نگاری رسمی امکان پذیر کند که نرم افزار ققنوس شرکت نوسا ، از این الگوی مفهومی برای سازماندهی اطلاعات پایگاه های داده خود استفاده می کند .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روزمعلم و شهادت استاد مطهری

بسم الله و سلام وعرض تبریک تقدیم به کسانی که به ما مفیدها آموختند🌴 امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *